آفتاب
بذرپاش در گفتگو با مهر:

طرح امروز مجلس بحث انتقال پایتخت نبود؛ تشکیل شورای عالی بود  

طرح امروز مجلس بحث انتقال پایتخت نبود؛ تشکیل شورای عالی بود  

نماینده مردم تهران با بیان اینکه طرحی که امروز کلیاتش در مجلس به تصویب رسید طرحی تشکیل "شورای عالی" برای تصمیم گیری مسائل تهران است، نه طرح انتقال پایتخت"، گفت: بالاخره باید برای مشکلات کلانشهر تهران که مردم از آن رنج می برند تصمیم گیری درستی شود.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر گفت: طرحی که امروز در مجلس بررسی شد و کلیات آن رای آورد و در رسانه ها تحت عنوان طرح انتقال پایتخت مطرح شد، در اصل طرح "تشکیل شورای عالی" برای رسیدگی و تصمیم گیری در مورد امور شهر تهران است نه طرح "انتقال پایتخت".

وی گفت: انتقال پایتخت به عنوان یک پیشنهاد توسط بعضی کارشناسان برای حل مشکلات تهران در این شورای عالی بررسی می شود.

بذرپاش افزود: بالاخره باید برای تهران و حل مشکلات این کلانشهر یک شورای عالی تشکیل شود تا تصمیمات لازم برای حل مشکلات گرفته شود، تا کی می خواهیم مدارس تهران را به خاطر آلودگی هوا تعطیل کنیم و تا چه زمانی باید مشکل ترافیک را به گردن هم بیندازیم.

وی تصریح کرد: چه کسی پاسخگوی رشد جمعیت فزاینده در تهران است و چه کسی پاسخگوی مشکلات، آسیب های اجتماعی مانند مواد مخدر و آسیب های فرهنگی در کلانشهر تهران خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نمی شود با به تاخیر انداختن امور امید به حل آنها داشته باشیم، گفت: باید برای حل مسائل کلانشهر تهران که مردم از بسیاری از مشکلات آن رنج می برند تصمیم درستی را اتخاذ کنیم.

بذرپاش در ادامه یادآور شد: یکی از همکاران بنده در مصاحبه ای نام من را به عنوان موافق انتقال پایتخت مطرح کرده است در حالی که من نمی دانم این طرح بر چه اساسی مطرح شده است، بنده صرفا موافق تشکیل شورای عالی تصمیم گیری برای حل مسائل کلانشهر تهران هستم.

به گزارش خبرنگار مهر ،  طرح ساماندهی و  انتقال پایتخت سیاسی و اداری دارای 5 ماده است که عبارتند از:

ماده 1- به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده در خصوص تراکم زدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام پژوهش های ضروری به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارایه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در قوه مجریه تشکیل می گردد.
 
ماده 2- دولت اعتبارات مورد نیاز را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و منظور می کند.
 
ماده 3- اعضای شورا عبارتند از:
 
رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا
وزیر کشور که دبیری شورا را بر عهده دارد
دو نفر از اعضای کمیسیون های شوراها و امور داخلی کشور و برنامه و بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شورای اسلامی
وزیر راه و شهرسازی
وزیر نیرو
وزیر جهاد کشاورزی
وزیر امور اقتصاد و دارایی
وزیر نفت
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
شهردار تهران
نماینده  ستاد کل نیروهای مسلح
رئیس سازمان پدافند غیرعامل
 
ماده 4- شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارایه نماید.
 
ماده 5- دولت موظف است آیین نامه اجرایی این  قانون را ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.
کد N24931

وبگردی