آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

راههای رفع تنگناهای ارتباطی ایران در کریدور تراسیکا

راههای رفع تنگناهای ارتباطی ایران در کریدور تراسیکا

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کریدور شمال - جنوب بر تقویت شبکه‌های ریلی در کریدور تراسیکا تاکید کرد و راهکارهای برون رفت کشورهای عضو تراسیکا از تنگناهای ارتباطی و افزایش سهم عبور کالا از ایران را تشریح کرد.

شهریار افندی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌هایی برای توسعه حمل و نقل و برون رفت برخی کشورهای عضو تراسیکا از تنگناهای ارتباطی گفت: ایجاد خط ریلی قزوین تا آستارا به طول 370 کیلومتر و تلاش برای تسریع در ساخت راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان به طول 900 کیلومتر از جمله این طرح‌ها محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان فعالیت خود را در بنادر حوزه دریای خزر گسترش داده‌اند، اظهار کرد: با تکمیل خطوط ریلی قزوین تا آستارا، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه از طریق شبکه ریلی ایران به ترکیه، اروپا و خلیج‌فارس متصل می‌شوند.

افندی‌زاده با اشاره به نقش مهم بندر امیرآباد در این زمینه گفت: این بندر با توجه به اتصال به خطوط ریلی و امکان ارتباط سریع با خلیج‌فارس می‌تواند نقش محوری را در اتصال این کشورها به آبهای آزاد داشته باشد؛ به طور کلی بنادر ایران به دلیل نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، نقش محوری در ارتباط این کشورها با بنادر جهان دارند.

مشاور وزیر راه در امور حمل‌ و نقل و موافقتنامه‌های بین‌المللی خاطر نشان کرد: در زمینه‌ حمل‌ و نقل بین‌المللی کریدور تراسیکا که محورهای شرق به غرب را به یکدیگر متصل می‌کند از موضوعات مهم است. این کریدور حدود دو دهه گذشته با هدف توسعه ارتباط حمل و نقلی کشورهای حوزه دریای خزر، دریای سیاه و قفقاز ایجاد شده که در این محور کشور‌های چین، آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا قرار دارند و کشورمان می‌تواند نقش مهمی در این کریدور داشته باشد.

وی با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب از هند، ایران، آذربایجان، روسیه و شمال اروپا عبور می‌کند،‌ افزود: یکی از برنامه‌ها توسعه‌ سهم عبور کالا از ایران در محور شرق به غرب است.

به گفته افندی‌زاده محوری که در این زمینه در ایران مطرح است مسیری است که از طریق ترکمنستان وارد کشور شده و از مرز‌های غربی به ترکیه وارد می‌شود و مهم ترین مرزهای کشورمان که در این زمینه درگیر هستند مرز سرخس، لطف‌آباد و باجگیران است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کریدور شمال - جنوب با اشاره به پنجمین نشست اجلاس کریدور شمال - جنوب در باکوی آذربایجان گفت: موضوع مهم، توسعه‌ شبکه ریلی است که از بنادر جنوب ایران شروع شده و تا روسیه ادامه دارد که خوشبختانه در ایران مسیر ریلی بنادر جنوبی تا قزوین برقرار شده و مسیر ریلی قزوین تا رشت نیز در حال ساخت است.

انتهای پیام

کد N26268

وبگردی