آفتاب

تقسیم دوباره شلوغ شد/استفاده مجدد پلیس ترکیه از گاز اشک آور

تقسیم دوباره شلوغ شد/استفاده مجدد پلیس ترکیه از گاز اشک آور

میدان تقسیم استانبول شب گذشته بار دیگر پس از چند ماه صحنه اعتراضات ضد دولتی و درگیر شدن پلیس با معترضین بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، تبعادت منفی افشای بزرگترین پرونده فساد مالی ترکیه همچنان ادامه دارد بطوریکه شب گذشته میدان تقسیم استانبول شاهد اعتراضات ضد دولتی بود.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و گویا خبرنگار راشا تودی در این جریان آسیب دیده است.

اعتراضات شب گذشته میدان تقسیم در حالی برگزار شد که این مکان از اواخر بهار سال جاری تا اواخر تابستان صحنه اعتراضات مداوم ضد دولتی بود. این اعتراضات در ابتدا در واکنش به تخریب پارک گزی آغاز شد اما به سرعت تبدیل به تظاهرات های ضد دولتی گردید.

از دیگر تحولات مربوط به ترکیه آنکه دیروز جمعه دادگاهی در این کشور دولت را متهم کرد که در پی مخفی کردن حقایق در خصوص بزرگترین پرونده فساد مالی این کشور است.

علاوه بر آن معمر آکاش، دادستان ناظر بر عملیات مبارزه با فساد اقتصادی در ترکیه دیروز جمعه از کار برکنار شد. رسانه های ترکیه برکناری وی را ضربه ای دیگر به مبارزه با فساد اقتصادی در ترکیه خواندند عملیاتی که در 10 روز گذشته بزرگترین زلزله سیاسی دوران حکومت حزب عدالت و توسعه در این کشور بوده است.

معمر آکاش اعلام داشته که برای ادامه کار تحت فشار بوده است و نهایتا از ادامه کار وی جلوگیری شده است. 

روز سه شنبه هفدهم دسامبر یکی از قضات مشهور دستگاه قضایی ترکیه به نام جلال کارا، دستور انجام عملیاتی را صادر کرد که تنها ظرف چند دقیقه نه تنها در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت، بلکه توجه اغلب کشورهای جهان و توجه مقامات کاخ سفید را نیز به سوی خود جلب کرد.

تبعات این روسوایی به حدی بوده که  وزیران کشور و اقتصاد و محیط زیست ترکیه مجبور به استعفا شدند و اردوغان نیز روز گذشته دست به اصلاح کابینه خود زد و 10 نفر از وزیران دولت ار جابجا کرد.

هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این پرونده که گفته می شود در آن 86 میلیارد یورو پول جابجا شده منتشر نشده، اما گویا افراد زیادی از دولت اردوغان درگیر این پرونده هستند و از همین رو برخی رسانه ها از آن به عنوان بدترین چالش حکومت 11 ساله اردوغان یاد می کنند.

 

کد N28343

وبگردی