آفتاب

فامیل‌های شوهرعمه‌، زامبیا و توالت فرنگی

فامیل‌های شوهرعمه‌، زامبیا و توالت فرنگی

نمایندگان محترم این‌طور پیش بروند، ملت باید جلو هر واژه در ذهن‌شان یک پرانتز باز کنند تا بفهمند منظور چه بوده. شاید هم گاهی مجبور شوند از اهل فن بپرسند منظور نماینده‌ی ما چی بوده یعنی؟!

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

ساره دستاران

نمایندگان مجلس که این روزها جای دولت سابق را در خبرسازی پر کرده‌اند، اخیرا در صحبت‌های‌شان به استفاده از آرایه‌های ادبی علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند.

مهدی کوچک‌زاده در نطق میان‌دستور خود خطاب به رییس‌جمهور گفته: آیا این‌که هیأت پارلمانی اروپا با حضور آن «عجوزه» در دیدار با «مسؤولِ محبوب» شما آداب دیپلماتیک و حتا آداب انسانی را رعایت نکنند، زبان تکریم است؟

ما این جمله را با کمک دوستان رمزگشایی کردیم و فهمیدیم عجوزه استعاره از آن خانم معلوم‌الحال حاضر در هیأت پارلمانی اروپاست و منظور از مسؤولِ محبوب هم آقای هاشمی رفسنجانی.

حمید رسایی هم که از اسائه‌ی ادب به آقای هاشمی رفسنجانی به شدت ناراحت بود، گفت، سگ زرد برادر شغال است.

در این ضرب‌المثل، سگ زرد همان اتحادیه‌ی اروپاست و شغال هم همان آمریکا.

نمایندگان محترم این‌طور پیش بروند، ملت باید جلو هر واژه در ذهن‌شان یک پرانتز باز کنند تا بفهمند منظور چه بوده. شاید هم گاهی مجبور شوند از اهل فن بپرسند منظور نماینده‌ی ما چی بوده یعنی؟!

**

آقای رسایی همچنین به دیدار هیأت پارلمانی با هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و گفته: ما انتقاداتی به آقای هاشمی رفسنجانی در درون خانواده‌ی خودمان داریم، اما اگر یک خارجی بخواهد به شخصیت‌های ما توهین کند، برای ما قابل تحمل نیست.

منظور از «انتقادات» درون خانواده هم که مشخص است و اصلا فکرمان به جایی نمی‌رود!

**

وزیر دفاع زامبیا پس از تأیید دیدارش با یکی از رهبران سنتی که از سوی رییس‌جمهوری این کشور مورد تایید نیست، استعفا کرده.

اموامبا گفته: به عنوان یکی از خویشاوندان درجه یک سوسالا نمی‌توانم از موضع دولت پشتیبانی کنم. من سفر کردم تا رییس سوسالا را ببینم و رییس‌جمهوری مرا خواست و گفت به تو گفته بودم که به این سفر نرو. اما من یکی از بستگان درجه یک سوسالا هستم و فکر می‌کنم سیاست‌ها نباید ما را از یکدیگر جدا کند.

وقتی دیدم وزیر دفاع زامبیا به حرف رییس‌جمهور کشورش گوش نداده و پا شده رفته دیدار فامیلش برای چاق سلامتی، خیلی ناخودآگاه ذهنم رفت سمت کره‌ی شمالی و فکر کردم اگر این اتفاق در آن‌جا می‌افتاد، چه‌ها که نمی‌شد و آیا آقای اموامبا باز هم به نسبت‌های فامیلی‌اش فکر می‌کرد؟!

کیم جونگ اون، رهبر کره‌ی شمالی، بعد از اعدام جانگ سونگ تائک، شوهرعمه‌اش، صدها نفر از خویشاوندان دور و نزدیک او را هم دستگیر کرده و به اردوگاه‌های کار اجباری زندانیان سیاسی منتقل کرده است. البته در کره‌ی شمالی رسم است که معمولا اعضای خانواده‌ی فردی که محکوم می‌شود هم مجازات می‌شوند. ظاهرا کره‌ی شمالی‌ها به جز بعضی مسائل، به آداب و رسوم‌شان هم خیلی پایبندند.

وزیر دفاع زامبیا باید خیلی خوشحال باشد که در کره‌ی شمالی به دنیا نیامده و همچنان می‌تواند به نسبت‌های فامیلی‌اش فکر کند و این‌که سیاست نه تنها او را از فامیلش جدا نمی‌کند، بلکه کار خودش و فامیل دور و نزدیکش را هم یک‌سره نمی‌کند.

**

ذهن‌مان خیلی کم مشغول بود، خبر رسید توالت فرنگی گران می‌شود. حالا از فرداست که در تاکسی‌ها، در میهمانی‌های خانوادگی و هر جا که یک بحث کارشناسی درباره‌ی اقتصاد مملکت درمی‌گیرد، پای توالت فرنگی هم به میان بیاید و همگان از این موضوع به شدت ابراز شگفتی و تأسف کنند.

- چه خبر؟

- سلامتی، راستی شنیدی توالت فرنگی هم قراره گرون بشه؟

- ای بابا. راس می‌گی؟ خوب شد گفتی!

و این بحث ادامه پیدا می‌کند...

رییس اتحادیه‌ی فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان گفته: در پی وارد نشدن توالت فرنگی و حجم تولید محدود نمونه‌ی ایرانی آن پیش‌بینی می‌شود که قیمت توالت فرنگی افزایش یابد.

حالا ما این وسط مانده‌ایم چطور به قیمت توالت فرنگی که نقش بی‌بدیلی را در زندگی ما ایرانیان ایفا می‌کند، فکر نکنیم؟!

انتهای پیام

کد N24784

وبگردی