آفتاب

ارتش تایلند، دولت و مخالفان را به خویشتن‌داری فراخواند

ارتش تایلند، دولت و مخالفان را به خویشتن‌داری فراخواند

به دنبال درگیری میان پلیس و معترضان ضد دولتی تایلند که در آن دو تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند، دولت بانکوک امروز (جمعه) از ارتش خواست تا به حفاظت نامزدهای انتخاباتی و رای‌دهندگان در انتخابات فوریه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست کمک از سوی دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند به منظور تضمین انتخابات پیش‌رو صورت گرفت. این انتخابات تقریبا بازگشت حزب "پوئه‌آ تای" به رهبری یینگلاک شیناواترا را به قدرت تضمین می‌کند.

هرگونه تاخیر در برگزاری انتخابات احتمالا دولت و حزب نخست‌وزیر را با افزایش اعتراضات خیابانی و چالش‌های قانونی مواجه می‌کند که این کشور را در برزخ نگه می‌دارد.

دولت تایلند روز پنج‌شنبه درخواست کمیسیون انتخابات مبنی بر به تاخیر انداختن انتخابات دوم فوریه 2014 تا ایجاد یک توافق همه جانبه از سوی تمامی طرفین را رد کرد.

معاون نخست‌وزیر تایلند نیز امروز گفت: من از روسای ارتش خواسته‌ام تا به تضمین امنیت روند ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی در روز شنبه کمک کنند. ما همچنین با یکدیگر مذاکره می‌کنیم تا چگونه از امنیت مردمی که در این انتخابات شرکت می‌کنند، حفاظت کنیم.

اگرچه سوتپ تائوگسوبان، رهبر معترضان ضد دولتی تایلند از ارتش خواسته تا به آنها بپیوندد، اما ارتش همچنان در رابطه با ناآرامی‌های کنونی بی‌طرف مانده است.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: رئیس ارتش تایلند امروز از هر دو طرف ناآرامی‌های کشور خواسته تا خویشتن‌داری کنند اما برای نخستین بار از زمان آغاز این بحران، احتمال بروز یک کودتا را رد نکرد.

ژنرال پرایوت چان – اوچا، رئیس ارتش تایلند در پاسخ به این سئوال که آیا ارتش در این بحران وارد مداخله می‌شود یا خیر گفت: این در نه باز است و نه بسته.

وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

تایلند دو ماه است که با تنش‌های سیاسی و اعتراضات خیابانی برای سرنگونی دولت شیناواترا دست و پنجه نرم می‌کند. ارتش تاکنون 11 کودتای موفقیت‌آمیز را در تاریخ تایلند به راه انداخته، در نتیجه تمایل ارتش در این رابطه زیر ذره‌بین است.

پرایوت افزود: ارتش به هر دو طرف درگیر چراغ قرمز نشان داده تا خویشتن‌داری کنند.

وی همچنین خواستار پایان خشونت‌های خیابانی شد.

رئیس ارتش ادامه داد: از شما می‌پرسم چه کسی برنده می‌شود؟ چه کسی برنده می‌شود؟ هیچ‌کس.

انتهای پیام

کد N27447

وبگردی