آفتاب
تحولات سودان جنوبی/

اعزام نیروهای اضافی از سوی سازمان ملل/نشست ایگاد با محوریت سودان جنوبی

اعزام نیروهای اضافی از سوی سازمان ملل/نشست ایگاد با محوریت سودان جنوبی

منابع آگاه از اعزام نیروهای بیشتر از سوی سازمان ملل برای برقراری ثبات در سودان جنوبی،ادامه درگیری ها در شهرهای ملکال و بنیتو و نشست تشکیلات بین دولتی شرق آفریقا موسوم به ایگاد در نایروبی درباره تحولات سودان جنوبی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، منابع آگاه در سودان جنوبی از ادامه درگیری ها میان ارتش و شورشیان در این کشور خبر دادند.

این منابع به تلاش سازمان ملل برای اعزام شش هزار نظامی اضافی و امکانات بیشتر با هدف تامین امنیت غیر نظامیان اشاره کردند.

این در حالی است که منابع وابسته به سازمان ملل اعلام کردند: در حال حاضر همه تلاشها در راستای حمایت از غیر نظامیان است و همه صلح بانان وظیفه دارند که اگر جان غیرنظامیان به مخاطره افتاد از زور استفاده کنند.

از سوی دیگر منابع آگاه از تلاشهای میانجی گرایانه اوهورو کینیاتا رئیس جمهوری کنیا و هایلی مریم دیسیلین نخست وزیر اتپویی خبر دادند.

در تحولات میدانی نیز فلیپ آگاویر سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت: نبردها در ملکال در جریان است و نیروهای ما در شمال ملکال و شورشیان در جنوب آن هستند.

سخنگوی ارتش سودان جنوبی درباره اوضاع در شهر بنتیو در استان الوحده اعلام کرد: شورشیان هنوز بر این شهر مسلط هستند اما ارتش سودان به زودی این شهر نفت خیز را بازپس خواهد گرفت.

از سوی دیگر منابع وابسته به وزارت خارجه آمریکا تهدید کردند که اگر تلاش برای رسیدن به قدرت با زور انجام شود واشنتگن و سازمان ملل کمکهای خود را به سودان جنوبی متوقف خواهند کرد.

این در حالی است که توبی لانزر هماهنگ کننده سازمان ملل در جوبا اعلام کرد: آمار کشته شدگان درگیری های اخیر در سودان جنوب از هزار نفر فراتر رفته است و ما از ذکر آمار دقیق در این باره ناتوان هستیم.

وی افزود: حداقل نود هزار نفر ظرف ده روز گذشته آواره شده اند که 58 هزار نفر از آنها به کمپ های سازمان ملل در سودان جنوبی پناه برده اند.

از سوی دیگر درگیری ها در سودان جنوبی قیمت نفت را بالا برد و این در شرایطی است که سودان جنوبی نقش بسیار کمی در بازار نفت دارد اما منابع غنی نفت در این کشوره نوپا که از عمر آن دو سال نیم بیشتر نمی گذرد مهم است.

این در حالی است که منابع وابسته به وزارت خارجه اتیوپی با اشاره به حضور هیئتی از این کشور برای میانجی گری از پیشرفتهای بزرگ این هیئت خبر دادند.

وزارت خارجه چین نیز به ارسال هیئتی دیپلماتیکی به سودان جنوبی برای کمک به حل مشکلات در این کشور اشاره کرد.

این درحالی است که هایلی ماریام دسالین نخست وزیر اتیوپی خواستار توقف فوری خشونتها در سودان جنوبی شد.

وی از همه طرفهای درگیر در سودان جنوبی خواست که هرچه سریعتر به گفتگو روی آورند و زمینه را برای ارسال کمکهای بشردوستانه به این کشور فراهم آورند.

همزمان با این تحولات نهاد تشکیلات بین دولتی(ایگاد) امروز برای بررسی آخرین تحولات سودان جنوبی در نایروبی در کنیا گردهم می آیند.

 

کد N27065

وبگردی