آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/پنجشنبه پنجم دی 92

گلایه های روحانی

گلایه های روحانی

تهران-ایرنا-گروه پژوهش های خبری- سخنان روز گذشته ˈحسن روحانیˈرییس جمهوری در انتقاد از دروغ پردازی ها علیه دولت، تیتر نخست بسیاری از روزنامه های کشور را به خود اختصاص داد و همزمان برخی روزنامه ها نیز به گلایه های رییس جمهوری توجه کمتری کردند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه پنجم دی 1392 انداخته و به بررسی مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها پرداخته است.



***گلایه های روحانی

سخنان روز گذشته حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از دروغ پردازی زنجیره ای برخی رسانه ها علیه دولت، سوژه اصلی مورد توجه بیشتر روزنامه های کشور بود. به طوری که این سخنان، تیتر نخست بسیاری از روزنامه ها را به خود اختصاص داد. هرچند برخی روزنامه ها نیز به صورت کم رنگ به سخنان انتقاد آمیز روحانی توجه کردند.

ˈانتقاد شدید رییس جمهوری از دروغ پردازی زنجیره ای نسبت به دولتˈ تیتر اصلی روزنامه ˈاطلاعاتˈ بود که در کنار تصویری از حسن روحانی در صفحه نخست این روزنامه درج شد.

روزنامه ˈقانونˈ هم تیتر نخست خود را با عنوان ˈانتقاد روحانی از دروغ پردازی زنجیره ای علیه دولتˈ به این موضوع اختصاص داد و نوشت: رییس جمهور در جلسه هیات دولت، به دروغ پردازی زنجیره ای برخی از رسانه ها و سایت های خبری نسبت به دولت اشاره کرد و گفت: مایه تاسف است که برخی هنوز پیام مردم در حماسه انتخابات ۲۴ خرداد را مبنی براینکه مطالبه جدی آنها از همه مسئولان و نهادهای سیاسی و اجتماعی و به ویژه بخش های تبلیغی و اطلاع رسانی، اخلاق و راستگویی است را نشنیده اند.

روزنامه ˈایرانˈ نیز در صفحه نخست خود با درج مطلبی با عنوان ˈروحانی: برخی صدای ملت را نشنیده اندˈ این موضوع را برجسته کرد و نوشت: روز گذشته جلسه هیات دولت با سخنان رییس جمهوری آغاز شد. سخنانی که هرچند پر از شادباش برای هم میهنان مسیحی و مسیحیان حق جوی جهان بود اما در عین حال همراه با عتاب هایی هم بود. رییس جمهوری در این جلسه، به دروغ پردازی زنجیره ای برخی از رسانه ها و سایت های خبری نسبت به دولت اشاره کرد و گفت: مایه تاسف است که برخی هنوز پیام مردم در حماسه انتخابات ۲۴ خرداد را مبنی براینکه مطالبه جدی آن ها از همه مسوولان و نهادهای سیاسی و اجتماعی و بویژه بخش های تبلیغی و اطلاع رسانی، اخلاق و راستگویی است نشنیده اند.

ˈروحانی: متاسفمˈ، تیتر اصلی صفحه نخست روزنامه ˈاعتمادˈ بود که در ذیل آن آمده است: تندروی ها و یکه تازی های جمعی از نمایندگان، دولتمردان را دلخور و دلتنگ کرده است اما مردان روحانی همچنان امیدوارند که مردم بهترین داور هستند و به موقع پاسخ تندروها را خواهند داد. انتقادات تند و پی در پی برخی تندروهای بهارستان راه را برای وزرا ناهموار تر و دشوار تر کرده است و گلایه پشت گلایه است که هیات دولت با هم رد و بدل می کنند اما گره خوردن برنامه های پاستور با تصمیمات بهارستان نشینان راه را بر نقد و ابراز گلایه آنها بسته است تا مبدا تعامل شکننده دوقوه بیش از این بشکند. روزنامه ˈابتکارˈ هم در مطلبی با عنوان ˈدروغ هایی که داد روحانی را درآوردˈ به این موضوع پرداخت و نوشت: در روزهای اخیر شایعات متعددی پیرامون شخص رییس جمهور و دولت منتشر شد، از حضور رییس جمهور و همسرش در خانه محمدرضا شجریان تا خبرانتشار مقالاتی به نام رییس جمهور در برخی از روزنامه های خارجی. این موضوعات علاوه بر نزدیکان رییس جمهور، واکنش برخی از فعالان رسانه ای را نیز برانگیخت، که خواستار آن شده بودند، که تدابیر رسانه ای دولت به گونه ای اندیشیده شود که فرصت خبرسازی و انتشار شایعات پیرامون دولت را از مخالفان بگیرد.

