آفتاب

نخست وزیر اوکراین: هیچکس در اروپا انتظار اوکراین را نمی کشد

نخست وزیر اوکراین: هیچکس در اروپا انتظار اوکراین را نمی کشد

مسکو- ایرنا - نیکلای آزاروف نخست وزیر اوکراین اعلام کرد : هیچکس اوکراین را به اتحادیه اروپا دعوت نمی کند و در اروپا در انتظار این کشور نیستند.

به گزارش ایرنا به نقل ازایتارتاس، آزاروف روز جمعه به خبرنگاران گفت : در پیش نویس قرارداد همکاری تجاری اوکراین و اتحادیه اروپا هم هیچ اشاره ای به ورود اوکراین به این اتحادیه نشده بود.

وی افزود: دو سال تلاش کردیم بندی حاوی این موضوع در قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا قید شود که طرف اروپایی این خواسته را رد کرد.

رییس جمهوری اوکراین روز 21 ماه نوامبر گذشته دراجلاس مشارکت شرقی در ویلنیوس پایتخت لیتوانی از امضای قرار داد همکاری تجاری میان کشورش و اتحادیه اروپا خودداری کرد.

نخست وزیر اوکراین گفت که سرنوشت روابط اوکراین و اتحادیه اروپا به مواضع اروپا ازجمله در مورد مشارکت روسیه در مذاکرات سه جانبه (با شرکت اوکراین و اتحادیه اروپا) بستگی دارد.

وی با بیان این که شرایط پیشنهادی اوکراین واضح است، اظهار داشت: خواهان برگزاری مذاکرات سه جانبه اوکراین-اتحادیه اروپا و روسیه هستیم. این موضوع را با طرف روسی مطرح کردیم و مسکو با مشارکت در آن موافقت کرد و الان نوبت کمیسیون اروپا است که موضع خود را در این مورد اعلام کند.

آزاروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ایجاد محدوده آزاد تجاری میان اوکراین واتحادیه اروپا، مشکلات فراوانی را برای بازار روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم می کند وبه همین دلیل این مساله را نباید نادیده گرفت.

وی به خودداری روسیه از ارائه امتیازات به اوکراین در صادرات کالاهای این کشور به بازار روسیه درصورت امضای قرارداد همکاری تجاری میان کی یف و بروکسل اشاره کرد وگفت: به همین دلیل اتحادیه اروپا باید به فکر جبران خسارات وارده به اوکراین در صورت امضای این قرارداد باشد.

وی افزود: در صورتی که بخشی از کالاهای اوکراین از بازار روسیه محروم شود باید اتحادیه اروپا خسارات بپردازد.

وی از جمله به صادرات واگن قطار ساخت اوکراین به روسیه اشاره کرد که در صورت توقف صادرات آن به این کشور، با توجه به تفاوت ابعاد ریل های اروپایی با سیستم روسی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از خرید آن خودداری می کنند.

اروپام/2242**518**536
کد N27751

وبگردی