آفتاب

بوسنی و هرزگوین با بیش از 600 هزار سالمند جزو سالمندترین کشورهاست

بوسنی و هرزگوین با بیش از 600 هزار سالمند جزو سالمندترین کشورهاست

بلگراد-ایرنا- آخرین آمار بوسنی و هرزگوین نشان می دهد که این کشور با بیش از 600 هزار سالمند بالا تر از 65 سال از جمله کشورهای با درصد بالای پیری در جهان به شمار می رود.

به گزارش ایرنا از منابع خبری بالکان، حسن زولیچ استاد دانشگاه و جمعیت شناس بوسنی و هرزگوین در سارایوو در گفت و گویی با خبرنگاران در این باره با اشاره به اینکه روز به روز توجیه اینکه بوسنی و هرزگوین کشور سالمندان است، قویتر می شود، گفت: آمار مبنی بر اینکه بیش از 600 هزار نفر از شهروندان این کشور را افراد بالاتر از 65 سال تشکیل می دهند، تاکیدی بر این امر است.

وی هشدار داد: نرخ تولد به خاطر وضعیت دشوار اقتصادی رو به کاهش است، ولی اثرات روانی سیاست روزانه در کشور بر شهروندان نیز در تصمیم گیری برای ازدیاد افراد خانواده تاثیر می گذارد.

استاد دانشگاه بوسنی و هرزگوین تاکید کرد: کاهش مداوم بودجه بر رشد منفی جمعیت نیز تاثیر پذیر است و قانون کار که وضعیت و حقوق مادران را تضمین نمی کند از دیگر عوامل کاهش رشد جمعیت در این کشور به شمار می رود.

وی نیز در این رابطه گفت: جوانانی که بدون پیش بینی برخی از مسایل ازدواج می کنند به محض مواجه شدن با مشکلات اقتصادی، نبودن فرصت های اشتغال به کار، متاسفانه طلاق می گیرند که این امر نیز موجب بروز مشکلات دیگری می شود.

روزنامه دنونی آواز چاپ سارایوو در گزارشی در این مورد نوشت: تعداد تولد، مرگ و میر، ازدواج و طلاق از مهمترین عواملی هستند که بر رشد منفی جمعیت در بوسنی و هرزگوین تاثیر می گذارند.

بنا بر اطلاعاتی که از اداره آمار بوسنی و هرزگوین اعلام شده است، در این کشور طی شش ماه اول سال 2013 میلادی حدود 14هزار نوازد متولد شده اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 6.12 درصد کاهش داشته و این در حالیست که در همین دوره زمانی حدود هشت هزار ازدواج صورت گرفته که 3.96 درصد کمتر از سال گذشته در این مدت زمان است.

مؤسسه تحقیقاتی Euromonitor International در این باره پیشتر در گزارشی تحت عنوان جمعیت شناسی بوسنی و هرزگوین در آینده، نوشته بود: جمعیت این کشور در 17 سال آینده تا پنج درصد کاهش می یابد و به سه میلیون و 600 هزار نفر می رسد.

در این گزارش علت کاهش جمعیت بوسنی و هرزگوین روند منفی مهاجرت، کاهش زاد و ولد و افزایش تعداد مرگ و میر ذکر شده است.

طبق سرشماری سال 1991میلادی جمعیت بوسنی و هرزگوین بالغ بر چهار میلیون و 377 هزار و 33 نفر بوده است، ولی بر اساس آمار اداره اطلاعات مرکزی این کشور در ژوئیه سال 2013 میلادی، جمعیت بوسنی و هرزگوین بالغ بر سه میلیون و 875 هزار و 723 نفر گزارش شده است.

بوسنی و هرزگوین یکی از سی و پنج کشور جهان است که جمعیت آن سال به سال کاهش می یابد.

اروپام**2061**1515
کد N27187

وبگردی