در این میان روزنامه ˈآرمانˈ در یادداشتی با عنوان ˈدولت در برابر افراطیون تعلل نکندˈ به قلم ˈحسین راغفرˈ فعال اصلاح طلب، نوشت: این افراد تندرو اکثر نهادهای اقتصادی را تحت سیطره خود گرفته اند و هر تغییری در این حوزه مساوی با از دست دادن منافع این گروه است. این دسته از تغییر مشی دولت در حوزه اقتصادی و فضای کسب و کار به شدت احساس خطر کرده اند و تمام تلاش خود را خواهند داشت تا دولت را برای تغییر در این حوزه ناکام گذارند. منافع این افراد طی سال ها با رانت ها و زد و بند های اقتصادی متفاوت به دست آمده است و دولت برای مقابله با آن ها باید با تغییر مدیریت های سریع و حساب شده این افراد را از جایگاه قدرتی که به دست آورده اند، خارج کند. دولت باید با صراحت تمام و آشکارا مسائل را برای مردم توضیح دهد و مشکلاتی که با آن درگیر است را با مردم در میان گذارد.

در همین حال روزنامه ˈکیهانˈ با انتخاب تیتر ˈروحانی در جلسه هیئت دولت: نام عیسای پیامبر یادآور محبت و رحمت استˈ، سخنان انتقادآمیز رییس جمهوری را به صورت کمرنگ مورد توجه قرار داد و تنها در متن خبر به آن اشاره کرد.



***پس لرزه های پرونده فساد اقتصادی در ترکیه؛ از استعفای وزیران ترک تا افزایش فشارها به ˈبابک زنجانیˈ

همچون روزهای گذشته، پرونده فساد اقتصادی در ترکیه یکی از سوژه های اصلی مورد توجه بسیاری از روزنامه ها بود که در این میان بار دیگر مطالبی درباره ˈبابک زنجانیˈ فعال اقتصادی منتشر شد.

روزنامه ˈتهران امروزˈ در گزارشی با عنوان ˈموج بحران و استعفا در کابینه اردوغانˈ که در کنار چاپ عکسی از سه وزیر مستعفی دولت ترکیه در صفحه نخست این روزنامه درج شد، نوشت: با گذشت هر روز، بر ابعاد سیاسی مساله فساد مالی اخیر در ترکیه افزوده می شود . وزیر کشور ترکیه تاکنون تنها وزیری بود که به دلیل فاش شدن دست داشتن فرزندش در این فساد ، از سمت خود استعفا داده بود اما روز گذشته وزرای اقتصاد و محیط زیست ترکیه نیز از سمت های خود استعفا دادند و دولت با بحرانی تازه در این خصوص مواجه شد . البته استعفای وزرای دولت به دلیل قبول نقش فرزندانشان در این پرونده نبوده و این افراد به دلیل اعتراض به تحقیقات دولت در خصوص رسوایی فساد مالی و بازداشت پسرانشان استعفای خود را اعلام کرده اند.

ˈکابوس اردوغانˈ عنوان گزارشی بود که در صفحه نخست روزنامه ˈشرقˈ چاپ شد و که در آن از احتمال فروپاشی دولت ترکیه به دلیل پرونده فساد اقتصادی سخن گفته شد.

در گزارش این روزنامه آمده است: سه وزیر استعفا داده اند. قرار است 10وزیر دیگر هم به زودی تغییر کنند؛ تغییراتی که نخست وزیر ترکیه سعی می کند آن را بی ربط با شرایط موجود نشان دهد و می گوید پیش تر چنین تصمیمی داشته است. با این حال فشار برای استعفای رجب طیب اردوغان، دم به دم افزایش می یابد و کابینه ترکیه اکنون در آستانه فروپاشی است. در سوی دیگر ماجرا، هرروز نام یک ایرانی دیگر در رسانه های ترکیه مطرح می شود. ابتدای ماجرا همراه با نام پسران سه وزیر مستعفی، پای یک تبعه ایرانی مطرح بود؛ ˈرضا ضرابˈ که پس از مهاجرت به ترکیه و ازدواج با یک خواننده مشهور این کشور، نام خانوادگی خود را به ˈصرافˈ تغییر داد، اما حالا پس از ضراب و ˈکاملیا جمشیدیˈ، اکنون از فردی به نام ˈشمسˈ نام برده می شود که ظاهرا یکی از قطعات کوچک این پازل بزرگ است. در ایران اما، بابک زنجانی که رضا ضراب از او به عنوان ˈرییسˈ خود نام برده است، رابطه رییس و مرئوسی با ضراب را نفی کرده است.

