آفتاب

هادی خامنه‌ای: استقلال جنبش دانشجویی به معنای تجویز بی قانونی و اباحه گری نیست

هادی خامنه‌ای: استقلال جنبش دانشجویی به معنای تجویز بی قانونی و اباحه گری نیست

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد که استقلال جنبش دانشجویی به معنای تجویز بی قانونی و اباحه گری و هرج و مرج و توهین به مقدسات و باورهای مردم در دانشگاه‌ها نیست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌حجت‌الاسلام والمسلمین هادی خامنه‌ای در دیدار جمعی از اعضای اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان با خوشامدگویی به حضار با اشاره به پیشینه فعالیت دانشجویی اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان و گذر از آن دوران و اشتغالات کاری و زندگی که مانع از تداوم فعالیت های سیاسی دوران دانشجویی می‌شود؛ گفت: آقای مهندس مهدی بازرگان تا آخر عمرش فعالیت می کرد؛ مقامات عالی علمی را هم گذراند، در زمانی که زندان بود کسی نبود که به بجای ایشان کرسی ای که ایشان تدریس می کرد؛ تدریس نماید. امثال ایشان هم بودند؛که متدین بودند، همسر و فرزند هم داشتند، کار اقتصادی هم می کردند، مبارزه و فعالیت سیاسی هم داشتند و البته ممکن است کسی بگوید این بخاطر این بوده که اون موقع راحت تر بوده اند.

وی در ادامه افزود : دغدغه ما همواره فرهنگی بوده است. مطالبه ما بالابردن سطح آگاهی های مردم است؛ همراه با افزایش سطح آگاهی ها بسیاری از مشکلات حل می شود؛ اما این آگاهی رسانی همواره باید مستمر باشد.

رییس پژوهشکده تاریخ اسلام آنگاه به اهداف قیام امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: ما خودمان را دنباله روی امام حسین (ع) می دانیم برخی مثل مرحوم آقای صالحی نجف آبادی معتقد بودند امام حسین علیه السلام برای کسب قدرت قیام کرد و عده ای از آن سو معتقد بودند برای ادای تکلیف و شهادت؛ من می خواهم بگویم مگر نمی شود هر دو باشد؛ امام حسین به قصد مقابله با قدرت یزید حرکت کرد؛ ولی قرار را براین گذاشت که اگر توانست قدرت را بگیرد و اگر نشد؛ با ظلم برخورد می کند و به شهادت می رسد و به تکلیف عمل می کند. ما هم باید به همین شکل عمل کنیم کار فرهنگی عمل به تکلیف است و کسب قدرت، هدف کم اهمیت و کوتاه مدت ما است.

وی افزود: من معتقدم که امروزه و حتی دیروز و در عصر فشارهای بسیار شدید هم، جلوی کار فرهنگی را هیچ کس نمی تواند و نمی توانست بگیرد؛ مخصوصا الان که دنیای ارتباطات دیجیتال هم پدید آمده است، اصلا جلوی کار فرهنگی را گرفتن جزو محالات است؛ نه تنها این ها، بلکه خود آمریکا هم که در رأس قدرت دیجیتالی است؛ او هم نمی تواند آن طور که دلش می خواهد دنیا را در این زمینه مدیریت کند. به دلیل این که رابطه پیچیده ای است که من همیشه می گویم مدیریت اصلی آن با خداست که آن بالا به گونه ای همه چیز را سروسامان می دهد که هیچ کس قدرت مطلق نمی شود. نیت مومن خیر من عمله و نیت کافر شر من عمله.

