آفتاب

بالاگرفتن اعتراضات در اوکراین؛ آمریکا خشونت‌ها را محکوم کرد

بالاگرفتن اعتراضات در اوکراین؛ آمریکا خشونت‌ها را محکوم کرد

دولت آمریکا نگرانی خود را در مورد هدف قرار دادن خبرنگاران و فعالان اوکراینی در تظاهرات حامی اتحادیه اروپا ابراز داشت و مجروح شدن یکی از خبرنگاران مخالف دولت را اقدامی وحشتناک خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران مخالف اوکراین در پی تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور در عدم امضای توافق‌نامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، در بن‌بست قرار گرفته‌اند.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده نگرانی شدید خود را در هدف قرار دادن خبرنگاران و فعالان و استفاده از خشونت و تهدید علیه آنها که در تظاهرات حامی اتحادیه اروپا شرکت دارند، ابراز داشته است.

وی افزود: ضرب و شتم یکی از خبرنگاران مخالف دولت کی‌یف به نام "تتیانا چورنوول" به شدت وحشتناک است.

چورنوول سه‌شنبه شب در خارج از کی‌یف توسط افرادی ناشناس از خودرویش با خشونت بیرون کشیده شده و پس از ضرب و شتم، در جوی آب انداخته شد. پلیس کی‌یف اعلام کرد، این زن خبرنگار بلافاصله به بیمارستان منتقل شده و از ناحیه صورت به شدت آسیب دیده است.

دولت آمریکا از اوکراین خواسته تا به حقوق بشر احترام بگذارد و آزادی‌های بنیادین از جمله آزادی بیان و برگزاری تجمعات، برقراری قانون و اولویت‌های دموکراتیک را در کشور برقرار سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه با تاکید بر این مسئله که واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش از نزدیک بر اوضاع اوکراین نظارت دارند، افزود: ما به دولت اوکراین تاکید می‌کنیم تا از خشونت علیه منتقدان دولت و افرادی که به دنبال ایجاد یک اوکراین دموکراتیک و مدرن هستند، بپرهیزد. این اقدام از سوی دولت اوکراین غیرقابل پذیرش است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، ضرب و شتم این خبرنگار مخالف دولت اوکراین، علاوه بر انتقادها از وزیر کشور اوکراین، باعث برگزاری تظاهراتی در بخش‌های مختلفی از کی‌یف شده است.

ویکتور یانوکوویچ دستور تحقیق و بررسی حمله وحشیانه به این زن خبرنگار مخالف دولت را صادر کرده است. تاکنون دو مظنون به حمله به این تتیانا چورنوول، خبرنگار افشاگر فساد در دستگاه دولتی دستگیر شده‌اند.

مخالفان ویکتور یانوکوویچ با محکوم کردن او معتقدند که یانوکوویچ می‌کوشد در میان موافقان پیوستن به اتحادیه اروپا رعب ایجاد کند و آن‌ها را از سر راه خود بردارد.

پس از انتشار خبر این حمله، صدها تن جلوی مرکز وزارت کشور اوکراین تجمع کردند و خواستار برکناری ویتالی زاخارچنکو، وزیر کشور اوکراین شدند.

انتهای پیام

کد N26437

وبگردی