آفتاب

جهانگیری: برخی به جای دولت، مردم را هدف قرار می‌دهند

جهانگیری: برخی به جای دولت، مردم را هدف قرار می‌دهند

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه "با قاطعیت به دنبال این هستیم که مسائل خارجی را با دنیا حل کنیم"، گفت: با این حال، ما به شرایط سخت‌تر از تحریم هم فکر کرده‌ایم و برای آن برنامه داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسحاق جهانگیری در مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر سال 92، گفت: این روزها در برخی رسانه‌ها که گاه متعلق به بخشی از نهادهای دولتی و حکومتی است، خبرهایی منتشر می‌شود که انسان احساس می‌کند با هدف نگران کردن مردم تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه "دولت از نقد، استقبال می‌کند"، تصریح کرد: با این حال وقتی خبری تولید می‌شود که بیش از اینکه دولت را هدف قرار دهد، ملت را هدف قرار داده تا نگرانشان کند، جای سوال دارد. این در حالی است که دولت با تمام قدرت و آگاهی از شرایطی که در آن قرار گرفته در فضاهای بین‌المللی، داخلی و ... مصمم است تا برای برون‌رفت از شرایط کشور همه راه‌ها را مورد توجه قرار دهد.

جهانگیری با بیان اینکه "ما اصرار داریم که نقد صاحبنظران را بشنویم تا هزینه کارهایی که انجام می‌شود به چشم مردم نرود"، افزود: مثلا گفته می‌شود که دولت برای هدفمندی، برنامه ندارد. حتی جعل خبر می‌کنند که دولت می‌خواهد هدفمندی را به جای نقدی، کالایی کند. این در حالی است که اگر رییس‌جمهور، رییس دولت است، او در گزارش صد روزه از ادامه یافتن یارانه‌ها به شیوه فعلی سخن گفته است.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: به هر ترتیب هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول آسیب‌های زیادی داشته که این آسیب‌ها به کشور و اقتصاد تحمیل شده است. کل دریافتی یارانه‌ها سالیانه 28 هزار میلیارد تومان بوده است و هم‌اکنون رقمی که ما توزیع می‌کنیم، 42 هزار میلیارد تومان است. 11 هزار میلیارد تومان نیز در بودجه سال 92 مورد توجه قرار گرفته است و ما نمی‌خواهیم مرحله دوم را به این شکل اجرا کنیم.

وی همچنین با اشاره به بودجه عمرانی کشور گفت: بودجه عمرانی امسال نیز 10 هزار میلیارد تومان بوده است که ما از بودجه 11 هزار میلیارد تومان توزیع می‌کنیم؛ پس چنین موضوعی باید آسیب‌شناسی شود.

جهانگیری در ادامه خاطرنشان کرد: برخی دوستان اعلام کردند و می‌گویند مناظره کنیم. راجع به چه موضوعی مناظره کنیم؟ به هرحال گفته شده تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد است. این موضوع را هم مسئول مرکز آمار که قبلاً هم بوده، اعلام کرده است. شما پیش او بروید که ببینید غیر از این چیزی می‌گوید؟

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در این مراسم اظهار کرد: برخی خبرهایی منتشر کردند مبنی بر اینکه ستاد تدابیر ویژه برای مقابله با تحریم‌ها از ابتدای شروع این دولت تشکیل نشده و در نتیجه نگاه این دولت به سمت خارج است. البته باید بگویم که ما با قاطعیت دنبال این هستیم که مسائل خارجی‌مان را با دنیا حل کنیم و این موضوع را می‌گوییم که راه‌حلی جز اینکه مسائل خارجی‌مان را با دنیا - البته از موضع عزت و قدرت حل کنیم - نداریم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در اولین نطق خود در سازمان ملل اعلام کرد که ما باید به دنبال دنیای عاری از خشونت و افراطی‌گری باشیم. آقای ظریف به دنبال این بودند که این موضوع را به شکل قطعنامه دربیاورند و هفته گذشته این قطعنامه به اتفاق آرا در سازمان ملل تصویب شد و اسرائیل حتی جرأت تقاضای رأی هم نداشت. بنابراین ما فکر می‌کنیم این روش، روش بهتری است که طی آن رییس‌جمهور طوری حرف بزند که به اتفاق آرا مورد استقبال قرار بگیرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه "جلسات ستاد ویژه برای مقابله با تحریم‌ها را از روزی که آمدیم به طور مرتب در تمامی هفته‌ها برگزار کردیم"، گفت: نباید اینطور فکر شود که ما برای شرایط بدتر از تحریم‌ها هم فکری نداشتیم. ما برای شرایط سخت‌تر از تحریم نیز برنامه داریم.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: امیدواریم که افراد، منافع مردم و ملت را فدای مسائل زودگذر نکنند.

ادامه دارد...

کد N25093

وبگردی