هادی خامنه‌ای در ادامه با تبیین کار فرهنگی و بیان این‌که در این راستا شبکه های اجتماعی وجود دارد، گفت: لازم نیست تشکیلش بدهید، هست فقط باید بروید از آن استفاده کنید. گفته شد که باید هزینه فعالیت دانشجویی پایین بیاید تا این فعالیت ها با طراوت بیشتری از سر گرفته شود؛ اما باید دراین باره بحث کنیم که جو ترس چگونه برداشته می شود. حرکت فرهنگی که آمادگی دائمی به انسان می دهد و انسان، هم خودش و هم تمامی حواشی پیرامونش دائما با آن شارژ می شود؛ ترس را هم مقداری کوچک می کند. والا آنهایی که ایجاد کننده ترس هستند آنها به میل خودشان جو ترس را تخفیف نمی دهند؛ آن ها مدیریتشان اقتضا می کند؛ مباحث قدرت و کتاب های فوکو را که آقایان بهتر از ما می دانند که این به راحتی حل نمی شود؛ پس باید برای درمانش فکر کرد، زیرا قدرت سیاسی پذیرای محدودیت نیست.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در زمینه معیار و ملاک حرکت جنبش دانشجویی گفت: افراط و تفریط های برخی فعالان و مسولان تشکل‌های دانشجویی در گذشته باید درس عبرتی برای نسل جدید فعالان دانشجویی باشد. عدم درک از توان و کشش بدنه دانشجویی و بی تدبیری در میزان سرعت تند حرکت سران تشکل‌های دانشجویی، منجر به ایجاد شکاف عمیق و فاصله میان بدنه و سر جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر شد .

وی افزود: با توجه به این که اسلامی بودن یکی از ارکان حرکت انجمن های اسلامی دانشجویان است؛ تأکید بر اسلام، دین، اخلاق اسلامی و ... به خودی خود هم لازم هست و هم رمز ثبات است. پشت کردن به مبانی اسلامی که در عین حال بر اساس قرائت نواندیشان دینی ما همچون شهیدان مطهری، بهشتی، چمران و دکتر شریعتی، تضاد و تعارضی با مردم سالاری و آزادی و حقوق بشر هم ندارد، ضربه ای به جنبش دانشجویی وارد کرد که باید از آن درس گرفته شود و در کنار آن آزادی و دفاع از حق اظهار عقیده منتقد و مخالف قرائت رسمی حاکمان، باید مبنای حرکت جنبش دانشجویی باشد.

رییس پژوهشکده تاریخ اسلام در تبیین معنای استقلال در جنبش دانشجویی گفت : استقلال جنبش دانشجویی به معنای تجویز بی قانونی و اباحه گری و هرج و مرج و توهین به مقدسات و باورهای مردم در دانشگاه‌ها نیست. از سوی دیگر هرگز نباید گمان شود به بهانه استقلال جنبش دانشجویی و تشکلهای دانشجویی باید با دولت و مجموعه حاکمیت لجبازی کرد و عناد ورزید. خیر، مراد از استقلال جریان دانشجویی کشور احترام به قانون و مجریان قانون در عمل و در حوزه نقد و نظر و اندیشه، نقد رفتار مدیران و حاکمان کشور و نیز نقد مقررات و قوانین با تکیه با عقل و علم و تدبیر و تجربه عقلا برای رسیدن به جامعه ای بهتر است.

هادی خامنه‌ای درباره نسبت اصلاحات و جنبش دانشجویی نیز گفت: اصلاح طلبان در دوره استقرار دولت و مجلس اصلاحات افتخار می کردند که جنبش دانشجویی در کنار ایشان مطالبات برحق اصلاح طلبان را پشتیبانی می کرد و این درست زمانی بود که تشکل‌های دانشجویی در دولت اصلاحات بیشترین آزادی عمل را داشتند و بصورت مستقل و با انتخابات آزاد و مستقیم اداره می شدند. اصلاح طلبان، جنبش دانشجویی مستقل و شاداب و آرمان گرا را برای خود جنبش دانشجویی می خواهند و نه به عنوان ابزار و اهرم سیاسی موقت و زودگذر برای مقابله با جناح مقابل.

وی از دولت جدید خواست با به روی کار آوردن مدیرانی که معتقد به رشد و بالندگی فعالیت سیاسی دانشجویی مستقل از حاکمیت هستند در دانشگاه‌ها، موانع تحرک فعالان دانشجویی را بردارد تا چشم انداز مثبت و امیدوار کننده در این زمینه بوجود بیاید.

سید هادی خامنه ای در پایان سخنانش برای احیای انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور که توسط دولت نهم و دهم به انحلال و تعطیلی کشیده شد توصیه هایی کرد .

انتهای پیام

کد N27567

وبگردی