آفتاب

اردوغان به مفسدان مالی هشدار داد

اردوغان به مفسدان مالی هشدار داد

ایسنا نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه در جریان سخنرانی خود در جمع حامیانش متعهد شد تا کسانی را که فساد مالی دارند، مجازات کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صدها تن از حامیان رجب طیب اردغان، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در فرودگاه اسن بوغا شهر ‌آنکارا تجمع کردند تا از وی که از پاکستان به کشورش بازگشته استقبال کنند.

این در حالی است که دولت ترکیه در پی تحقیقات بی‌سابقه اخیر درباره فساد مالی برخی مقامات و دستگیر شدن پسران چند تن از وزرای دولت و مدیر یک بانک دولتی با دردسر روبرو شده است و هواداران اردوغان به دنبال نشان دادن حمایت از وی هستند.

نخست‌وزیر ترکیه در حالی در این تجمع سخنرانی کرد که یادآور سخنرانی وی در فرودگاه استانبول در اوج اعتراضات مربوط به پارک گزی بود. اردوغان در این سخنرانی وعده داد کسانی را که در فساد دست داشته‌اند مجازات کند اما مجددا بر موضع خود مبنی بر اینکه تحقیقات مربوط به این فساد مالی حمله به دولتی وی بوده، تاکید کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه این تحقیقات "عزم ملی" را هدف قرار داده، گفت: هر کسی که حق مردم و فقرا و ایتام را دزدیده توسط دولت و نظام قضایی مجازات خواهد شد. افراد پشت صحنه عملیات‌های انجام شده علیه دولت در تاریخ 17 دسامبر هدفشان عزم ملی و مردم بوده است. اینجا باید انتخاب کنیم: یا مردم و یا تحقیر. من معتقدم کسانی که مردم را انتخاب می‌کنند پیروز خواهند شد و آنهایی که به دنبال تحقیر هستند، بار دیگر بازنده خواهند بود.

تحقیقات فاسد مالی اخیر در ترکیه باعث افشای خصومت میان حزب عدالت و توسعه و فتح‌الله گولن، موسس حزب "حزمت" شده است. حامیان این حزب مناصب کلیدی در پلیس و نظام قضایی و اطلاعاتی را در دست دارند.

به دنبال این تحقیقات تاکنون 24 تن بازداشت شده‌اند که از جمله آنها پسران وزرای کشور و اقتصاد ترکیه هستند. در واکنش به این تحقیقات دولت ترکیه نیز حدود 70 افسر بلندپایه پلیس از جمله رئیس پلیس استانبول را اخراج کرده است.

هم‌چنین سایت اینترنتی النشرة گزارش داد،‌ وزیر اقتصاد ترکیه امروز (چهارشنبه) استعفا داد.

اردوغان به انتخابات محلی در اوایل سال آینده میلادی اشاره کرد و گفت: این انتخابات یک هدف است. فراموش نکنید که 30 مارس یک نقطه عطف است.

وی در این سخنرانی کوتاه به هودارانش گفت: بگذارید آنها تله‌های خود را کار بگذارند اما هیچ تله‌ای بزرگتر از تله مردم نیست. ما بیشتر تلاش خواهیم کرد و متحدتر خواهیم بود.

اردوغان همچنین به فتح‌الله گولن که اخیرا اخراج نیروهای پلیس را در سخنانی در وب‌سایتش نفرین کرده بود، پیام داد و گفت: من نفرین کردن را محکوم می‌کنم و به دعا دعوت می‌کنم. فتح‌الله گولن خواهان مجازات خدا علیه مسئولان اخراج افسران پلیس که در تحقیقات فساد مشارکت داشتند، شد.

اردوغان قرار است در روزهای آینده دست به یک ترمیم گسترده در کابینه بزند.

5252

کد N25505

وبگردی