آفتاب

خشنودی سوری ها از گرفتار شدن اردوغان

خشنودی سوری ها از گرفتار شدن اردوغان

خشنودی دولت سوریه از بحران رسوایی مالی پدید آمده در ترکیه از نحوه گزارش هایی که خبرگزاری رسمی و تلویزیون این کشور از این رویداد ارائه می کنند کاملا هویدا است.

به گزارش خبرآنلاین سوریه که نزدیک به دو سال و نیم در معرض توطئه های برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه قرار داشت و ضربات زیادی را متحمل شد حالا از تماشای آتشی که به دامان دشمن خود افتاده است لذت می برد.
روزنامه نگاران سوری طرفدار اسد و حتی برخی از روزنامه نگاران ترکیه که از سیاست رجب طیب اردوغان در سوریه گلایه مند بودند این روزها مرتبا آنکارا را به خاطر رفتار نامناسبش با همسایه جنوبی سرزنش می کنند و بخشی از بحرانی که حزب عدالت و توسعه در آن گرفتار شده است را ناشی از همین سیاست نابخردانه می دانند.
در همین حال شادی تلویزیون دولتی سوریه نیز قابل پنهان کردن نیست، آنگونه که واحد مرکزی خبر گزارش داده شبکه تلویزیونی سوریه معتقد است اردوغان نخست وزیر ترکیه به سبب فسادی که مدت هاست به جان آن افتاده است در حال فروپاشی است. این شبکه تلویزیونی با آب و تاب زیادی به این بحران رسوایی مالی اشاره کرده و تفاسیر مختلفی از استعفای وزرای اقتصاد، محیط زیست و کشور دولت اردوغان ارائه کرده است.
این شبکه همچنین گزارش داده است که بوی فسادی که از دولت اردوغان به مشام می رسد به سرعت پخش می شود و از عمق رسوایی هایی که در پیکره دولت وی رخنه کرده و نقل مجالس شهروندان ترک شده است پرده بر می دارد و مردم ترکیه خواستار کناره گیری اردوغان شده اند.
تلویزیون سوریه با انتقاد از اردوغان که مدعی است این بحران یک توطئه شکل گرفته از سوی خارجی هاست می گوید: این ادعا درحالی از سوی اردوغان مطرح می شود که دولت وی از هیچ اقدامی علیه دولت های دیگر بخصوص سوریه دریغ نکرده است.
این تلویزیون همچنین برای اثبات ادعای خود درباره اینکه اردوغان چوب اشتباهات خود در سوریه را می خورد به مقاله یک روزنامه نگار ترک به نام فهیم تاشتکین استناد کرد که در مقاله ای نوشته است: نخست وزیر ترکیه در حالی از توطئه علیه دولت خود سخن می گوید که خودش مرتکب اشتباهات زیادی علیه سوریه شده است. در این مقاله آمده است: دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ادعا می کند توطئه ای خارجی علیه آن شکل گرفته است حال آن که در سیاست خارجی خود مرتکب هر اقدام ممنوعی شده و اشتباهات بی شماری علیه سوریه مرتکب شده است.
این نویسنده با انتقاد از نسبت دادن این بحران به خارج از کشور نوشته است دولت اردوغان که بر نظریه توطئه خارجی اصرار می ورزد همان دولتی است که جامعه بین المللی را به دخالت در سوریه تشویق می کرد و ضمن حمایت از شبکه تروریستی القاعده، مرزهای خود را نیز به روز قاچاق سلاح و تروریست ها به سوریه باز کرد.

4949

کد N25848

وبگردی