آفتاب
پژمان‌فر مطرح کرد

از احیای فرهنگ‌های قدیمی تا شکستن تابوی تحمیل هزینه در اثر فرزندآوری

از احیای فرهنگ‌های قدیمی تا شکستن تابوی تحمیل هزینه در اثر فرزندآوری

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که افزایش جمعیت یک مساله کاملا فرهنگی است، ابعاد مختلف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تشریح کرد.

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که افزایش جمعیت یک مساله کاملا فرهنگی است، ابعاد مختلف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تشریح کرد.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، عنوان کرد: اعتقادمان بر این است که مهمترین مسئله‌ای که موجب می‌شود ما بتوانیم در ارتباط با بحث جمعیت، عقب‌ماندگی موجود را جبران کنیم و در یک وضعیت مطلوب قرار بگیریم عوامل فرهنگی هستند یعنی باور به اینکه خود ازدیاد نسل یک وظیفه جدی خانوادگی است؛ بعضی خانم‌ها و آقایان مسئله فرزندآوری،‌ تربیت فرزند و بزرگ کردن فرزند را اولویت دوم و بعضا سوم در زندگی خودشان حس می‌کنند و به همین دلیل باید انگیزه فرزندآوری در بین خانم‌ها وآقایان که کم شده را بتوانیم برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: کسی حس نمی‌کند که من این وظیفه را دارم. در مقابل تحصیل احساس وظیفه می‌کنم، در مقابل کیفیت اجتماعی و شغل احساس وظیفه می‌کنم اما در موضوع فرزندآوری احساس وظیفه نمی‌کنم. البته هیچ منعی ندارد که اینها با یکدیگر جمع شوند مثل اینکه یک نفر اولاد داشته باشد و فعالیت‌های بیرونی انجام دهد؛ حتی خانم‌هایی داریم که در خانه هستند اما تمایلی به فرزندآوری و اولاد ندارند و به یک یا حداکثر دو فرزند اکتفا می کنند. این موضوع فرهنگی باید حل شود.

نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: به همین دلیل سعی کنیم عواملی که می‌تواند روی این فضای فرهنگی تاثیر داشته باشد را بالا ببریم. بر همین اساس هم مشوقاتی گذاشتیم مثلا مشوق گذاشتیم که کسانی که متاهل هستند و تحصیل می‌کنند، امتیازات و خدمات رفاهی بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد تا دانشجویی که مجرد است یا وامی که می‌گیرد به همین ترتیب، یا مسئله اشتغال کسانی را که متاهل هستند در اولویت اشتغال قرار دهیم و اینها وارد چرخه اشتغال شوند. در مورد سربازی و موضوعات دیگر پیشنهاداتی داشتیم که هنوز بین ما و ستاد مشترک بحث‌هایی مطرح می‌شود.

پژمان‌فر درباره چرخه‌ی تحصیل، اشتغال، ازدواج و فرزندآوری که در جامعه رایج شده، گفت: شاید چرخه اشتغال و فرزندآوری برعکس باشد؛ اینها مسائلی است که ما باید به آنها بپردازیم. مثلا سابق بر این افرادی داشتیم اول ازدواج می‌کردند همزمان به دنبال کار می‌گشتند و جامعه هم اقبال داشت نسبت به کسانی که متاهل هستند و امتیازاتی را در این باره قائل بود.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات همین است؛ جوان ما می‌گوید من باید اول تحصیل کنم بعد از دیپلم وارد دانشگاه شوم ،‌4 سال کارشناسی و بعد دو سال سربازی هم می‌روم. در این صورت، حداقل 24 ساله می‌شود یعنی جوانی که کارشناسی گرفته و سربازی رفته حداقل 24 ساله است؛ تا بخواهد شغل پیدا کند حداقل دو سال می‌گذرد و یک جوان 26 ساله می شود یعنی اگر کارشناسی ارشد گذرانده باشد 28، 29 ساله می‌شود. اگر پسری بخواهد به این شرایط برسد به مرز 30 سالگی می‌رسد اما این فرد با توجه به شرایط سنی‌اش فرصت زیادی برای فرزند آوری نخواهد داشت یعنی شرایط سختی دارد و طبیعتا نمی‌تواند بیشتر از دو فرزند را تصور کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: در زمان‌های قدیم‌تر پدر و مادرهای ما بین 8 تا 10 فرزند داشتند. البته اینها همه کار می‌کردند و زحمت می‌کشیدند اما احساس خانم‌ها این بود که در تربیت بچه وظیفه بزرگی بر دوش شان است و آقایان هم به همین ترتیب همین حس را داشتند اما آیا در اجتماع ما بعضی کارهای پیش پا افتاده معمولی مثل دفترداری، ‌اپراتوری که هیچ ضرورتی ندارد یک خانم آن جایگاه‌ها را پر کند، برای خانم‌ها لازم است؟ در واقع هم سن ازدواجشان بالا می‌رود و هم انگیزه برای فرزندآوری کاهش می‌یابد. به همین دلیل موضوع جمعیت یک موضوع فرهنگی است نه اینکه خلل قانونی داشته باشد و ما چند تا قانون بیاوریم و این مسئله حل شود.

وی درباره مشکلات اقتصادی هم خاطرنشان کرد: به اقتصاد هم باید توجه شود اما مدل اقتصادی هم مهم است. آیا مدل اقتصادی که امروز که در جامعه تصور می‌شود یک نفر باید تمام امکانات را داشته باشد درست است؟ اقتصاد حداقلی را به حدی بالا برده‌اند که یک نفر خانه و ماشین و آپارتمان داشته باشد. این کف زندگی را بالا برده‌ایم و مدل زندگی اقتصادی تغییر پیدا کرده است.

نماینده مشهد تصریح کرد: سابق بر این کسی اولاد می‌شد خانواده برای اینکه کمکی به دختر و پسر جوان بکنند هدیه‌ای به آنها می‌دادند و اسمش را سیسمونی می‌گذاشتند اما امروزه متاسفانه قیمت‌هایی که برای این سیسمونی‌ها در نظر گرفته می‌شود، قیمت‌های بالایی است و حتی به 50 میلیون تومان رسیده است؛ شرایطی شده که پدر و مادرها هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوند یا لباس‌های فاخری که برای بچه تهیه می‌کنیم؛ به قدری سطح را بالا برده‌ایم که هزینه‌ها متفاوت شده است. در گذشته در خانواده‌ها این طور بود که با توجه به اینکه لباس‌های بچه‌ها معمولا کهنه نمی‌شود و کوچک می‌شود از تن یک بچه به بچه دیگر و به بچه‌های دیگر فامیل منتقل می‌شد اما حالا اسراف‌های فراوانی صورت می‌گیرد. اگر بتوانیم این فرهنگ‌های قدیمی را احیا کنیم احساس اینکه فرزندآوری هزینه ‌زیادی را به ما تحمیل می‌کند تا حدود زیادی بشکنیم.

انتهای پیام

کد N26324

وبگردی