آفتاب

مقام های ارشد روس: استقرار سامانه آمریکایی در اروپا به بهانه تهدید موشکی ایران غیرقابل قبول است

مقام های ارشد روس: استقرار سامانه آمریکایی در اروپا به بهانه تهدید موشکی ایران غیرقابل قبول است

مسکو - ایرنا- دو مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردند: بهانه تهدید موشکی ایران که از سوی غرب برای استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا استفاده می شود، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه روز پنجشنبه با اشاره به آغاز روند حل مساله هسته ای ایران گفت: این موضوع بسیار مهم است و به این ترتیب غرب بهانه خود برای استقرار سامانه موشکی را در اروپا از دست می دهد.

وی افزود: از ابتدا مظنون بودیم که شرکای آمریکایی از برنامه هسته ای ایران به عنوان دستاویزی برای حل مسایلی که هیچ ارتباطی با آن ندارد، استفاده می کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: غربی ها ادعای خود در باره طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپا را تکرار می کنند.

وی افزود: آنها می گویند تهدید موشکی ایران هنوز از بین نرفته است و توافق هایی که در ماه نوامبر در ژنو به دست آمده موقتی است و وضعیت ممکن است تغییر کند.

مدیر اداره امور امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه هم امروز گفت: ایران از همان ابتدای مطرح شدن مساله استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا بهانه اصلی برای اجرای این طرح بود.

میخاییل اولیانوف گفت: در این طرح موضوع دفاع از کشورهای اروپایی در برابر تهدید موشکی ایران مطرح بود.

وی افزود: البته مقام های ناتو و غربی در پاسخ به این سوال که انتظار دارند چه موقع ایران حمله کند فقط لبخند می زدند و در واقع هیچکس انتظار چنین حمله ای را ندارد.

وی اضافه کرد: در واقع این بهانه بسیار نخ نما است.

اولیانوف گفت: با این وجود مقام های آمریکایی در سطوح مختلف بارها گفته اند که در صورت برطرف شدن علت اولیه استقرار سامانه موشکی خود در اروپا یا به عبارت دیگر حل و فصل مساله هسته ای ایران، ضرورت ایجاد سیستم پدافند موشکی هم از بین می رود.

وی اضافه کرد: همان گونه که شاهد هستیم این اظهارات توخالی است. گام نخست برای حل و فصل مساله هسته ای ایران برداشته شده است اما هیچکس نمی خواهد طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپا را لغو کند.

مدیر اداره امور امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه گفت: از هم اکنون مقام های آمریکایی می گویند اگر مساله هسته ای ایران حل شود این کشور انواع موشک ها و فناوری ساخت آنها را در اختیار دارد و آن را توسعه می دهد.

وی اضافه کرد: غربی ها ادعا می کنند غیر از ایران کشورهای دیگری وجود دارد که اروپا را تهدید می کنند و به این ترتیب استدلال های برای استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا تغییر می کند.

روسیه از حدود یک ونیم سال پیش که آمریکا طرح سامانه موشکی خود را در اروپای شرقی به اجرا درآورد و تسلیحات راهبردی خود را در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر می کند، به تقویت توانمندی راهبردی خود برای مقابله با سامانه آمریکایی می پردازد.

مقامهای روسیه اعلام کرده اند در صورتی که سامانه موشکی آمریکایی امنیت و ثبات راهبردی روسیه را تهدید کند تدابیر موثری برای خنثی کردن تاثیرات این سامانه اتخاذ می کنند.

اروپام/2242**518/1547
کد N26169

وبگردی