آفتاب

موضوع احیای دریاچه هامون نیازمند توجه به تصمیمات کارشناسی محلی است

موضوع احیای دریاچه هامون نیازمند توجه به تصمیمات کارشناسی محلی است

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: احیای دریاچه بین المللی هامون نیازمند توجه به نظرات کارشناسی و تصمیمات محلی است و بدون توجه به این مهم، اتخاذ هر راهکاری شکننده خواهد بود.

ˈعلی اوسط هاشمیˈ پنج شنبه شب در نشستی با معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در زاهدان افزود: انتظار داریم شورای عالی آب و محیط زیست و کارگروههای مربوطه در تهران در بحث احیای دریاچه هامون به دستگاههای مربوطه سیستان و بلوچستان تفویض اختیار کنند بطوریکه هر تصمیمی که در زابل و زاهدان اتخاذ شد، رای و نظر شورای عالی در تهران باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر تصمیم و نظر دستگاههای استانی به مثابه تصمیم دولت تلقی شود به طور قطع احیای تالاب هامون از نظرات کارشناسی پخته تری برخوردار خواهد بود و به تبع آن هزینه و راه رسیدن به هدف کاهش می یابد.

هاشمی افزود: مهاجرت و حاشیه نشینی از تبعات معضلات اجتماعی همچون خشکیدن هامون است و به طور قطع هزینه پیشگیری و درمان مشکلات اینچنینی کمتر از مقابله با معضلات اجتماعی ناشی از آن است.

وی اظهار داشت: دولت در عین کمبود منابع اعتباری عزم خود را جزم کرده است تا هامون را احیا کند و در این ارتباط به منظور تحقق نظر ریاست جمهوری بیش و پیش از هر چیزی وزارت خارجه باید پیگیر جدی موضوع حق آبه هیرمند باشد.

وی با اشاره به سفر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست به منطقه سیستان، گفت: حضور سه مقام دولت ظرف کمتر از یک هفته از نگاه جدی و عزم مصمم دولت برای احیای هامون نشات می گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: صرف نظر از دیپلماسی ضعیف گذشته، با وجود 600 میلیارد ریال درآمد ارزی می بینیم که در موضوعات مهمی همچون مهار روان آبها کاری چندانی انجام نشده است بطوریکه سالانه میلیارها متر مکعب آب این استان هدر رفته و 500 میلیون متر مکعب نیز تبخیر می شود.

هاشمی خواستار نگاه فرابخشی تمام مسوولان و دستگاهها برای احیای هامون شد و اظهار داشت: بخشی نگری در راستای صیانت از منافع مردمان سخت کوش و رنج دیده منطقه نیست.

وی همچنین از رایزنی برای نشست با مقامهای ولایات همسایه سیستان و بلوچستان در کشور افغانستان خبر داد و اظهار داشت: این کار در راستای منافع مرزنشینان دو طرف و موضوع هیرمند و هامون بزودی انجام می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به جابجایی دولت طی سالهای 76 و 92 گفت: هر گاه دولت را تحویل گرفتیم نه تنها وضعیت خرانه خوب نبود بلکه فروش نفت نیز در شرایط مناسبی قرار نداشت با این وجود اطمینان داریم مشکلات برطرف خواهد شد زیرا از حمایت و مشارکت مردم و سرمایه گرانسنگ مشارکت آنها برخورداریم.

به گزارش ایرنا ˈحمید چیت چیانˈ وزیر نیرو و ˈمعصومه ابتکارˈ معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست امروز ضمن بازدید از حوزه آبریز رود مرزی هیرمند و دریاچه هامون و شنیدن نقطه نظرات دانشگاهیان و کارشناسان محلی، نشست کاری با مسوولان سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

2729
کد N26290

وبگردی