آفتاب

ارزیابی ریابکوف از توافق ژنو در آستانه سال 2014

ارزیابی ریابکوف از توافق ژنو در آستانه سال 2014

معاون وزیر امور خارجه روسیه با ابراز خشنودی از انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات گفت: توافق ژنو باعث تقویت امنیت جهانی می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سرگئی ریابکوف، در آستانه آغاز سال 2014 در گفت‌وگو با رادیوی صدای روسیه به بررسی تحولات و اتفاقات مهم منطقه ای و بین المللی از جمله توافق ژنو میان ایران و 1+5، سوریه، افغانستان، روابط مسکو - واشنگتن و... در سال 2013 پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره توافق ژنو میان ایران و 1+5 گفت: گفت‌وگو‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه اخیر ادامه یافته است. همزمان با این گفت‌وگو‌ها تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شده و در مقابل ایران برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است که این اتفاقات این مسئله را پیچیده و چندبعدی کرده است. ما خوشحالیم که امسال انتخابات ریاست جمهوری در ایران اتفاق افتاد و تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 تغییر پیدا کرد. ما تلاش می‌کنیم که بهترین راه‌حل برای این مسئله به دست آوریم.

وی ادامه داد: این توافق بدون شک نه تنها باعث ثبات در وضعیت ایران می‌شود بلکه باید به صراحت بگویم که موجب برطرف شدن فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر این کشور خواهد شد که این اتفاق با برداشته شدن تحریم‌ها انجام می‌گیرد. البته منظور من تحریم‌های یک‌جانبه است.

ریابکوف اضافه کرد: در بعد امنیت جهانی این توافق می‌تواند باعث تقویت چارچوب قانونی بین‌المللی شود و از آن در برابر رویکردهای خصمانه و زورمندانه محافظت کند. ما به دنبال دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در این مسیر در سال آینده نیز هستیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سؤال که در حوزه دیپلماتیک چه توافق و مذاکرات مهم، پیچیده و سخت اتفاق افتاده است، گفت: توافق هسته‌ای ایران برای من بسیار بسیار مهم است اما پیمان استارت که در سال 2009 میان روسیه و آمریکا امضاء شد نیز قابل توجه است. این یک تجربه بسیار خوبی بود.

وی درباره نتایج روابط روسیه و آمریکا در سال 2013 خاطر نشان کرد: متأسفانه اگرچه ما تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم اما در زمینه کنترل تسلیحات نتوانستیم آنگونه که انتظار داشتیم گام‌هایی برداریم اما در زمینه مسائل منطقه‌ای روسیه و آمریکا گام‌هایی برداشته‌اند که در این زمینه می‌توان به مسائل سوریه و ایران اشاره کرد که روابط دوجانبه مسکو واشنگتن در آنها مثمر ثمر بوده است.

انتهای پیام

کد N26988

وبگردی