آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر آزادی زندانیان میانمار را خواستار شد

دیده‌بان حقوق بشر آزادی زندانیان میانمار را خواستار شد

دیده‌بان حقوق بشر از رییس‌جمهور میانمار خواست تا به وعده خود مبنی بر آزادی تمام زندانیان سیاسی تا پایان سال 2013 عمل کند.

دیده‌بان حقوق بشر از رییس‌جمهور میانمار خواست تا به وعده خود مبنی بر آزادی تمام زندانیان سیاسی تا پایان سال 2013 عمل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیل رابرت سون، معاون سرپرست حوزه آسیا در دیده ‌بان حقوق بشر اظهار کرد: دولت برمن پیش از این گام‌های مثبتی برای آزادی زندانیان سیاسی در طول دو سال گذشته برداشته است، اما این روند همچنان ناتمام باقی مانده است و هنوز افراد زیادی وجود دارد که به دلیل انتشار عقاید و دیدگاه‌هایشان در این کشور در زندان به سر می‌برند.

تین سین رییس‌جمهور میانمار در ژانویه 2012 زندانیان سیاسی زیادی را مورد عفو قرار داد که در نتیجه آن صدها زندانی آزاد شدند. اغلب این زندانیان پس از دیدارهای تین سین با مقامات و سازمان‌های خارجی مورد عفو قرار گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر از رییس‌جمهور این کشور خواست تا به وعده خود مبنی بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی تا پایان سال 2013عمل و به ویژه 200 تن از این زندانیان را که سال گذشته به جرایم سیاسی متهم شدند آزاد کند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده بان حقوق بشر، در 11 ژوئن سال جاری مقامات میانمار سه فعال را به دلیل اعتراض علیه سیاست‌های دولت در خصوص حق و حقوق‌شان در بهره برداری‌های زمین‌های کشاورزی‌شان بازداشت کردند.

یک دادگاه این سه تن را به دلیل تاسیس یک سازمان غیرقانونی مجرم شناخت و به حبس محکوم کرد. این زندانیان پس از محکومیتشان دست به اعتصاب غذا زدند که به دلیل بی‌توجهی مسوولان بی‌نتیجه باقی ماند.

هم اکنون تخمین زده می‌شود که 156 زندانی در میانمار به دلیل اتهامات مشابه یعنی شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز و اعتراض‌دار در حبس به سر می‌برند که دادگاه رسیدگی به 33 تن از آنها هنوز ناتمام است و آنها در انتظار صدور حکم‌شان هستند.

این سازمان در پایان از دولت میانمار خواست تا قوانین داخلی کشورش که فعالان صلح‌طلب را هدف محاکمه و مجازات قرار می‌دهد تغییر داده و تضمین کند که با این افراد طبق استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر رفتار شود.

رابرت سون همچنین از کشورهای حامی میانمار خواست تا ضمن ادامه روابط‌شان با این کشور مسئله زندانیان سیاسی را فراموش نکرده و دولت را برای پایان بازداشت‌های غیرقانونی منتقدان دولتی تحت فشار قرار دهند.

انتهای پیام

کد N26518

وبگردی