آفتاب
در گفت وگو با ایسنا

واثق: انفجار اخیر مرکز امنیتی مصر توسط اتاق‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل برنامه‌ریزی شد

واثق: انفجار اخیر مرکز امنیتی مصر توسط اتاق‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل برنامه‌ریزی شد

واثق: انفجار اخیر مرکز امنیتی مصر توسط اتاق‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل برنامه‌ریزی شد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پس از نتیجه ندادن سرکوب‌های شدید اخوان‌المسلمین مصر، آمریکا، ‌اسرائیل و ارتش این کشور تصمیم گرفتند تا با تروریست معرفی کردن این گروه آنها را به طورکامل ریشه‌کن کنند.

محمد واثق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به انفجار و افزایش تنش‌ها در مصر خاطرنشان کرد: در گذشته هم چنین انفجارهایی در عراق، سوریه و به ویژه لبنان اتفاق افتاده بود و چنین اقداماتی جدید نیست.

وی افزود: ارتش مصر برای سرکوب اخوان‌المسلمین نیاز به بهانه داشت و چنین انفجار و اقداماتی می‌تواند مجوز لازم برای سرکوب بیشتر و افزایش بازداشت‌های سران اخوان‌المسلمین را برای آنها فراهم کند، به همین دلیل دولت موقت مصر اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی معرفی کرد تا از این طریق افکار عمومی را هم با خود همراه سازد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ارتش مصر در کنار برخی از کشورهای عربی به دنبال ریشه‌کنی کامل اخوان‌المسلمین است، گفت: دولت موقت مصر ایجاد و تأسیس احزاب و گروه‌های اسلام‌گرا را به طورکلی در پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور منع کرده است ولی با این حال احساس می‌کنند اخوان‌المسلمین وزنه‌ای کوچک نیست که به این راحتی از صحنه سیاسی حذف شود به همین دلیل سناریویی قابل توجیه برای افکار عمومی درست کردند تا سرکوب گروه‌های اسلام‌گرا و اخوان را مشروع جلوه بدهند.

واثق افزود: هنوز اسناد و مدارکی دال بر دست داشتن اخوان و یا گروه دیگری در انفجار اخیر منطقه المنصوره به دست نیامده است ولی به طورکلی به نظر می‌رسد برای سرکوب بیشتر اخوان و به انزوا کشاندن آنها دولت موقت مصر ابهاماتی را متوجه این گروه کرده است و بهترین راه برای این کار این است که اخوان را گروهی تروریستی معرفی کنند.

وی با بیان اینکه انفجار اخیر مرکز امنیتی در مصر ساخته و پرداخته اتاق‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی بود، ‌خاطر نشان کرد: این انفجار توسط عوامل این اتاق مشترک جاسوسی صورت گرفت. القاعده و اسرائیل دو روی یک سکه هستند و به صورت مشترک چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، البته به نظر نمی‌رسد دولت مصر هم از وقوع چنین حادثه‌ای بی‌اطلاع بوده باشد ولی به طورکلی طرح چنین برنامه‌هایی تنها با هدف کاهش حمایت‌های مردمی از اخوان‌المسلمین صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نزدیک شدن همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر، افزود: اخوان‌المسلمین پیشاپیش این رفراندوم را تحریم کرده است؛ هرچند در زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم اعلام کردند که شرکت نمی‌کنند ولی حضور یافتند با این حال با توجه به تغییر شرایط و سرکوب شدیدی که امروز با آن روبرو هستند دیگر به نظر نمی‌رسد که آنها در رفراندوم شرکت کنند زیرا قانون اساسی جدید را غیرمشروع، غیردموکراتیک و غیراسلامی می دانند.

وی در پایان گفت: پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر بسیاری از قوانین اسلامی را نقض کرده و قانونی غیراسلامی و سکولار محسوب می‌شود. این در حالی است که اکثریت مردم مصر را مسلمانان تشکل می‌دهند، بنابراین به نظر نمی‌رسد که رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور با استقبال زیادی روبرو شود. اگر درصد کمی از مردم در رفراندوم شرکت کنند نشان دهنده شکست این قانون خواهد بود در نتیجه حتی اگر در رابطه با استقبال مردم دروغ‌پردازی هم شود ولی باز هم قانون اساسی جدید مشروعیت خود را در میان ملت مصر کسب نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N28723

وبگردی