آفتاب
دیدار با استاد حسین دهلوی

کاش پیش از مرگم اپرای "مانی و مانا" اجرا شود/ در حسرت دیدار "خسرو و شیرین" و "بیژن و منیژه"

کاش پیش از مرگم اپرای "مانی و مانا" اجرا شود/ در حسرت دیدار "خسرو و شیرین" و "بیژن و منیژه"

حسین دهلوی موسیقیدان در سخنانی گفت: من در طول سالها فعالیتم سهم هنری‌ام را به نسبت به سرزمینم ادا کرده‌ام حالا تنها انتظارم این است که تا زمانی که زنده هستم اپرای "مانی و مانا" اجرا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز سه‌شنبه سوم دی‌ماه اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران به دیدار حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت رفتند. در این دیدار سید عباس عظیمی مدیرعامل و محمود عزیزی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و رییس هیات مدیرهاین موسسه حضور داشتند.

حسین دهلوی در این دیدار گفت: تمام زندگی خود را صرف هنر موسیقی کردم و در طول تمام این سال‌ها آثار بسیاری در حوزه هنر موسیقی خلق کرده ام.  من از 10 سالگی آموختن موسیقی را نزد پدرم آغاز کردم و پس از آن افتخار شاگردی نزد استاد صبا را داشتم. شاید جزو نخستین کسانی بودم که اپرا نوشتم ولی متاسفانه هیچ یک از این اپراها به اجرا در نیامد.

محمود عزیزی رئیس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران با اشاره به این مطلب که حسین دهلوی، فریدون ناصری و محمد سریر تلاش بسیاری برای راه اندازی خانه موسیقی کرده‌اند، گفت: من از نزدیک شاهد تلاش استاد دهلوی برای راه‌اندازی خانه موسیقی بوده ام. در آن زمان فریدون ناصری، محمد سریر نیز پیشقدم بودند.

این بازیگر در ادامه افزود: زمانی که تالار وحدت افتتاح شد من از ایران رفتم اما یادم هست در همان زمان استاد دهلوی تلاش بسیاری برای پا گرفتن هنر موسیقی در بعد از انقلاب می کرد. در آن زمان قرار بود من یک خواننده اپرا شوم اما هنر تئاتر اجازه نداد.

دهلوی در راستای صحبت‌های عزیزی بیان کرد: همان بهتر که تئاتر را ادامه دادید چون هنر موسیقی غیر از حمایت دولت با هیچ حمایتی پیش نمی‌رود. من یادم هست که اپرای "مانی و مانا" هیچ‌گاه در ایران به مرحله اجرا درنیامد چراکه هم حمایت دولت را می خواست و هم ایراداتی به کم و کیف نگارش این اپرا وارد می‌کردند. یکی از ایرادهایی که به اجرای این اپرا گرفته می شد وجود صدای سلوی زن در اپرا بود و مدام به من تاکید می کردند برای اجرای این اپرا باید صدای خواننده های زن را تغییر بدهم اما من نمی توانستم چراکه اساس نگارش این اپرا صدای زن بود.

محمود عزیزی با اشاره به صحبت‌های دهلوی گفت: خوشبختانه در حال حاضر امکانات ویژه ای برای صداسازی فراهم شده است که می توان این مشکل را با صداسازی های مناسب حل کرد.

دهلوی در ادامه افزود: اگر شرایط مناسب این کار فراهم شود من با کمال میل استقبال می کنم اما توان اجرای این کار را ندارم.

استاد دهلوی در ادامه تاکید کرد: موسیقی دنیای بزرگی دارد و خوشبختانه در این دنیای بزرگ فرصتی برای من فراهم شده تا این اپرا و آثار دیگری چون خسرو و شیرین، بیژن و منیژه را بنویسم اما در حسرت دیدار آنها مانده ام.

خالق اپرای "مانی و مانا" در ادامه تصریح کرد: در طول سالها فعالیت خود سهم هنری ام را به نسبت به سرزمینم ایفا کرده ام حالا تنها انتظارم این است تا زمانی که زنده هستم اپرای "مانی و مانا" اجرا شود.

در این دیدار دوستانه سوسن اصلانی همسر حسین دهلوی که خود از موسیقیدانان ایران است، متذکر شد: ارکستر کودکان پارس به سرپرستی ناصر نظر دو سال پیش بخش هایی از اپرای "مانی و مانا" را در تالار وحدت اجرا کرد اما این اپرا هیچ گاه به صورت کامل در ایران اجرا نشده است.

این نوازنده سنتور در ادامه افزود: البته بخشی از این اپرا در خارج از کشور ضبط شده و فقط ضبط صدای خواننده های این اپرا باقی مانده است.

محمود عزیزی در همین زمینه گفت: من به شخصه حاضرم متن اپرای "مانی و مانا" را با همیاری یکی از هنرمندان موسیقی ایران و نظارت استاد دهلوی به اجرا برسانم چراکه فکر می کنم در حال حاضر شرایط اجرای این اثر هنری فراهم است.

دهلوی در ادامه افزود: اجرای آثاری از این دست به رشد جامعه فرهنگی و هنری کمک می کند اما باید شرایط اجرا را به درستی فراهم کرد.

اصلانی همچنین تاکید کرد: یکی از دلایل عمده بیماری حسین دهلوی اجرا نشدن آثار او به خصوص اپرای "مانی و مانا" بود.

در ادامه این دیدار، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به خدماتی که این موسسه به هنرمندان ارائه می دهد، گفت: یکی از نکات مثبت این موسسه این است که مجموع فعالیت های آن مختص به یک هنر و هنرمند خاص نیست بلکه همه هنرها را پوشش می دهد از همین رو تلاش ما این است که هر نوع کمکی از موسسه بر می آید در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

محمود عزیزی در تاکید صحبت های عظیمی گفت: متاسفانه مشاغل هنری پشتوانه قانونی ندارند و وجود این نوع موسسات می تواند در این زمینه راهگشا باشد چراکه سلامت یک هنرمند، سلامت جامعه و نشاط بخشیدن به آن را نیز در پی دارد و ایجاد این شرایط همان هدفی است که موسسه می خواهد.

حسین دهلوی آهنگساز افزود: شرایط جسمی من اجازه نمی دهد که اجرای این اپرا را به انجام برسانم اما اگر دولت حمایت کند می توان این اثر را با کمک هنرمندان موسیقی به اجرا رساند. به نظر من آثاری از این دست جزو سرمایه های یک جامعه روشن است.

وی در پایان عنوان کرد: اپرای "مانی و مانا" روح هنر در بچه ها را زنده می کند و من امیدوارم در سایه زنده کردن روح هنر، زندگی در کودکان نیز بدرخشد.

کد N24862

وبگردی