آفتاب
نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا:

دلیل عدم دعوت از ایران در ژنو 2، ترس آمریکا از شکست راه‌حلش است

دلیل عدم دعوت از ایران در ژنو 2، ترس آمریکا از شکست راه‌حلش است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که آمریکایی‌ها می‌دانند در صورت حضور ایران در ژنو 2 راه‌حل ایران برای خروج سوریه از بحران مورد استقبال تمامی کشورها قرار می‌گیرد، به همین دلیل پس از شکست راه‌حل‌شان در این اجلاس، نمی‌خواهند که ایران شرکت کند.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه همه کشورها به نقش و اثر ایران در حل بحران سوریه اذعان دارند، گفت: آنها می‌دانند بدون ایران نمی‌توانند بحران سوریه را حل کنند.

وی افزود: مشکل اینجاست، راه‌حلی که جمهوی اسلامی ارائه می‌کند با راه‌حلی که آمریکایی‌ها می‌خواهند مطرح کنند تفاوت و اختلاف دارد به همین دلیل آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران در ژنو2 شرکت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: قطعا راه‌حل ایران به عنوان راه‌حلی واقع‌بینانه مورد استقبال کشورها در ژنو2 قرار می‌گیرد. در مقابل راه‌حل آمریکا رای نخواهد آورد به همین دلیل آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایران در این نشست شرکت کند. آنها از شکست راه‌حلشان در دنیا ترس دارند.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال راه‌حل نظامی برای حل بحران سوریه هستند، گفت: تروریست‌ها، بمب‌گذاران و تکفیری‌ها با راه‌حل نظامی آمریکا حمایت می‌شوند حال اینکه حرف ایران این است که با راه‌حل نظامی بحران سوریه حل نمی‌شود بلکه عمیق‌تر نیز خواهد شد. باید به جای گزینه نظامی از ملت سوریه پرسید که می‌خواهند چه کسی حکومت‌دار این کشور باشد. این همان راه‌حل دموکراتیک و سیاسی است که منجر به کشتار مردم نیز نمی‌شود.

وی در مورد دلیل موافقت آمریکا برای حضور عربستان در ژنو2 گفت: عربستان هم‌راستا با آمریکاست و از سلفی‌ها و تکفیری‌ها حمایت می‌کند به همین دلیل برای حضورش در ژنو2 به توافق رسیدند حال اینکه جمهوری اسلامی این راه‌حل را قبول ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل در مورد لزوم دعوت ایران در ژنو2 گفت: کشورهایی همچون چین و روسیه برای شرکت ایران در اجلاس ژنو2 فشار وارد می‌کنند که آقای بان‌کی‌مون نیز در همین راستا اظهاراتی را مطرح کرد. ولی فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها بگذارند ایران در این اجلاس شرکت کند.

نقوی‌حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران اشتیاقی برای حضور در اجلاس ژنو2 ندارد، گفت: کشورهای دیگر باید به این جمع‌بندی برسند که بدون ایران نمی‌توانند مشکل را حل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: آمریکا مخالف اصلی حضور ایران در ژنو2 است آن هم به این دلیل به دنبال راه‌حل نظامی است که به نفع رژیم صهیونیستی و عربستان تمام می‌شود.

انتهای پیام

کد N26815

وبگردی