آفتاب

حزب کنگره نپال دولت جدید تشکیل می‌دهد

حزب کنگره نپال دولت جدید تشکیل می‌دهد

حزب "کنگره نپال" به منظور پایان بن بست طولانی سیاسی، تصمیم دارد تا رهبری دولت جدید را یک ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به دست گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، حزب کنگره نپال در مجمع موسسان با 601 عضو توانست 196 کرسی به دست آورد اما در کسب اکثریت برای تشکیل دولت به تنهایی ناکام ماند. حزب کنگره نپال گفت، این اختیار را دارد تا رهبری دولت و روند پیش‌نویس قانون اساسی را به دست گیرد.

سوشیل کویرالا، رهبر حزب کنگره نپال گفت: ما بیشترین سعی خود را می‌کنیم تا تمامی احزاب را در دولت و مجمع موسسان گردهم ‌آوریم.

رام چاندرا پودل، معاون رئیس حزب کنگره نپال در پایان نشست پنج روزه "کمیته مرکزی کار" گفت: زمان آن رسیده که حزب کنگره نپال زمام امور را به دست گیرد.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد این حزب نیز گفت: یک حزب متحد و قوی می‌تواند رهبری دولت و همچنین روند مبتنی بر قانون اساسی را به عهده گیرد. حزب جدایی‌ناپذیر کنگره نپال در این شرایط واجد شرایط است و ما تصمیم گرفتیم تا این مسئولیت را به آنها محول کنیم.

حزب کنگره نپال همچنین تصمیم گرفته که اگر تمامی تلاش‌ها برای تشکیل یک دولت توافقی ناکام ماند به دنبال تشکیل یک دولت اکثریت باشد. این حزب همچنین از دیگر احزاب سیاسی خواست تا درباره تشکیل دولت به رهبری حزب کنگره نپال به اتفاق نظر برسند.

رهبران حزب گفتند، آنها مذاکرات درباره تقسیم قدرت را ابتدا با حزب کمونیست نپال (مارکسیست لننیست متحد) آغاز می‌کنند، این حزب با کسب 175 کرسی دومین حزب بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

شر بهادور دئوبا، نخست‌وزیر سابق و رهبر ارشد حزب کمونیست نپال گفت: اگر حزب کنگره نپال نتواند در یک سال قانون اساسی را تقدیم کند، این مساله یک توهین محسوب می‌شود. حزب کنگره نپال باید همه چیز را در روند تدوین قانون اساسی مد نظر بگیرد.

حزب کنگره نپال با وجود ادعای رهبری دولت جدید نمی‌تواند کاندیدای خود را برای نخست‌وزیری انتخاب کند.

بحران قانون اساسی نپال از سال گذشته میلادی که نخستین مجمع موسسان بدون اعلام رسمی قانون اساسی، منحل شد، عمیق‌تر شده است.

انتهای پیام

کد N25031

وبگردی