آفتاب

نیویورک‌تایمز: زخم اختلاف میان آمریکا و ترکیه سر باز می‌کند

نیویورک‌تایمز: زخم اختلاف میان آمریکا و ترکیه سر باز می‌کند

از آنجا که در سالیان اخیر ترکیه و آمریکا به سبب روابط خوب خود در مواقع بحران نزدیک یکدیگر می‌آمدند اما لغو نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و ترکیه طی چند روز پیش نشانه‌ای نگران‌کننده برای این روابط دو جانبه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اخیرا مقامات ترکیه و آمریکا اعلام کردند، تحقیقات درباره فساد مالی حلقه افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تشدید شده و وزیر امور خارجه ترکیه نیز از طریق یک واسطه خواهان نشستی با "فرانسیس جی. ریکیاردونه"، سفیر آمریکا به منظور بحث درباره این بحران شده است.

دیپلمات‌های آمریکایی در محافل خصوصی اظهار گلایه کرده‌اند که ترک‌ها تحقیقات اخیر درباره فساد مالی مقامات این کشور را بخشی از یک توطئه خارجی به ویژه از جانب آمریکا جلوه می‌دهند. اما روز شنبه پیش از این نشست برنامه‌ریزی شده که سرانجام لغو شد، ماشین تبلیغات دولت ترکیه همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد.

روزنامه‌های حامی دولت ترکیه عکس ریکیاردونه را در صفحات اول خود چاپ کردند ودر همان روز رسانه‌های خبری ترکیه گزارش دادند که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه قصد دارد به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا زنگ بزند و سفیر آمریکا در ترکیه را به دلیل نقش واشنگتن در تحقیقات فساد مالی اخراج کند.

رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه نیز طی چند سری سخنرانی به خیانت آمریکا به ترکیه اشاره داشت و از احتمال اخراج ریکیاردونه از ترکیه خبر داد.

در روز شنبه سوء‌ظن‌ دو طرف به یکدیگر سرانجام غلبه یافت و آمریکایی‌ها نشست برنامه‌ریزی شده را لغو کردند.

تنها دو سال پیش بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای شکل‌دهی به پاسخ آمریکا به قیام‌های مصر، لیبی و سوریه براساس گزارش‌ها با اردوغان بیش از هر رهبر دیگر در جهان به استثنای دیوید کامرون مشورت می‌کرده است.

چنین اتفاقی یک افتخار برای ترکیه بود. در آن زمان یک روزنامه ترکیه‌ای مکالمه‌های مکرر میان آن‌ها را نشاندهنده تعالی ترکیه در صحنه بین‌المللی دانست.

سونر کاگپتای، مدیر برنامه پژوهش ترکیه در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اظهار کرد: از سال 2010 تا تابستان 2013 زمان ماه عسل میان ترکیه و آمریکا بود و مناسباتی که اوباما و اردوغان بین خود ایجاد کرده بودند آن را به پیش برده بود. اکنون چنین احساسی یک اتفاق دورست.

به گفته تحلیل‌گران اکنون واقعیت این است که سیاست خارجی دو کشور به طرز قابل توجهی اختلاف پیدا کرده و مناقشه مربوط به تحقیقات فساد مالی و اقدام دیپلماتیک آمریکا جدیدترین نشانه از تعمیق بی‌اعتمادی میان دو طرف است.

دو کشور اکنون بر سر مسائلی نظیر مصر، عراق و سوریه و سیستم دفاع موشکی چینی خریداری شده توسط ترکیه اختلاف دارند.

انتهای پیام

کد N24887

وبگردی