آفتاب
تحولات آسیا/

فراخوان رهبر مخالفان بنگلادش برای برگزاری تظاهرات/ اعتراض اتحادیه های کارگری در کامبوج

فراخوان رهبر مخالفان بنگلادش برای برگزاری تظاهرات/ اعتراض اتحادیه های کارگری در کامبوج

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: پیوستن مائوئیست‌ های نپال به مجمع موسسان، فراخوان رهبر مخالفان بنگلادش برای برگزاری تظاهرات در هشتم دی ماه و تظاهرات اتحادیه های کارگری در کامبوج از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

نپال

خبرگزاری فرانسه از احتمال پایان یافتن تنش ها در نپال با پیوستن مائوئیست‌ های این کشور به مجمع موسسان و برقراری ثبات در این کشور هیمالیایی خبر داد.

بنگلادش

خالده الضیاء نخست‌ وزیر سابق بنگلادش و رهبر مخالفان دولت خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی با هدف منحرف کردن مسیر برگزاری انتخابات جنجالی ژانویه در 29 دسامبر 2013 در داکا (هشتم دی ماه) شد.

این در حالی است که دولت شیخه حسینه نخست‌وزیر بنگلادش از برگزاری انتخابات در زمان مقرر با وجود تحریم انتخابات پنجم ژانویه 2014 از سوی حزب اصلی مخالف دولت داکا موسوم به "ناسیونالیست بنگلادش" و 17 متحد آن از جمله بزرگترین حزب اسلامی به نام "جماعت اسلامی" خبر داده است.

در جریان ناآرامی‌ها در بنگلادش که با هدف کناره گیری شیخ حسینه نخست وزیر این کشور از قدرت پپیش از انتخابات ماه آینده آغاز شد، تاکنون 115 نفر کشته شدند.

همچنین امروز چهارشنبه تظاهرات در بنگلادش به خشونت کشیده شد و در جریان پرتاب بمب های بنزینی از سوی مهاجمان ناشناس به طرف خودرو پلیس یک پلیس کشته و دو مامور پلیس زخمی شدند.

از سوی دیگر بنگلادش در روزهای اخیر در اعتراض به کشته شدن عبدالقادر ملا رهبر جماعت اسلامی با وجود کشته شدن 25 نفر و زخمی شدن صدها فرد دیگر در آستانه برگزاری انتخابات مجلس ناآرام شده بود.

اعضای حزب جماعت اسلامی و دیگر حزب های مخالف بنگلادش پس از آن تصمیم به اعتصاب سراسری گرفتند که نیروهای امنیتی 22 آذرماه جسد عبدالقادر ملا را در منطقه فریدپور زادگاه وی بدون حضور اعضای خانواده اش دفن کردند.

پلیس بنگلادش اعلام کرده است که هواداران حزب جماعت اسلامی به منازل مسکونی و همچنین دفاتر دولتی حمله کرده، با نیروهای امنیتی درگیر شده و در پی اعتصاب سراسری در این کشور هستند.

کامبوج

همچنین حدود سه هزار کارگر کارخانه تولید پوشاک تظاهراتی را در پارک آزادی در پایتخت کامبوج در اعتراض به میزان پایین دستمزدها در سال 2014 برگزار کردند.

تظاهرات اتحادیه های کارگری در کامبوج پس از آن آغاز شد که دولت تصمیم به افزایش حداقل دستمزد از 80 دلار به میزان 95 دلار گرفت.

کد N25716

وبگردی