آفتاب

جوبا به آتش بس با شورشیان کودتاچی متعهد شد/ ورود اولین گروه از صلح‌بانان سازمان ملل

جوبا به آتش بس با شورشیان کودتاچی متعهد شد/ ورود اولین گروه از صلح‌بانان سازمان ملل

نخستین گروه نیروهای حافظ صلح و تجهیزات نظامی سازمان ملل روز جمعه به سودان جنوبی وارد شدند. این درحالی است که دولت سودان جنوبی برای اعلام ‌آتش‌بس با شورشیان حامی معاون سابق سالواکر و آزادی زندانیان متعهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دولت سودان جنوبی متعهد شد که برای اولین بار پس از آغاز درگیری‌ها با گروه‌های شورشی طرفدار ریاک مشار، معاون سابق سالواکر میاردت، رئیس جمهوری سودان جنوبی که طی آن بیش از هزار تن کشته شدند، آتش‌بس اعلام کند.

مقامات جوبا همچنین متعهد شدند که زندانیان آن چه از آن به عنوان "کودتای شکست" خورده یاد می‌کنند را آزاد کنند.

این تصمیم دولت سودان جنوبی در نشست فوق‌العاده سران گروه ایگاد اتخاذ شد. در این نشست که بدون حضور سالواکر برگزار شد حاضران درباره نحوه حل بحران در سودان جنوبی گفت‌وگو کردند.

نماینده ویژه آمریکا در سودان جنوبی نیز اعلام کرد که جوبا همه کسانی را که در جریان تلاش برای "کودتا" دستگیر شده‌اند را به استثنای وزیر سابق اقتصاد آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع خبری گزارش دادند که اولین گروه از صلحبانان سازمان ملل به همراه تجهیزات جنگی عصر روز جمعه وارد سودن جنوبی شدند.

شورای امنیت پیشتر قطعنامه‌ای را در خصوص افزایش نیروهای حافظ صلح در سودان جنوبی صادر کرد که به موجب آن 12 هزار و پانصد سرباز و 1323 نیروی پلیس برای حمایت از 63 هزار شهر شهروند و غیرنظامی که به پایگاه‌های سازمان ملل پناه برده‌اند، در سودان جنوبی مستقر می‌شوند.

پیشتر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود نزدیک به 122 هزار غیرنظامی طی 13 روز گذشته از خانه و شهرهای خود آواره شده‌اند که 63 هزار تن از آنان به پایگاه‌های سازمان ملل پناه برده‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی نیروهای حامی مشار اعلام کرد که منطقه ملکال، پایتخت ایالت اعالی در شمال سودان جنوبی کاملا تحت کنترل گروه‌های شورشی است.

این در حالی است که وزیر دفاع سودان جنوبی نیز اعلام کرد که این شهر کاملا تحت کنترل نیروهای امنیتی است و اظهارات که از سوی گروه‌های شورشی بیان می‌شود یک نوع جنگ روانی و رسانه‌ای است.

انتهای پیام

کد N28381

وبگردی