آفتاب

حمایت پاکستان از برقراری ثبات در منطقه/ سازوکار جدید اسلام آباد و دهلی نو برای آتش بس در کشمیر

حمایت پاکستان از برقراری ثبات در منطقه/ سازوکار جدید اسلام آباد و دهلی نو برای آتش بس در کشمیر

سازوکار جدید هند و پاکستان برای آتش بس در منطقه کشمیر و حمایت اسلام آباد از برقراری ثبات در منطقه از جمله خبرهای مرتبط با تحولات پاکستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در دیدار با مقامات پاکستانی از جمله ممنون حسین رئیس جمهوری این کشور بر گسترش همکاریهای دوجانبه میان اسلام آباد و آنکارا به خصوص روابط اقتصادی و همچنین همکاریهای نزدیک در مسائل منطقه و تحولات بین المللی تاکید کرد.

رئیس جمهوری پاکستان نیز به نوبه خود درباره تقویت همکاریهای دوجانبه در پی یادداشت تفاهم‌ های امضا شده میان دو کشور در جریان سفر اردوغان به پاکستان ابراز امیدواری کرد و حمایت خود را از تلاشها برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه اعلام کرد.

خبر دیگر اینکه دهلی نو و اسلام آباد موافقت خود را برای به کارگیری سازوکاری با هدف آتش بس در خط کنترل منطقه کشمیر اعلام کرده و قرار شد که در صورت عبور شهروندان از مرز مشترک، نیروهای مرزی دو کشور این موضوع را به کشور مقابل اطلاع داده و فرد مورد نظر را به کشورش بازگردانند.

این تصمیم در نشست هیئت شش نفره از فرماندهان ارتش هند به سرپرستی ونود بهاتیا و ژنرال عامر ریاض فرمانده نیروهای عملیاتی ارتش پاکستان در منطقه مرزی واگه پاکستان گرفته شد.

این اولین نشست مقامات نظامی هند و پاکستان در 14 سال گذشته بود و مقامات دو کشور به گفتگو درباره اختلافات مرزی و چگونگی برقراری آتش بس در مرز مشترک، کنترل بیشتر مرزها برای جلوگیری از عبور و مرور غیر قانونی، قاچاق و پایبند بودن به آتش‌ بس پرداختند.

ارتش پاکستان همواره ارتش هند را متهم کرده که در منطقه کشمیر از "خط کنترل" که کشمیر آزاد و تحت کنترل هند را از هم جدا می کند، عبور کرده و در این بازرسی با ارتش پاکستان درگیر شده است.

کشمیر منطقه مورد مناقشه دهلی نو و اسلام آباد است و تاکنون تلاش نه چندان جدی مجامع بین المللی برای حل و فصل این اختلاف مرزی بین دوطرف به نتیجه ای منجر نشده است.

کد N25415

وبگردی