در این میان روزنامه قانون نیز در یادداشتی علیه بابک زنجانی نوشت: حواشی این مرد تمامی ندارد. اتفاقی هم در موردش نمی افتد که بگوییم آن مرد دیگر رفته است. مردی با درآمد روزانه 17 میلیون تومانی اش در سال هایی که قیمت آپارتمان در تهران متری 80 هزار تومان بوده است، خود را بسیجی اقتصادی می نامد و معتقد است به نظام و مردم ایران خدمت کرده است. آقای میلیاردر با انتشار نامه ای طلبکارانه به دفاع پرداخته و خود را سرباز ولایت معرفی کرده است. بعید است بسیجیان واقعی رقم بدهی های آقای میلیاردر به خزانه مملکت را بتوانند روی کاغذ هم به درستی بخوانند. بسیجیان معمولا با مین، خمپاره و گلوله سر و کار داشته اند، نه شمش های طلا و هواپیمای شخصی.

روزنامه ˈابتکارˈ هم در مطلبی ضمن اشاره به پاسخ بابک زنجانی به نمایندگان مجلس از اینکه اقدامی برای برخورد با وی صورت نمی گیرد، انتقاد کرد و نوشت: بابک زنجانی امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را ˈخریدنیˈ نشان می دهد. این نمونه ای از پدیده شگفت آوری است که تمامی نظام را به فساد متهم می کند و عجیب این است که رسانه ملی نیز خواسته یا ناخواسته با نحوه برخوردش با این زرسالار، به ˈآدم شوییˈ مشغول است.



***پیشوازان 9 دی

موضوع سالروز برگزاری راهپیمایی نهم دی، امروز نیز همچون روز گذشته سوژه اصلی برخی روزنامه ها از جمله ˈکیهانˈ، ˈرسالتˈ و ˈجوانˈ بود.

به طور مشخص اظهارات روز گذشته آیت الله ˈصادق آملی لاریجانیˈ رییس قوه قضاییه در جلسه مسوولان عالی قضایی، تیتر نخست برخی از روزنامه ها را به خود اختصاص داد.

ˈظلم اصحاب فتنه فراموش نشدنی استˈ تیتر نخست روزنامه رسالت بود که از قول رییس دستگاه قضایی بیان شد.

ˈنقش 17 سفارتخانه و 8 دفتر خارجی در فتنه 88ˈ هم تیتر یکی دیگر از خبرهای اصلی صفحه نخست رسالت بود که از قول رییس ستاد بزرگداشت نهم دی گفته شد.

روزنامه جوان نیز تیتر نخست خود را با عنوان ˈفتنه گران با دشمن همصدا شدند هر گز فراموش نمی کنیمˈ به سخنان رییس قوه قضاییه اختصاص داد و از قول وی نوشت: ˈداستان فتنه 88 فراموش شدنی نیست زیرا به جزئی از تاریخ کشور تبدیل شده استˈ، افزود: نمی دانیم اگر آن حرکت و حماسه مردمی روی نمی داد، اکنون کشور در چه وضعی قرار داشت.

روزنامه کیهان هم با انتخاب تیتر ˈفتنه گران پررویی نکنند هم صدایی با دشمن فراموش شدنی نیستˈ، سخنان آملی لاریجانی را بازتاب داد و از قول وی نوشت: متاسفانه برخی از کسانی که در فتنه دخیل بودند و برای راه اندازی جریان های فتنه در کشور اتاق فکر تشکیل دادند، ادعا می کنند از ظلمی که به ما شده است می گذریم که در پاسخ به آنان باید گفت پررویی و بی حیایی هم حدی دارد؛ شما با دشمنان این کشور هم صدا شدید، با دشمنان این کشور هم نوا شدید و حالا ادعا می کنید بر شما ظلم رفته است؟ ظلمی که شما بر نظام و مردم روا داشتید، هیچ وقت فراموش شدنی نیست.

کیهان همچنین ˈیادداشت روزˈ خود را با عنوان ˈحرمت این حریم را نشانه رفته اند!ˈ که به قلم ˈحسین شریعتمداریˈ نوشته شد، به موضوعی مرتبط با حوادث سال 88 اختصاص داد و مدعی شد که حجت الاسلام و المسلمین ˈسید محمد خاتمیˈ رییس جمهوری پیشین، در تلاش است تا در سالگرد راهپیمایی نهم دی با مراجع عظام تقلید دیدار کند.

