آفتاب

حسینی‌بوشهری: از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای سوادآموزی استفاده شود

حسینی‌بوشهری: از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای سوادآموزی استفاده شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: با وجود حضور روحانیون در تشویق مردم به سواد آموزی، باید از ظرفیت‌های حوزه در امر سواد آموزی به طور کامل استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و دست‌اندرکاران نهضت سواد آموزی قم، با گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت سواد آموزی امام خمینی (ره) فرمان تاسیس این نهضت بزرگ را در ابتدای انفلاب صادر فرمودند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: علم‌آموزی همواره در قرآن کریم، روایات معصومین(ع) و ائمه اطهار مورد تاکید است که این منابع ارزشمند، مشوق‌های خوبی در جهت تعلیم و تربیت هستند، به گونه‌ای که در قرآن کریم بیش از 80 بار از جایگاه علم سخن به میان آمده است.

وی از میان بردن جهل را یکی از رسالت‌های مهم دین اسلام برشمرد و عنوان کرد: دین مبین اسلام برای از میان رفتن جهل و کسب علم، توجه ویژه ای دارد تا جایی که طبق آیت قرآن جایگاه افراد نادان و دانایان با یکدیگر متفاوت بیان شده و علم آموزی مورد تشویق قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با توجه به اینکه در صدر اسلام در جهت کسب علم فضایی وجود نداشت پیامبر اسلام(ص) برای از میان بردن جهل، مقرر فرمودند که در برابر سواد آموزی به مسلمانان، اسیران آزاد شوند و این امر نشان از اهیمت جایگاه علم و ضرورت از میان بردن جهل و نادانی از منظر اسلام است.

وی با بیان حدیثی از پیامبر عظیم الشان اسلام در خصوص علم آموزی گفت: ایشان می فرمایند که اگر کسی عالمی را گرامی بدارد من را گرامی داشته و اگر فردی من را گرامی بدارد خداوند را تکریم کرده و جای این فرد در بهشت است.

حسینی بوشهری ادامه داد: با این حدیث می توانیم به اهمیت جایگاه عالم و علم آموزی پی ببریم همچنان که پیامبر(ص) نیز افراد عالم و مقام علمی آنان را مورد تکریم خود قرار می داد.

وی حرکت علمی جامعه را وابسته به تلاش های عالمان خواند و افزود: انقلاب اسلامی ایران، یک حرکت بزرگ فرهنگی بود، از این رو باید همه مسائل سیاسی و اقتصادی رنگ و بویی فرهنگی به خود بگیرند و در مسیر حرکت به سمت پیشرفت و تعالی باید به جایگاه علم نیز توجه شود که در این میان مسائل فرهنگی سوادآموزی دارای اهمیت فراوانی است.

خطیب جمعه قم با ابراز خرسندی از ارائه گزارش دست اندرکاران نهضت سواد آموزی قم در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: با اینکه تعلیم دهندگان به افراد بی سواد در برابر فعالیت های علمی خود، تشویق های آن چنانی دریافت نمی کنند اما افتخار خود را علم آموزی به این عزیزان می دانند.

وی با تاکید بر توجه روزافزون به سواد موزی در شهر قم اظهار کرد: قم، آشیانه و حرم اهل بیت(ع) است و به دلیل حضور مراجع و علما و حوزه های علمیه، این شهر باید در امر سواد آموزی پیشتاز شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: برای سواد آموزی باید همه ظرفیت های علمی مورد توجه قرار گیرد که در این راستا حوزه‌های علمیه نقش مهمی در این حرکت فرهنگی دارند و اگر چه روحانیون در زمان تبلیغ مردم را به سمت سواد آموزی تشویق می‌کنند، اما باید از همه ظرفیت‌های حوزه در سواد آموزی استفاده شود.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های انجام شده توسط نهضت سوادآموزی در جهت علم آموزی به مردم با وجود مشکلات فراوان بیان کرد: در صورت تقسیم استان قم به چند منطقه می توان ارتقای علم و افزایش دانش را به افراد مسئول در مناطق واگذار کرد تا با حرکتی منسجم این امر تحقق یابد.

انتهای پیام

کد N26560

وبگردی