آفتاب
رییس شبکه لرزه‌نگاری تهران خبر داد

راه‌اندازی ایستگاه لرزه‌نگاری بم/دو برابر شدن ایستگاه‌های لرزه‌نگاری پس از زلزله بم

راه‌اندازی ایستگاه لرزه‌نگاری بم/دو برابر شدن ایستگاه‌های لرزه‌نگاری پس از زلزله بم

رییس شبکه لرزه‌نگاری تهران مرکز لرزه نگاری کشوری از افزایش ایستگاه‌های مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک از 56 ایستگاه در زمان زلزله بم به 110 ایستگاه در حال حاضر خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مرادی که درهمایش علمی«10 سال پس از زلزله بم؛ آموخته‌ها و گام‌های پیش رو» در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سخن می گفت خاطرنشان کرد: با توسعه ایستگاه‌ها، شمار زمین لرزه‌های ثبت شده در مرکز لرزه نگاری از پنج هزار به 12 هزار زلزله در سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که تاکید موسسه ژئوفیزیک در توسعه ایستگاه‌های لرزه نگاری بر گسترش پوشش لرزه نگاری در جنوب و جنوب شرق کشور است، اظهار داشت: بیش از 50 درصد ایستگاه‌های لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک، باند پهن و بسیار باند پهن هستند که امیدواریم تا روز پنجشنبه ایستگاه لرزه نگاری بم را هم راه اندازی کنیم.

مرادی در بیان تحولات شبکه لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک پس از زلزله پنجم دی ماه 1382 بم گفت: تا قبل از زلزله بم همه دستگاه‌های لرزه سنج موسسه کوتاه دوره بود اما در حال حاضر ده‌ها دستگاه باند پهن و متوسط در کنار 195 لرزه نگار کوتاه در شبکه‌های لرزه نگاری موسسه فعالند.

رییس شبکه لرزه‌نگاری تهران با بیان این‌که ایستگاه‌های لرزه نگاری برای دور بودن از نویزها در مناطق دور افتاده احداث می‌شوند، اظهار داشت: ایستگاه‌ها به نحوی تجهیز می‌شوند که دستگاه‌ها در صورت قطع برق تا 72 ساعت قادر به ثبت اطلاعات لرزه‌یی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 20 نفر به صورت شبانه روزی در شبکه‌های لرزه نگاری سراسر کشور به ثبت و اطلاع رسانی سریع زلزله ها مشغولند و طراحی شبکه‌ها به صورتی است که بتوانند کار یکدیگر را هم پوشش بدهند در این راستا بعد از زلزله بم ابر مخابراتی چند لایه برای ارتباط تمام ایستگاه‌های لرزه‌نگاری با مرکز تهران ایجاد شده و علاوه بر آن سیستم اطلاع رسانی که قبلا از طریق تلفن یا فکس بود به سیستم اینترنتی (وب سایت) و پیام کوتاه (اس.ام.اس) ارتقا یافته و در سازمان‌های خاص از جمله استانداری‌ها، کیوسک‌های اطلاع رسانی و سامانه اطلاع رسانی سریع زلزله راه اندازی شده است.

رییس شبکه لرزه‌نگاری تهران مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: میزان بازدید از سایت شبکه لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک از حدود 20 هزار هیات روزانه در سال 2008 به 600 هزار هیت در روز افزایش یافته است.

وی در ادامه از توسعه سیستم مدیریت داده‌های لرزه‌یی در مرکز لرزه‌نگاری کشوری خبر داد و گفت: در حال حاضر ضمن بازنگری در بانک داده‌های زلزله‌ نسبت به تعیین محل مجدد تمام زلزله‌های بالای سه ریشتر از اواخر 2010 اقدام شده است. حل سازوکارهای کانونی زمین لرزه از سال 2012 از دیگر اقدامات صورت گرفته درا ین راستاست.

مرادی در پایان با اشاره به رخداد 9 زلزله با بزرگی بالای هفت ریشتر از 1970 تاکنون در کشور بر ضرورت آمادگی در برابر رخداد زلزله‌های با بزرگی بیش از هفت در کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N25050

وبگردی