آفتاب
عملیات ارتش عراق در غرب با قدرت ادامه دارد/

الانبار، نبرد تعیین کننده

الانبار، نبرد تعیین کننده

بغداد - ایرنا - ارتش عراق، در بحبوحه آئین حرکت پیاده عراقی ها به کربلا برای شرکت در مراسم اربعین ، عملیات بزرگی را در استان غربی الانبار آغاز کرد که هدف آن پاکسازی القاعده و برچیدن اردوگاههای مخفی آنان در این منطقه و قطع ارتباط گروههای تکفیری بین عراق و سوریه بود.

عملیات الانبار به فرماندهی شخص نخست وزیر نوری المالکی، در اول دی ماه و درست یک روز بعد از آن آغاز شد که در دو عملیات انتحاری القاعده در منطقه الحسینیات این استان 25 نظامی ارتش عراق از جمله فرمانده لشگر هفتم کشته شدند.

تیپ های یکم و هفتم ارتش عراق به سرعت وارد منطقه شده و با حمایت بالگردهای جنگی، پایگاههای القاعده را در صحاری حوران و ابیض مورد تهاجم قرار دادند.

در این عملیات، نیروهای هوایی، زمینی و نیروهای ویژه در سطح گسترده ای از این استان که دارای بیشترین مساحت در میان استان های عراق است، مشارکت دارند.

در دومین روز عملیات، نیروهای ویژه گارد نخست وزیری هم وارد استان الانبار شده و به تعقیب عناصر القاعده و تروریست ها پرداختند.

در 48 ساعت اول، آنگونه که گزارش های فرماندهی ارتش عراق می گوید، چندین پایگاه اصلی و مهم القاعده به دست نیروهای ارتش افتاد و گروهی از عناصر این گروه تروریستی و تکفیری دستگیر و حتی چند تن از فرماندهان آن کشته شدند. جالب اینکه در میان فرماندهان دستگیر شده، یک تبعه سوریه نیز بود.

همچنین بخش هایی از وادی حوران و وادی ابیض در مثلثی مرز میان سوریه و اردن و عراق پاکسازی شد و راههای ارتباطی به سمت مرزهای سوریه بسته شد.

سرعت عملیات به حدی بود که در روز پنجم تانک های عراقی به عمق دره وادی حوران رسیدند. روز جمعه جنگنده های عراقی نیز با ورود مستقیم به عملیات، اقدام به بمباران گذرگاهها و مناطق تجمع گروههای تروریستی در منطقه کردند.

نوری المالکی در سفری که سوم دی ماه همزمان با اربعین حسینی در عراق به کربلا رفته بود، با صلابتی بیش از همیشه از نبرد با تکفیری ها و تصمیم دولت برای ریشه کردن القاعده از خاک عراق، سخن گفت.

او در کربلای معلی درباره بحران سوریه ، به برخی کشورهای منطقه تاخت و طعنه زد که ˈکشورهایی در سوریه عامل بحران هستند که فاقد آزادی و دمکراسی هستند.ˈ

مالکی در مناسبت دیگری در جریان انجام عملیات الانبار، از عشایر استان نیز خواست تا تکلیف خود را با بحث تحصن که به گفته وی به محلی برای تجمع فرماندهان القاعده و تهیه ادوات و ابزار انتحاری و انفجاری تبدیل شده است، روشن کنند. او از ارتش عراق خواست بساط تحصن را در الانبار بطور کامل جمع کند.

در مقابل، کشورهای حامی القاعده در منطقه از جمله رسانه های آنان فعلا سکوت کرده اند، اما در عین حال ˈشبکه العربیهˈ سعودی ها در واکنش به این عملیات، آن را چراغ سبزی از سوی آمریکا دانست.

** اهمیت عملیات الانبار

- این عملیات در منطقه ای بیابانی و بی آب و علف در صحاری غرب عراق انجام می شود، جایی که القاعده و امارت اسلامی شام و عراق، در آنجا بزرگترین پایگاههای آموزشی خود را دایر کرده و مراکز فرماندهی و اصلی ترین انبارهای مخفی سلاح آنان در این منطقه است. القاعده از مدتها پیش کار ایجاد زمینه های خارج کردن کنترل این منطقه را از دست دولت عراق آغاز کرده بود.

- منطقه عملیاتی، حدود دو سوم اراضی استان الانبار را شامل می شود که از غرب به مرزهای سوریه و اردن منتهی می شود و از نظر استراتژیک منطقه ای بسیار حساس است. نیروهای تروریستی و تکفیری، در تمام حدود یک دهه گذشته از این منطقه به خارج از عراق متصل می شدند و از همانجا نیز تاکنون تغذیه شده اند.

همچنین، در دو سه سال اخیر، گذرگاههای این منطقه، دو سویه مرزهای سوریه و عراق را به محیطی مناسب برای رشد جریان های افراطی تبدیل کرده بود.

- صحاری استان الانبار شامل ˈوادی حورانˈ و ˈوادی ابیضˈ، دو منطقه استراتژیک به حساب می آید که گفته می شود اگر ارتش عراق بر آن سیطره نداشته باشد، قادر به برقراری امنیت در این استان و کل کشور نخواهد بود.

- با انجام کامل این عملیات، ارتباط میان واحدهای القاعده و داعش در دو سوی مرزهای سوریه و عراق قطع خواهد شد.

از نکات مهمی که در جریان این عملیات وجود داشته ، یکی همکاری کردها برای اولین بار بدون کارشکنی ، همراهی عشایر، بویژه شوراهای بیداری و حمایت علمای اهل سنت، از عملیات ارتش بوده است. حتی برخی سران عشایر سنی معترض منطقه نیز که بر تحصن خود اصرار می ورزند، سعی کرده اند در جریان این عملیات مقابل دولت قرار نگیرند.

به هرحال باید منتظر نتایج این عملیات در روزهای آینده باشیم؛ در روزهایی که ارتش سوریه نیز در آن سوی مرزها، حملات خود را به تروریست ها تشدید کرده است.

نتایج این عملیات ، از نظر کارشناسان حائز چنان اهمیتی است که به گفته یکی از این کارشناسان می تواند معادلات منطقه را به هم ریزد.

خاورم**1770**1446
کد N28080

وبگردی