آفتاب

توافق کارشناسان بین‌المللی با طرح انهدام دریایی تسلیحات شیمیایی سوریه

توافق کارشناسان بین‌المللی با طرح انهدام دریایی تسلیحات شیمیایی سوریه

روسیه اعلام کرد، کارشناسان بین‌المللی با طرح ارسال تسلیحات شیمیایی سوریه به ایتالیا از طریق دریا برای انهدام آن‌ها بر روی یک کشتی آمریکایی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مذاکره کنندگان ارشد روسیه پس از نشست نمایندگان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از کشورهایی همچون سوریه و آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: این مذاکرات به توافقنامه کلی درباره چگونگی ارسال تسلیحات شیمیایی از بندر اللاذقیه سوریه به ایتالیا و ارسال آن به کشتی آمریکایی "Cape Ray" منجر شد.

میخائیل اولیانوف، رئیس بخش امنیتی و خلع تسلیحات شیمیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: همه چیز خوب پیش رفت. ما به تفاهمی دست یافتیم درباره اینکه چگونه در جریان روند انتقال تسلیحات شیمیایی از بندر اللاذقیه به آب‌های بین‌المللی با یکدیگر در آب‌های سوریه همکاری کنیم. البته هنوز تاریخ دقیق آغاز انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه مشخص نشده است. اما مسلما این امر پیش از 31 دسامبر صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: انتقال تسلیحات شیمیایی به بندر اللاذقیه نیز هنوز آغاز نشده است. چندین کشور در حال حاضر آمادگی خود را برای این راه اعلام کرده‌اند.

یک ناوچه دانمارکی و یک ناوچه نروژی در قبرس منتظرند تا کشتی‌های باری "نوردیک" برای بارگیری تسلیحات شیمیایی سوریه از بندر اللاذقیه را اسکورت کنند.

کشتی‌های نوردیک این تسلیحات شیمیایی خطرناک را به یکی از بنادر ایتالیا می‌برند. سپس این تسلیحات برای انهدام در آب‌های بین‌المللی از ایتالیا بر روی کشتی آمریکایی "Cape Ray" بار زده می‌شوند.

کشتی‌های نروژی سپس به اللاذقیه باز می‌گردند تا باقی تسلیحات شیمیایی را بارگیری کنند تا آن‌ها نیز در تاسیسات تجاری خارج از سوریه منهدم شوند.

در همین حال سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در گزارشی اعلام کرد، مقام‌های سوریه به طور کامل انهدام نوع سه تسلیحات شیمیایی پیش از ضرب الاجل 31 ژانویه سال 2014 میلادی را انجام داده‌اند.

علاوه بر این کارشناسان هیات مشترک سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل تاکید کردند که 64 درصد از کانتینرها و سوله‌های خالی برای ذخیره تسلیحات شیمیایی را منهدم کرده‌اند. به علاوه هشت آزمایشگاه سیار که برای ساخت تسلیحات شیمیایی استفاده می‌شدند، تخریب شده و تجهیزات هفت آزمایشگاه دیگر نیز از بین رفته است.

براساس برنامه کاری کمیته اجرایی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تمامی عناصر به کار رفته در تولید مواد شیمیایی به جز ایزوپروپن تا پنج فوریه سال 2014 میلادی از سوریه خارج می‌شود.

روسیه 75 وسیله نقلیه برای انتقال مواد شیمیایی پیشنهاد داده است. تاسیسات مربوط به تسلیحات شیمیایی سوریه نهایتا از 15 دسامبر 2013 تا 15 مارس 2014 میلادی منهدم خواهند شد.

براساس این گزارش 13 کشور عضو سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی 2 / 10 میلیون یورو به صندوق اعتبار برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه اختصاص داده‌اند.

این مبالغ از جمهوری چک، فنلاند، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالت، نیوزلند، نروژ ، لهستان، کره جنوبی، ترکیه و انگلیس جمع آوری شده است.

انتهای پیام

کد N28382

وبگردی