آفتاب

آیا انفجار بیروت کار حزب الله است؟

آیا انفجار بیروت کار حزب الله است؟

محمدرضا نوروزپور

انفجار مهیب روز جمعه در بیروت که منجر به کشته شدن محمد شطح وزیر پیشین دارایی این کشور و از مشاوران و نزدیکان سعدالحریری رهبر جریان 14 مارس شد، بدون شک در راستای پروژه دامن زدن به فتنه قومی-مذهبی در لبنان است.
اینکه بلافاصله پس از انتشار خبر ترور این سیاستمدار معتدل و متمایل به جبهه مخالف مقاومت، رسانه های نزدیک به غرب و جبهه 14 مارس و حتی صهیونیست ها انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه رفته اند بیشتر این فرضیه را تایید می کند.
اتهام زنی ها به حزب الله و سلاح مقاومت در روزهای آتی، شدت بیشتری خواهد گرفت و مخالفان با استناد به اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله در تشریح چرایی حضور این جنبش در سوریه و افشاگری هایی که پیرامون نقش عربستان سعودی در ایجاد ناآرامی در منطقه و لبنان و خصوصا در انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت داشت، خواهند کوشید تا این انفجار را نوعی مقابله به مثل و تلافی مقاومت، جا بزنند.
این در حالی است که حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است اصلی ترین نفع برنده از اینگونه اقدامات در کشور که منجر به از هم پاشیده شدن وحدت ملی و حاکم شدن گفتار خشونت و ترور می شود، رژیم صهیونیستی است. مقاومت حتی با همین مبنا و اصول ترور اخیر حسان اللقیس یکی ازفرماندهان ارشد خود را که یک گروه از تندروهای اسلامی موسوم به انصار الامه الاسلامیه مسئولیت آن را به عهده گرفت، مرتبط به اسرائیل دانست و این پیام را ارسال کرد که حتی اگر عاملان این جنایت از این گروه بوده اند آمران و بازیگردانان اصلی در تل آویو هستند.
برهمین اساس بازیگردانان این سناریو هم، می توانند سرویس های اطلاعاتی متصل و منتسب به اسرائیل، سعودی و حتی فرانسه باشند، چرا که هر سه از بالاگرفتن فتنه در لبنان، نفع وافری می برند که کمترین آن وارد آوردن فشار از ناحیه افکار عمومی به حزب الله و سلاح مقاومت است.
طراحان این سناریوی شوم با ترتیب دادن این ترورو ترورهای بعدی که متاسفانه وقوع آنها محتمل است، قصد دارند لبنان را در آستانه هرج و مرج قرار داده و با متهم کردن حزب الله به عنوان مسبب پدید آمدن این وضعیت، به خاطر دخالت در جنگ با تروریست ها در سوریه موقعیت این جنبش را در میان افکار عمومی لبنان مخدوش کنند و مخالفت با سلاح مقاومت را عوام فریبانه به عنوان یک خواست ملی جا بزنند.
این موضوع در بیانیه ای که حزب الله لبنان در ارتباط با انفجار روز جمعه بیروت صادر کرده مورد اشاره قرار گرفته است، آنجا که پس از محکوم کردن این اقدام، هدف از آن را برهم زدن وحدت لبنانی ها و تخریب لبنان دانسته است.

4949

 

کد N27671

وبگردی