آفتاب

عبداللهی: تحریم‌های جدید آمریکا، نقض موافقت‌نامه ژنو نیست

عبداللهی: تحریم‌های جدید آمریکا، نقض موافقت‌نامه ژنو نیست

یک حقوقدان گفت: اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا نقض موافقت‌نامه ژنو نیست، اما مغایر با اصل حسن نیت و فضای اعتمادسازی میان طرفین است.

محسن عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و بررسی آن از منظر حقوقی، اظهار کرد: در این راستا باید به متن موافقت‌نامه ژنو توجه کرد که این موافقت‌نامه چه تعهداتی را برای طرفین به وجود آورده است.

وی ادامه داد: موافقت‌نامه ژنو یک اقدام موقتی است و برای آن مدت شش ماه تعیین شده است که در این اقدام موقتی اعتمادساز، هیچ کدام از طرف‌ها تعهدات دائمی را قبول نکردند و به عبارت دیگر گروه 1+5 و ایران فقط برای جلب اعتماد و فراهم‌سازی زمینه مذاکرات آتی و دستیابی به راه‌حل نهایی که در خود توافق نامه به‌آن اشاره شده سعی کردند در این مدت (شش ماه) یک سلسله اقدامات اعتمادسازی را برای توافق نهایی فراهم کنند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: این موافقت‌نامه نه درصدد رفع کلی تحریم‌ها است و نه چنین تعهدی را بر دوش گروه 1+5 قرار داده است؛ لذا در این توافق‌نامه تلاش شده که کانال‌های مالی و ضد تحریمی به منظور دادن امتیازات محدودی به دولت ایران در حوزه نفتی، ‌پتروشیمی و بعضی‌ فلزات گرانبها مانند طلا را باز کند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نادرست است اگر این موافقتنامه را به عنوان موافقتنامه‌ای در نظر بگیریم که تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به طور کلی رفع کرده است، هر چند در قسمت اخیر موافقت‌نامه ژنو اعلام شده است که هدف نهایی میل به رفع تحریم‌های کلی علیه ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای است.

عبداللهی گفت: این موافقت‌نامه در واقع از این شش کشور خواسته که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع نکند. می‌توان گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا در مقامی نیست که بتواند تحریم جدیدی را وضع کند؛ چرا که این تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا وضع می‌شود یا از طریق رییس جمهور آمریکا، بنابراین اساسا وزارت خزانه داری صلاحیت وضع تحریم‌های جدید را ندارد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که «تحریم‌های وضع شده علیه ایران تحریم‌های جدیدی نیست» گفت: در هیچ کجای این موافقت‌نامه پیش‌بینی نشده است که دولت‌های طرف مذاکره کلیه تحریم‌هایی که سابقا علیه ایران وضع کرده‌ را معلق کنند.

وی گفت: از منظر حقوقی ایالات متحده می‌تواند استدلال کند که افزودن نام تعدادی از افراد به لیست تحریم‌های سابق به هیچ وجه نقض موافقتنامه ژنو نیست؛ بنابراین موافقت‌نامه ژنو نقض نشده است، اما برخی مقامات وزارت امور خارجه ایران با عبارت غیرحقوقی این اقدامات دولت آمریکا را مغایر با روح توافقنامه ژنو دانستند، در حالی که این موافقتنامه یک موافقتنامه اعتمادساز و موقتی است و هدف طرفین این است که در این مدت شش ماه حسن نیت و آمادگی سیاسی طرف مقابل را برای اجرای توافق‌نامه نهایی محک بزنند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در این شرایط هر چند اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا و دولت آمریکا نقض موافقتنامه ژنو نیست، اما مغایر با اصل حسن نیت است که یکی از اصول حاکم بر اجرای معاهدات بین المللی است و به فضای اعتماد میان طرفین این موافقت‌نامه لطمه وارد کرده است و ممکن است به توافقنامه نهایی آسیب بزند.

عبداللهی در مورد طرح تحریم موجود در کنگره معتقد است که در واقع هدف از آن واکنش به نقض احتمالی موافقتنامه ژنو از سوی دولت ایران اعلام شده است، البته باید تاکید کرد این پیش‌نویس توافقنامه نیز حتی اگر تصویب شود، به لحاظ حقوقی فی نفسه نقض موافقتنامه ژنو در نظر گرفته نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N26359

وبگردی