آفتاب
تمجیدی:

به فرم و محتوا در ارزیابی آثار خارجی جشنواره جام‌جم باید توجه شود

به فرم و محتوا در ارزیابی آثار خارجی جشنواره جام‌جم باید توجه شود

در ارزیابی و داوری مستند‌ها و همچنین آثار داستانی، اهداف کار و نزدیک بودن هدف و موضوع آثار به موضوع تعیین شده در جشنواره بسیار مهم است.

 ایلنا: داور بخش بین الملل سومین جشنواره تلویزیونی جام جم با تاکید بر درنظر گرفتن فرم و محتوا در ارزیابی آثار این بخش اظهار داشت: نزدیکی هدف و موضوع آثار مورد ارزیابی قرار گرفته به موضوع اعلام شده در فراخوان جشنواره در داوری‌ها اصل مهمی است.

به گزارش ایلنا؛ محمدحسن تمجیدی در تشریح آثار بازبینی شده گفت: همانطور که پیش بینی شده بود تولیدات شبکه‌های مختلف تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کارهای داستانی، چه سریال و چه تک قسمتی با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی نسبت به آثار دیگر کشور‌ها در این حوزه از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شد آثار ایرانی با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی از کیفیت بهتری نسبت به تولیدات تلویزیونی دیگر کشور‌ها برخوردار است و به همین دلیل تولیدات تلویزیون ایران در این بخش شرکت داده نشد در مورد آثار داستانی به خوبی و وضوح قابل لمس است.

وی افزود: در میان کارهایی که تا کنون دیده شده آثار مستند از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده‌اند و این موضوع طبیعی است، چرا که مثلا شبکه الجزیره به دلایل مختلف از شرایط بهتری برای تولید مستند برخوردار است و اینکه آثار باکیفیت تری هم در این حوزه ارائه کنند بدیهی است.

تمجیدی ادامه داد: البته بعضی از مستندهایی که توسط کشورهای اروپایی تولید شده از انسجام بهتری نسبت به آثار کشورهای عربی برخوردار است و ساز و کار بهتری دارد.

وی افزود: شاید دور بودن از احساسات نسبت به موضوع مقاومت و بیداری اسلامی دلیل این انسجام باشد چرا که برنامه سازان کشورهای عربی ممکن است درگیر احساسات شوند و این موضوع روی کیفیت کار اثر می‌گذارد اما آدمی که فارغ از احساسات کار می‌کند و به عنوان یک چشم سوم به موضوع نگاه می‌کند از آرامش خاطر زیادی در ساخت مستند برخوردار خواهد بود و این موضوع می‌تواند روی ارتقای کیفیت برنامه اثر بگذارد.

وی توضیح داد: البته بی‌تردید در ارزیابی و داوری مستند‌ها و همچنین آثار داستانی، اهداف کار و نزدیک بودن هدف و موضوع آثار به موضوع تعیین شده در جشنواره بسیار مهم است.

داور بخش بین الملل سومین جشنواره جام جم درباره معیارهای داوری این بخش از جشنواره گفت: به طور حتم در بررسی آثار هم فرم و هم محتوا مهم است و یک داور با تجربه که متخصص هم باشد با بازبینی یک اثر به خوبی می‌تواند فرم و محتوا را ارزیابی کرده و به آن اثر امتیاز بدهد.

وی افزود: در واقع ما از کل به جزء می‌رسیم و اینطور نیست که بخواهیم به جزء جزء یک اثر امتیاز بدهیم و بعد امتیاز‌ها را جمع کنیم بلکه به کل اثر یک نمره می‌دهیم و در جلسه نهایی آثاری که از امتیاز قابل قبولی برخوردار شده‌اند مورد بررسی همه داوران قرار می‌گیرند و در ‌‌نهایت آثاری که در گردونه رقابت باقی مانده‌اند را بررسی مجدد کرده و نمره کل در اجزاء اثر بررسی می‌شود.

تمجیدی اظهار داشت: در واقع برای یک داور باتجربه مناسب نیست که زمینگیر اعداد بشود اگرچه داشتن فرم امتیاز دهی یک روش سیستماتیک است اما به واقع برای یک داور باتجربه امتیاز دادن بر اساس این فرم خیلی ضروری نیست.

وی همچنین با اشاره به توزیع جغرافیایی موضوع مقاومت و بیداری اسلامی گفت: در میان برنامه‌هایی که دیده شده موضوع غزه بارز‌تر از سایر حوزه‌ها بوده است اگرچه آثاری هم درباره انقلاب‌های مصر و لیبی مورد بازبینی قرار گرفته اما در میان آثار داوری شده موضوع غزه بیشتر بوده که این مسئله به دلیل طول زمانی بیشتر موضوع غزه و قدمت بیشتر آن طبیعی است.

کد N26558

وبگردی