• ۱۱بازدید
توصیه رییس جنبش عدالت جهانی مالزی به رهبران این کشور

عمل به ˈمنشور امانˈ عامل اتحاد شیعه و سنی در مالزی

ایران,مالزی,شیعه

کوالالامپور – ایرنا – ˈچاندرا مظفرˈ رییس جنبش عدالت جهانی مالزی از دولتمردان این کشور خواست برای اتحاد بین شیعیان و اهل سنت در این کشور، ˈمنشور امانˈ را که مورد پذیرش بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی از جمله ایران قرار گرفته است، تایید کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه ˈمالی میلˈ، رهبر جنبش عدالت جهانی مالزی در مقاله ای به منشور اردن که در سال 2005 توسط 200 نفر از علمای جهان اسلام در یک کنفرانس بین المللی در ˈامانˈ به رسمیت شناخته شد اشاره کرد و نوشت: در این کنفرانس شیخ محمد طنطاوی و شیخ یوسف قرضاوی که هر دو سنی مذهب بودند و آیت الله سیستانی که شیعه است شرکت داشتند.

وی در ادامه محدود کردن تعریف اسلام به اهل سنت را نیز اشتباه دانست و پیشنهاد اخیر دولت مالزی مبنی بر اصلاحیه قانون اساسی جهت تعریف اسلام به عنوان ˈسنی الجماعهˈ را در تضاد با تفکرات علمای جهان اسلام عنوان کرد.

وی نوشت: ˈ منشور امان شامل سه پیام اصلی است. هر یک از پیروان چهار شاخه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) یا دو شاخه شیعیان (جعفری و زیدی) یا فرقه های عبادی و طاهری مسلمان هستند و نباید آنها را خارج از دین خطاب کرد. دوم، تکفیر (بیان کفر) بین مسلمانان منع شده است. سوم، تعیین پیش شرط های عینی و ذهنی صدور فتوا لازم است و بنابراین با دستورهایی غیر مشروع و از سر جهالت که با نام اسلام صادر می شود مخالفت می کند.ˈ

ˈاین سه نکته در دسامبر سال 2005 در نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه و همچینین در یک نشست علما که در سال 2006 توسط آکادمی بین المللی فقه اسلامی در جده برگزار شد مورد پذیرش قرار گرفت.ˈ

وی در ادامه نوشت: پایگاه اینترنتی منشور امان نشان می دهد که رهبران سیاسی و مذهبی بیشتر کشورها از جمله پادشاه عربستان و آیت الله سید علی خامنه ای (رهبر جمهوری اسلامی ایران) از تاییدکنندگان این منشور هستند.

چاندرا مظفر نوشت: ˈعبدالله احمد بداویˈ نخست وزیر سابق مالزی، ˈانور ابراهیمˈ رهبر مخالفان دولت مالزی، ˈشهیدان کاسیمˈ و ˈخیر جمال الدینˈ از وزرای کابینه دولت مالزی، ˈهاشم کمالیˈ و ˈکمال حسنˈ از علمای اسلامی مالزی نیز از جمله کسانی هستند که این منشور را مورد تایید قرار داده اند.

ˈدر سال های گذشته نیز تلاش های دیگری برای کاهش اختلاف بین شیعه و سنی انجام شده است. از جمله در ماه مه سال 2013 میلادی، جنبش عدالت جهانی مالزی با حضور ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی و ˈسیدمحمد خاتمیˈ رییس جمهوری اسبق ایران درخواست مشترکی برای پایان دادن به کشتار مسلمانان شیعی و سنی انتشار دادند. در ماه اکتبر سال جاری نیز نشست دیگری در یونان با هدف تاکید بر حمایت از منشور امان و توسعه پیمان بین دو گروه برگزار شد.ˈ

وی همچنین با توجه به وجود نگرش منفی در مورد شیعیان در بیان مقامات سیاسی و مذهبی مالزی، از نخست وزیر، وزیر امور مذهبی در دفتر نخست وزیری و مفتی های ایالتی و فدرال مالزی خواست به صورت عمومی منشور امان را مورد تایید قرار دهند.

چاندرا مظفر پنج دلیل برای این پیشنهاد خود ارائه کرده است و نوشت: دلیل نخست این است که این امر می تواند علامت واضحی مبنی بر رد دیدگاه های نادرست تبلیغ شده توسط رسانه ها و افراد گوناگونی باشد که شیعه را یک فرقه انحرافی معرفی کرده اند. همانطور که مشاهده شده است، این دیدگاه کاملا توسط بیشتر مسلمانانی که خود را یک امت واحد می دانند، غیرقابل قبول است.

وی دلیل دوم خود را اینگونه توضیح داد: این اقدام به مسلمانان مالزیایی اطمینان می دهد کسانی که تخریب شیعه را پیگیری می کنند و شیعیان را با گروه های انحرافی واقعی یکسان می دانند کنترل نهادهای مذهبی را در دست ندارند و توان دیکته کردن سیاست های مرتبط با اسلام را ندارند.

رییس جنبش عدالت جهانی مالزی معتقد است تایید منشور امان توسط مقامات مالزی، ترس مالزیایی های متفکر را از بخش های مشخصی از سیاست داخلی و خارجی این کشور کاهش می دهد، بخش هایی که به شدت تحت تاثیر منافع نیروهای محافظه کاری قراردارند و کاهش همبستگی اجتماعی و استقلال ملی مالزی را پیگیری می کنند.

وی دلیل چهارم خود برای تایید منشور امان توسط مقامات عالرتبه مالزی را تقویت تعهد به اتحاد امت اسلامی ذکر کرد و نوشت: از آنجایی که اختلاف بین شیعه و سنی توسط گروه هایی با هدف تضعیف همبستگی مسلمانان در مواجهه با چالش های معاصر از سوی قدرت های جهانی انجام می شود، این اتحاد ضروری است.

وی در تشریح دلیل پنجم خود برای اقدام مقامات مالزی به منظور تایید منشور امان، آن را عامل اتحاد ملی در این کشور دانست و نوشت: منشور امان ترویج همدلی در جامعه چند مذهبی مالزی است و آن را مورد تایید و تاکید قرار می دهد. این منشور به صراحت بیان کرده است که اسلام، هر انسانی را فارغ از نژاد و مذهب مورد احترام قرار می دهد. همچنین تاکید شده است: مومنان با دیگران همانطور رفتار کنند که دوست دارند با آنان رفتار شود. این منشور خواستار تحمل و بخشش است، ویژگی هایی که زندگی انسان را ارتقا می دهد.

چاندار افزود: تنها تایید منشور امان از سوی رهبران مذهبی و سیاسی مالزی کافی نیست. این پیام باید بخش از مفاد درسی دبیرستان ها و دانشگاه ها شده و بین مدرسان مذهبی در سراسر کشور توزیع شود. بخشی جدانشدنی از خطبه های نماز جمعه باشد و رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون بر آن تمرکز کنند.

این اندیشمند مالزیایی نوشت: هنگامی که این منشور یکی از ابعاد مهم شعور عمومی مردم مالزی شود، مسلمانان درک بهتری نسبت به روابط بین شیعه و سنی خواهند داشت. آنها تفاوت ها و شباهت ها را در اسلام درک خواهند کرد و این زمانی است که آنها (مردم) به طور واقعی در مورد جوهر واقعی اسلام آگاه شوند و در این دوره تمایل برای تغییر از یک فرقه به فرقه دیگر نیز محو می شود.

آساق**د.م **1611

وبگردی