آفتاب

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی است؛ درگیری‌ای که گروه‌های قومی را به جان هم انداخته و تهدیدی محسوب می‌شود برای تمام منطقه. به همین دلیل سازمان ملل امیدوار است تا راه‌حلی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای در این کشور تازه استقلال‌یافته به وجود آورد و این اقدام را با اعزام تعداد بیشتری از نیروها به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، درگیری و خشونت بر سر دستیابی به قدرت، بیش از یک هفته است که سودان جنوبی را که در سال 2011 میلادی از سودان جدا شد و استقلال خود را به دست آورد، دربر گرفته است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که تاکنون هزاران تن در این درگیری‌های خشونت‌آمیز کشته شده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر تجاوزات جنسی و اقدامات خشونت‌آمیز دیگر نیز وجود دارد.

بیش از 80 هزار تن از این درگیری‌ها فرار کرده‌اند و گمان می‌رود که 20 هزار تن در اردوگاه سازمان ملل واقع در جوبا، پایتخت سودان جنوبی پناهنده شده و سکنی گزیده‌اند.

این اردوگاه با کمبود منابع گسترده مواجه است و بیم آن می‌رود که برای تامین منابع و تجهیزات اولیه با مشکل مواجه شود.

یکی از این آوارگان در این اردوگاه گفت: در صورتی که اوضاع به همین منوال باقی بماند، نمی‌توانم به خانه‌ام برگردم. کشورهای شرق آفریقا و اتحادیه اروپا تمایل خود را برای اعزام هیئت‌هایی به سودان جنوبی به منظور برگزاری هر چه سریعتر مذاکرات با مقام‌های این کشور اعلام کرده‌اند.

همچنین گمان می‌رود که افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در سودان جنوبی این کشور را به ورطه جنگ داخلی سوق دهد.

هانا مک‌نیش، خبرنگار دویچه وله در سودان جنوبی گفت: درگیری‌های سیاسی هم‌اکنون به کشتارهای قومی تبدیل شده است. شورای امنیت سازمان ملل توافق کرده تا تعداد سربازان در سودان جنوبی را از 7000 تن به 12 هزار و 500 تن افزایش دهد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد، وظیفه اصلی و مهم سربازان سازمان ملل در سودان جنوبی، حفاظت از جان غیرنظامیان است. همچنین تعداد نیروهای گشت و پلیس در سودان جنوبی از 900 تن به 1300 تن افزایش یافته است.

مارینا پیتر، از سازمان حقوق بشر گزینه اصلی سودان می‌گوید: حضور بی‌شمار نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی از اهمیت خاصی برخوردار است. اما آنها باید قادر باشند تا اوضاع را به حالت عادی بازگردانند و از وقوع درگیری‌های بیشتر در این کشور جلوگیری به عمل آورند.

عفو بین‌الملل نیز افزایش نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی را مورد استقبال قرار داد. اما سارا جکسون، معاون منطقه‌ای این سازمان حقوق بشری اعلام کرد، سربازان سازمان ملل نمی‌توانند به همین راحتی وظایف خود را در حفاظت از جان غیرنظامیان در سودان جنوبی تحقق بخشند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز با اقدام سازمان ملل در افزایش تعداد نیروهای خود در سودان جنوبی موافقت کرد و گفت: ما باید از تبدیل شدن این درگیری‌ها به یک جنگ داخلی با انگیزه قومی جلوگیری به عمل آوریم، چرا که این اقدامات برای تمام منطقه مخاطره‌آمیز است.

درگیری‌ها میان حامیان سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و طرفداران ریک ماشار، معاون سابق وی از علت‌های اصلی درگیری‌های اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

یوک مادوت، وزیر سابق فرهنگ سودان جنوبی اعلام کرد، روابط میان این دو سیاستمدار با عدم اعتماد خدشه‌دار شده است.

مارینا پیتر، از سازمان حقوق بشری "گزینه اصلی برای سودان" گفت: به نظر می‌رسد که این درگیری میان دو مرد است که خواهان باقی ماندن بر سر قدرت هستند اما در واقع مشکلات عمیق‌تر از این است.

انتهای پیام

کد N27368

وبگردی