آفتاب

کُزاز نوزادی، از بیماری‌های مرگ‌بار کودکان

کُزاز نوزادی، از بیماری‌های مرگ‌بار کودکان

کارشناس واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه کُزاز نوزادی یکی از بیماری‌های مرگ‌بار کودکان بشمار می‌رود٬ گفت: اطلاع رسانی گسترده‌ای در خصوص لزوم واکسیناسیون توأم زنان در سنین باروری برای مزدوجین انجام شده است.

«مهناز بهرامی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در قزوین٬ با بیان اینکه برخی زوجین به دریافت کارت ایمن‌سازی توجه ندارند٬ اظهار کرد: در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود برخی مادران با وجود به‌دنیا آمدن فرزندانشان خودشان هنوز واکسن کزاز را دریافت نکرده‌اند و درباره لزوم دریافت آن نیز آگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه برای برطرف کردن این مشکل، ایده‌ی اطلاع‌رسانی موضوع از طریق دفاتر ثبت ازدواج اجرا شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان‌ماه ارسال بنرها به این دفاتر آغاز شد و هم‌اکنون همه‌ی این مکان‌ها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

کارشناس واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان قزوین افزود: به مزدوجین اعلام شده است که همراه داشتن کارت واکسیناسیون برای آنان هنگام مراجعه به مشاوره‌ی ازدواج در مرکز بهداشت قزوین الزامی است.

وی با تأکید بر اینکه زوجین در صورت نداشتن کارت واکسیناسیون توأم، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند، گفت: این افراد توجه داشته باشند که پس از انجام مشاوره‌ی ازدواج، برگه‌ی مشاوره‌ی آنان برای ارائه به دفاتر ثبت ازدواج باید دارای مُهر «واکسیناسیون توأم کزاز دیفتری تکمیل است» باشد.

بهرامی با اعلام اینکه حضور هم‌زمان زوج و زوجه در روز آزمایش الزامیست٬ تصریح کرد: زوجین برای آزمایش‌های ازدواج، ناشتا باشند و اعتبار پاسخ آزمایش‌های ازدواج از تاریخ صدور به مدت یک‌ماه است.

انتهای پیام

کد N24684

وبگردی