کیهان نوشت: این ملاقات احتمالی اگرچه برای به اصطلاح سفید کردن پرونده سران فتنه آمریکایی - اسراییلی 88 تدارک دیده شده است و اصحاب فتنه در پی آنند که با انجام این ملاقات و سوءاستفاده از جایگاه مورد احترام مراجع عظام تقلید - آنهم در سالروز حماسه 9 دی - خیانت و جنایت فتنه گران را از اذهان عمومی بزدایند که صدالبته زدودنی و فراموش شدنی نیست ولی با توجه به سابقه و کارنامه آقای محمد خاتمی می توان گفت تلاش برای انجام این ملاقات توطئه خطرناکی است که نتیجه آن خدشه به جایگاه رفیع مراجع عظام تقلید خواهد بود و این توهم را القا می کند که آنان نستجیربالله، نسبت به حرمت عاشورا و تکریم ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بی اعتناء! هستند.



** *انتقال پایتخت، آری یا نه؟

تصویب طرح انتقال پایتخت از تهران به مکانی دیگر مخالفان و موافقانی را در پی داشت. برخی از روزنامه های امروز به انتشار دلایل موافق ها و مخالف های این طرح پرداختند.

روزنامه ˈمردم سالاریˈ در مطلبی با عنوان ˈماموریت وزیر راه برای انتقال پایتختˈ که در صفحه نخست این روزنامه چاپ شد از دستور رییس جمهوری برای پیگیری این موضوع خبر داد و نوشت: وزیر کشور با اعلام این که رییس جمهور نسبت به اصل موضوع انتقال پایتخت نظر مثبتی دارد، از وزیر راه و شهرسازی به عنوان مسوول برآوردهای مالی این موضوع از جانب دولت نام برد.

مردم سالاری همچنین در یادداشتی، تمرکز شدید و ازدحام جمعیت، تمرکز اقتصادی و تجاری، تمرکز سیاسی-اداری، معضلات محیط زیست شهری، معضل ترافیک، پایین بودن شاخص های کیفیت زندگی، خطر زلزله را از الزام های انتقال پایتخت دانست.

اما روزنامه رسالت در دیدگاهی دیگر با انتشار نظر نماینده مردم شهربابک در مجلس از بی نتیجه بودن این طرح و تحمیل هزینه سنگین گفت و نوشت: در شرایط فعلی کشور باید هزینه های جابه جایی پایتخت صرف حل معضلات آن شود. من با حرف نماینده دولت که گفت، با این بودجه فعلی تا 20سال آینده هم امکان جابه‎جایی پایتخت وجود ندارد، موافقم و اعتقاد شخصی من این است هزینه گزافی را به مردم تحمیل می کند و سرانجامی هم نخواهد داشت.



*** به یاد بم

امروز پنجم دی ماه، سالگرد زلزله بم است. فاجعه ای که جان هزاران نفر از هموطنانمان را گرفت. در همین راستا برخی روزنامه ها این موضوع را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه شرق در شماره امروز خود، یادداشت های مختلفی را به قلم چهره های سیاسی، ادبی وهنری کشور درباره زلزله بم منتشر کرد.

ˈبم تابلو زیبای تعاونˈ، ˈغم بم ده ساله شدˈ، ˈ ققنوس بمˈ و ˈبه یاد روزهای خاکستری بمˈ از عناوین مطالب شرق بود.

شرق در سرمقاله اش به همکاری در فاجعه زلزله بم اشاره کرد و نوشت: همین تلاش ها بود که در کنار حضور رییس جمهور دوران اصلاحات، وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی (آقایان خاتمی، موسوی لاری و مسجدجامعی)، سیل کمک های داخلی و خارجی را به همراه داشت. به تدریج هنرمندان انسان دوست ایرانی مانند استاد شجریان و دیگران هم به منطقه آمده و هرکدام به اندازه وسع خود به کمک به هموطنان همت گماشتند. به این ترتیب، ˈبمˈ به تابلو زیبایی از تعاون و نوع دوستی ایرانیان تبدیل شد و در این میان، اصحاب رسانه مانند همیشه، نقش بی بدیل خود را ایفا کردند.

روزنامه مردم سالاری هم در سالگرد زلزله بم ضمن آنکه از بازسازی بزرگترین بنای خشتی جهان در بم خبر داد، از بی برنامگی مسوولان برای بازسازی بم انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت: طبق برنامه ریزی مسوولان، بازسازی بم باید تا تابستان سال 84 به پایان می رسید. اما ضعف مدیریت، ناهماهنگی میان نهادها، عدم استفاده بهینه از نیروهای متخصص خارجی، عدم آموزش صحیح امدادگران و سو استفاده در کنار عوامل متنوع دیگر باعث شده تا بازسازی شهر به کندی انجام گیرد و هنوز به پایان نرسد.

پژوهش**9283**2054 ** 1732
کد N26373

وبگردی