آفتاب

انفجار تروریستی در قلب بیروت

انفجار تروریستی در قلب بیروت

گروه بین‌الملل: یک‌بار دیگر چرخه خون و ترور در لبنان به گردش درآمد و این‌بار در انفجاری مهیب که قلب نسبتا امن پایتخت را لرزاند، یک وزیر سابق و شماری از افراد کشته شدند تا بدین‌ترتیب لبنان وارد مرحله خطرناکی از منازعات سیاسی و میدانی شود.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
یک‌بار دیگر چرخه خون و ترور در لبنان به گردش درآمد و این‌بار در انفجاری مهیب که قلب نسبتا امن پایتخت را لرزاند، یک وزیر سابق و شماری از افراد کشته شدند تا بدین‌ترتیب لبنان وارد مرحله خطرناکی از منازعات سیاسی و میدانی شود.

در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان پارلمان و دیگر ساختمان‌های مهم دولتی در منطقه نسبتا آرام و امن بیروت، محمد شطح وزیر سابق اقتصاد و دارایی، یکی از همراهانش و 6شهروند دیگر کشته و بیش از 70نفر زخمی شدند. انفجار مهیب لبنان همچنین باعث از بین رفتن چندین خودرو و تخریب نمای بسیاری از ساختمان‌های محل شد.

محمد شطح از شخصیت‌های وابسته به جریان المستقبل و گروه 14مارس به رهبری سعد حریری بود. این نخستین بار نیست که انفجاری مهیب پایتخت لبنان را به لرزه درمی‌آورد. لبنان طی سال‌های گذشته صحنه انفجارها و ترورهای گسترده بوده است. آخرین این انفجارها و ترورها، ترور حسان اللقیس از فرماندهان حزب‌الله بود که مجموعه موسوم به گردان‌های عبدالله عزام(سلفی‌های حامی مخالفان سوریه) مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

البته مقاومت لبنان این ترور را مرتبط با صهیونیست‌ها دانست و این پیام را ارسال کرد که حتی اگر عاملان این جنایت از این گروه بوده‌اند آمران و بازیگردانان اصلی در تل‌آویو هستند.پیش از آن، خودرویی بمب‌گذاری شده سفارت ایران در بیروت را هدف گرفته بود. 2‌ماه پیش از آن هم انفجاری دیگر حومه جنوبی بیروت را لرزانده بود. تمام اینها، علاوه بر درگیری‌های خونینی است که هر‌ماه در شهرهایی نظیر طرابلس، صیدا و بعلبک روی می‌دهد و جان صدها نفر را تاکنون گرفته است.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، سمیر حمود دادستان کل لبنان با بیان اینکه میزان مواد منفجره استفاده شده در این انفجار حدود 60کیلوگرم بوده، افزود: مرحله تحقیقات اولیه هنوز پایان نیافته و هنوز هیچ فردی در این‌باره متهم یا بازداشت نشده و ظاهراً تنها از یک خودرو در انفجار استفاده شده است. دیروز و تحت‌تأثیر این انفجار، طرابلس شهر شمالی لبنان هم صحنه درگیری بود. طرابلس که به 2اردوگاه طرفداران و مخالفان دولت سوریه بدل شده، در اعتراض به ترور شطح شاهد تیراندازی‌های پراکنده در منطقه سنی‌نشین التبانه بود.

اما این انفجار واکنش‌هایی داخلی و بین‌المللی را به‌دنبال داشت. سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان در بیانیه‌ای، انفجار یادشده را پیام تروریستی جدیدی به اعضای جریان المستقبل و نیروهای 14مارس قلمدادکرد و گفت: آنانی که رفیق حریری را ترور کردند اکنون محمد شطح را ترور کردند. وی در بخشی از این بیانیه خود تصریح کرد که افراد متهم در این انفجار تا اطلاع ثانوی افرادی خواهند بود که از عدالت بین‌المللی گریزانند و از حضور یافتن در دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری خودداری می‌ورزند.

در داخل لبنان، حزب‌الله در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را جنایتی زشت در چارچوب زنجیره جنایات و انفجارهایی توصیف کرد که نابودی کشور را هدف گرفته است. این حزب لبنانی‌ها را به خردگرایی در مقابله با چالش‌ها و دستگاه‌های امنیتی و قضایی به کشف عاملان این جنایت فراخواند. سوریه کشور همسایه لبنان نیز این انفجار را محکوم کرد. علی عبدالکریم سفیر سوریه در بیروت در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن محکوم کردن این انفجار، تأکید کرد که بهره‌برنده نخست این رویداد اسرائیل است. روسیه و فرانسه هم انفجار بیروت و ترور شطح را محکوم کردند.

کد N27767

وبگردی