آفتاب

صالحی در جمع خبرنگاران: بازدید از معدن گچین به زودی انجام می‌شود

صالحی در جمع خبرنگاران: بازدید از معدن گچین به زودی انجام می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی درباره بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس با بیان این‌که هنوز زمانی برای این مساله تفاهم نشده است تصریح کرد که "بازدید به زودی انجام خواهد شد."

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: از جمله برنامه‌های سازمان انرژی اتمی گسترش همکاری خود با مراکز درمانی و تشخیصی کشور در زمینه پزشکی هسته‌ای است.

وی بازدیدش از مرکز پزشکی هسته‌ای دو بیمارستان دانشوری و شهدای تجریش را در راستای کمک به این مراکز در رابطه با تجهیز و ساخت دستگاه‌های مورد نیاز عنوان کرد و افزود: علاوه بر تامین برخی عناصر مورد نیاز از جمله ایزوتوپ‌ها، سازمان انرژی اتمی می‌تواند در زمینه ساخت برخی قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز در دستگاه پت‌سیتی با این مراکز همکاری کند.

صالحی در زمینه تامین ایزوتوپ‌های مورد نیاز این مراکز گفت که کارخانه تولید آب سنگین اراک در زمینه تولید ایزوتوپ‌های مورد نیاز توانمند است و می‌توانیم ایزوتوپ‌های مورد نیاز را تامین کنیم.

وی درباره تولید مگنت‌هایی که در دستگاه‌های پت‌سیتی کاربرد دارند و کشور نیاز به مگنت‌های یدکی دارد، گفت: سازمان انرژی اتمی از مدت‌ها قبل بر روی این مساله کار را شروع کرده است، اما برخی قسمت‌های مهندسی این قطعات به دلیل پیچیدگی که دارند ساخت‌شان سخت است. اما با توجه به تجربه سازمان در زمینه تولید فن‌آوری امیدواریم بتوانیم در این عرصه ورود پیدا کنیم. ما اکنون توانسته‌ایم یک دستگاه رودوترون (شتاب‌دهنده) در یزد تولید کنیم و طراحی مفهومی و تفصیلی یک شتاب‌دهنده بزرگ (500 متری) در حال انجام است. هم‌چنین تلاش داریم به سمت ساخت سیکلوترون‌های کوچک حرکت کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گزارش‌های آژانس درباره ایران پس از همکاری‌های صورت گرفته در چارچوب توافق اخیر ایران و آژانس را مثبت‌تر از گذشته عنوان کرد و گفت: همکاری‌ها و توافق‌های اخیر باعث شد تا گزارش اخیر آژانس مثبت‌تر از گزارش‌های قبلی باشد. این روند موجب اعتماد متقابل میان دو طرف و مکمل گفت‌وگوهای سیاسی ایران و 1+5 است، در عین حال که هر کدام از این توافق‌ها آثار خود را دارند.

انتهای پیام

کد N24781

وبگردی