آفتاب

راز ماندگاریˈآش پلوˈ، به عنوان میراث غذایی تاجیکان

راز ماندگاریˈآش پلوˈ، به عنوان میراث غذایی تاجیکان

دوشنبه ـ ایرنا - اگر در تاجیکستان از محبوبترین طعام این کشور سوال شود، بدون شک همه مردم نام ˈآش پلوˈ را به عنوان میراث غذایی تاجیکان به زبان خواهند آورد که شامل برنج، گوشت، هویج، سبزی غلات و حبوبات است.

ˈآش پلوˈ پای ثابت غذاخوری ها و رستوران های تاجیکستان است و تاکنون غذاهای روز فرنگی و شرقی نیز نتوانسته است جای این طعام را بگیرد. اش پلو به طعام ملی سرزمین تاجیکان معروف شده است.

راز محبوبیت ˈآش پلوˈ که سالیان دراز ماندگاری خود را در بین تاجیکان حفظ کرده است اعتقاد خاصی است که مردم این سرزمین به آن دارند.

استاد بخش تاریخ دانشگاه ملی تاجیکستان که در مورد انواع طعام تاجیکستان تحقیقاتی انجام داده است در مورد راز محبوییت و ماندگاری آش پلو به ایرنا گفت:

آش پلو که برنج، گوشت، هویج، سبزی غلات و حبوبات مواد اصلی آن است در طول عمر انسان تاثیر زیادی داشته است.

ˈگوهر ابراهیم اواˈ به نقل از ابو علی ابن سینا گفت که خوراکیهای برنجی عمر انسان را دراز می کنند و از این روست که تاجیکان از دوران قدیم ˈ آش پلوˈ را زیاد مصرف می کنند.

وی گفت: میهمان داری در بین تاجیکان زمانی است که حتما برای میهمان آش پلو درست کنند در غیر این صورت میهمانداری محسوب نمی شود.

این مورخ تاجیک گفت: ˈآش پلوˈ به گفته پژوهشگران و سرآشپزان تاجیک طعم لذیذی دارد و بسیار خوش خوراک است به طوری که هر شخصی با هر ذائقه ای جذب این غذا می شود از این رو غذای اصلی جشنها و مراسم تاجیکان نیز همین آش پلو شده است.

از نظر ویتامین های تشکیل دهنده ˈآش پلوˈ به قهرمان غذاهای تاجیکی معروف شده است چون در مواد تشکیل دهنده این طعام بیشتر ویتامین های مورد نیاز و ضروری بدن به مقدار زیاد وجود دارد.

گوهر ابراهیم آوا گفت: تا قرن 19 تقریبا 228 نوع پلو در جهان وجود داشت و در حال حاضر در تاجیکستان 66 نوع ˈآش پلوˈ طبخ می شود.

وی تصریح کرد: آش پلوهای تاجیکی شامل سمرقندی، کابلی، بخارایی با هم تفاوت دارند. برای مثال در آش سمرقندی سبزی اش را روی آن می ریزند و با برنج آمیخته نمی کنند اما در آش پلوی شهر دوشنبه سبزی و برنج را با هم مخلوط می کنند و در آش بخارایی نیز زرد چوبه به غذا افزوده می شود.

هر ظرف آش پلو در رستوران های تاجیکستان به قیمت 15 تا 20 سامانی ( حدود 13 هزار تومان ایران) به مشتریان عرضه می شود.

ابراهیم آوا گفت با وجود محبوبیت آش پلو تاجیکی، اما پلوهای ایرانی واقعا نظیر ندارد و مردم تاجیکستان غذاهای ایرانی را بسیار دوست دارند.

وی، از آشپزهای تاجیک خواست با طبخ غذاهای خوشمزه ایرانی، این غذاها را به مردم تاجیک عرضه کنند چرا که غذاهای ایرانی نه تنها بسیار خوشمزه هستند بلکه از نظر بهداشتی و سلامتی، شاخص هستند.

خانم گوهرابراهیم آوا گفت: ایرانیها غذاهای بسیار متنوع و زیادی دارند و ما تاجیکان که با ایرانی ها هم فرهنگ و هم زبان هستیم لازم است از تجربیات غذایی آنها بهره مند شویم.

وی به جشنواره غذایی امسال ملل در شهر دوشنبه اشاره کرد و گفت: غذاهای متنوع ایرانی در بین کشورهای حاضر مقام اول را به خود اختصاص داد.

این مورخ تاجیک گفت: غذاخوری های ایرانی در جهان نظیر ندارند و بیشتر مردم دنیا به طعام ایرانی توجه خاصی دارند.

آساق **ه.ص**1663**1577
کد N28979

وبگردی