آفتاب
نیویورک تایمز خبر داد:

اتحاد رهبران مسیحی و مسلمان در آفریقای مرکزی برای جلوگیری از کشتار مردم

اتحاد رهبران مسیحی و مسلمان در آفریقای مرکزی برای جلوگیری از کشتار مردم

گسترده شدن درگیری قومی قبیله ای در آفریقای مرکزی موجب اتحاد پیشوایان مسیحی و مسلمان در این کشور برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، "دیودونه نزاپالاینگا" از رهبران مسیحی مشهور آفریقای مرکزی و "عمر کوبین" از رهبران مسلمانان این کشور مدتی است که با یکدیگر متحد شده و برای جلوگیری از گسترش درگیری ها میان طرف های درگیر تلاش می کنند.

آفریقا مرکزی از ماه دسامبر شاهد درگیری های قومی میان مسلمانان و مسیحیان است. عفو بین الملل چند روز قبل اعلام کرد که از هنگام آغاز خشونتها در اوائل دسامبر، پس از ماه ها بی ثباتی سیاسی، بیش از یک هزار نفر در بانگویی کشته شده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه نگرانی خود را از خشونت در جمهوری آفریقای مرکزی ابراز داشته و اعلام کرد ایالات متحده بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار به صلحبانان اتحادیه آفریقا در جمهوری آفریقای جنوبی کمک ارسال می کند.

در همین رابطه دولت آفریقای مرکزی درصدد است تا با انجام اقداماتی از گسترش خشونت ها جلوگیری کند. بر ای مثال نیکولاس تانگای، نخست وزیر این کشور، برنامه هایی را برای شتاب بخشیدن به انتقال قدرت اعلام کرده است. وی پس از دیدار با سامانتا پاورز، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سخن می گفت، اظهار داشت انتخابات ریاست جمهوری که قراربود در ۲۰۱۵ برگزار شود، سال آینده انجام برگزار می شود .

درگیری های داخلی در آفریقای مرکزی بهانه ای شده تا فرانسه اقدام به اعزام نیرو به این کشور کند. بهانه ای شده تا فرانسه اقدام به اعزام نظامیان خود به این کشور کند. علاوه بر نظامیان فرانسوی، نیروهایی از سایر کشورهای غربی نیز در آفریقای مرکزی حضور دارند که بر اساس اخبار منتشر شده، تعدادی از آنها آمریکایی هستند.

این در حالی است که فرانسه از سایر کشورها خواسته تا نظامیان خود را به آفریقای مرکزی اعزام کنند. با وجود دخالت نظامی فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی، وضعیت در این کشور فقیر همچنان شکننده و بحرانی است.

آفریقای مرکزی در حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد که 10 درصد آن به کشورهای همسایه پناهنده شده اند و یک میلیون و پانصد هزار نفر دیگر از گرسنگی رنج می برند. جنگ داخلی نیز به این بحران دامن زده است.

در ماه مارس گذشته شورشیان سلکا توانستند دولت فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری پیشین آفریقای مرکزی را سرنگون کنند. و در مقابل، برخی گروههای مسلح مسیحی از چندی پیش به مقابله با دولت کنونی پرداخته اند.

 

 

کد N24853

وبگردی