آفتاب

اردوغان: اگر می‌توانستم شورای عالی قضایی را به چالش می‌کشیدم

اردوغان: اگر می‌توانستم شورای عالی قضایی را به چالش می‌کشیدم

نخست‌وزیر ترکیه از اقدام سه تن از قانونگذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه که در واکنش به رسوایی فساد مالی اخیر این کشور از این حزب استعفا کردند، به شدت انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه از اقدام سه تن از قانونگذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه که در واکنش به رسوایی فساد مالی اخیر این کشور از این حزب استعفا کردند، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی برای جمعی از حامیان خود در فرودگاه آتاتورک شهر استانبول اظهار داشت: ما با یکدیگر راهی طولانی را برای آرمان خود طی کرده‌ایم و مهم نیست که قانونگذاران استعفا کرده چه می‌گویند اما ما هرگز نخواهیم گفت که بیایید با کسانی که در طول این سفر به ما خیانت کرده‌اند به پیمودن راه ادامه دهیم. ما آنها را از در بیرون خواهیم انداخت.

سه تن از قانونگذاران حزب عدالت وتوسعه روز جمعه پس از آنکه به دلیل مخالفت با مواضع مقامات این حزب برای اخراج به کمیته انضباطی فرستاده شدند، از این حزب استعفا کردند.

اردوغان گفت: مردم به شما رای نداده‌اند که پس از آن شما بتوانید به حزبتان خیانت کنید. حزب ما یک انضباط درونی دارد. هنگامی که شما وزیر هستید همه چیز قابل قبول است اما هنگامی که شما از سمت خود استعفا می‌کنید می‌روید و می‌بینند که انتخاب یک وزیر را نمی‌پسندید. آیا شما چنین اختیاری دارید؟ شما باید جایگاه خودتان را بشناسید.

اردوغان همچنین کسانی را که از حزب عدالت و توسعه در پی تحقیقات فساد انتقاد کردند متهم کرد که اینکه در گذشته خودشان در فساد دست داشته‌اند. وی گفت: کسانی که این عملیات را یک عملیات ضدفساد نامیده‌اند، همان کسانی هستند که فاسد بودند. من می‌دانم که در گذشته چه اتفاقی افتاده است.

به گفته اردوغان این تحقیقات در نتیجه مناقشه بر سر مدارس ابتدایی آزمایشی میان دولت و جنبش فتح‌الله گولن است. اعضای جنبش هیزمت (خدمت) گولن پس از اعلام بسته شدن مدارس ابتدایی آزمایشی از سوی دولت به شدت نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.

اردوغان خاطرنشان ساخت که تمایل دارد اگر که اختیارات کافی را داشته باشد درباره شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه HSYK به سبب موضعشان علیه یکی از احکام دولت قضاوت کند.

اردوغان تاکید کرد: من علیه این شورا شکایتی را مطرح کرده‌ام. این شورا قانون را شکسته است. آنها با صدور یک بیانیه در خصوص تغییر رویه‌های اعمال قانون بند 38 قانون اساسی را نقض کرده‌اند در حالی که یک پرونده در خصوص این تصمیم در دادگاه اداری همچنان ادامه دارد. اما من این سوال را می‌پرسم که چه کسی باید درباره این شورا قضاوت کند؟ آیا شما می‌دانید که چه کسی این کار را انجام خواهد داد؟ مردم هستند که این کار را انجام می‌دهند.

اردوغان افزود: من اگر اختیارات کافی داشتم تمایل داشتم که در خصوص این شورا قضاوت کنم.

شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه در تاریخ 26 دسامبر اعلام کرد که طرح دولت ترکیه برای تغییر رویه‌های اعمال قانون که به موجب آن دادستان‌ها و مقامات پلیس باید قبل از هر اقدام و تحقیقاتی رضایت مافوق‌های خود را به دست آوردند بر خلاف قانون اساسی است. یک روز پس از آن دادگاه اداری ترکیه این حکم را لغو کرد.

اردوغان همچنین در منازعه اخیر میان دولت و جنبش فتح الله گولن را مبارزه میان ترکیه جدید و قدیم دانست و گفت که عملیات فساد جاری آخرین مانع سر راه تلاش‌های ترکیه برای ایجاد یک ترکیه جدید است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه اکنون بر سر یک دو راهی برای انتخاب ترکیه جدید و قدیم قرار دارد. اکنون در مقابل ساخت ترکیه جدید مقاومت می‌شود اما من به شما می‌گویم که این آخرین مقاومت است و آنها آخرین حمله را انجام داده‌اند. با کمک خدا ما این مقاومت را از بین برده و درها را به روی ترکیه قدیم خواهیم بست. آنها نمی‌توانند جلوی ساخت ترکیه جدید را بگیرند.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: یک بازنده دیگر این فرآیند، لابی آشوب‌گران است که شامل قدرت‌های بین‌المللی، لابی منفعت‌طلبان و مخالفان رشد ترکیه است. ما هدفمان حرکت به سوی سال 2023 است و لابی ترور و منفعت بازنده خواهد بود و ما در این فرآیند تقویت خواهیم شد.

اردوغان همچنین در خصوص یک عملیات ضد فساد جدید دادستان‌ها علیه شرکت راه ‌آهن ترکیه گفت: آیا می‌دانید که چرا ‌آنها راه آهن را هدف قرار داده‌اند؟ زیرا ما در حال ایجاد یک قطار سریع‌السیر هستیم.

وی در ادامه گفت: حاکمیت به مردم تعلق دارد نه قوه قضاییه. هر کسی باید به خوبی با جایگاه خود بر اساس قانون اساسی آشنا باشد و هدف عملیات جاری اراده مردم است.

اردوغان با تاکید بر اینکه قدرت‌های بین‌المللی پشت این عملیات هستند، تحولات اخیر را با اعتراضات پارک گزی نسبت داد و گفت: آنها در اتفاقات پارک گزی موفق نشده‌اند و اکنون به این رویکرد رو آورده‌اند، اما در اینجا نیز موفق نخواهند شد.

انتهای پیام

کد N28242

وبگردی