آفتاب
با تشریح اهداف همایش وقف و رسانه

ربیعی: وقف برای مسوولان، تنها محلی برای اخذ درآمد نباشد

ربیعی: وقف برای مسوولان، تنها محلی برای اخذ درآمد نباشد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «احیاء وقف و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه نیاز به یک عزم ملی دارد» گفت: وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند و تنها مدل اقتصادی برای کاهش فاصله طبقاتی است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «احیاء وقف و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه نیاز به یک عزم ملی دارد» گفت: وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند و تنها مدل اقتصادی برای کاهش فاصله طبقاتی است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن ربیعی در نشست خبری پیرامون برگزاری پنجمین همایش وقف و رسانه از برگزاری این همایش در 8 دی‌ماه خبر داد و گفت: پنجمین همایش وقف و رسانه با شعار " وقف، رسانه و حماسه اقتصادی" 8 دی‌ماه با حضور مسوولان و مدیران فرهنگی،‌ هنری و رسانه‌ای کشور در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: رییس سازمان صدا و سیما به عنوان نماینده رسانه‌های کشور سخنران ویژه این همایش خواهد بود و از شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ جمشید مشایخی بازیگر و هنرمند سینما،‌ حمید استیلی نماینده جامعه ورزشی کشور و ... برای حضور و سخنرانی در این مراسم دعوت شده‌ است.

دبیر ستاد هفته وقف و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین مهمترین هدف این همایش را تلاش برای همگانی کردن سنت حسنه وقف در جامعه و آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی موقوفات در کشور عنوان کرد و افزود: در این راستا از شخصیت‌های هنری، رسانه‌ای،‌ فرهنگی و چهره‌هایی که مردم آنها را به عنوان یک رسانه قبول دارند دعوت شده تا وقف این سنت حسنه را به صورت همگانی برای مردم تبیین کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: رویکرد و نگاه سازمان اوقاف و امور خیریه در جریان سازی خبری و جهت‌دهی فعالیت‌های خود استفاده و کمک از ظرفیت رسانه‌ها برای احیاء اقتصادی وقف و بهره وری موقوفات در کشور است و برای این منظور حوزه رسانه برای ما یک حوزه راهبردی و مهم است که بنا داریم با بهره‌گیری ظرفیت رسانه و تعامل مشترک این اهداف را محقق کنیم.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف همچنین از آغاز فراخوان برگزاری دومین جشنواره وقف و رسانه خبر داد و گفت: فراخوان ارسال آثار در این جشنواره از 15 دی‌ماه سال 92 آغاز و تا 15 دی‌ماه سال 93 ادامه خواهد داشت که اصحاب رسانه می‌تواند در 10 محور و در قالب خبرگزاری‌ها، مطبوعات و صدا و سیما آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند که از بیشترین و ارزنده‌ترین تولیدات تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا سازمان اوقاف چنین همایشی را برگزار می‌کند و اساسا علت استفاده از بستر رسانه‌های جمعی برای تبلیغ فرهنگ وقف چیست؟ اظهار کرد: نوع دوستی و خیرخواهی یک امر فطری است و وقف با یک احساس پاک و ناب به ظهور می‌رسد و تاریخچه آن به اندازه عمر تاریخ بشر و گسترده آن به پهنای فرهنگ بشری در دنیا است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: می‌توان وقف را وجه تکامل یافته امور خیریه و یکی از فراگیرترین سنت‌های بشری دانست که در ادیان مختلف همچون یهود،‌ مسیحیت، اسلام و آیین‌هایی همچون زرتشت،‌ بودا و هندو موقوفات فراوانی وجود داشته است.

ربیعی با اشاره به این‌که «در سایر ملل و کشورهای جهان نیز وقف و امور خیریه یک موضوع جاری و ساری است» گفت: امروز بنیادهای خیریه و نهادهای مردمی در توسعه همه جانبه ملل نقش دارند به طوری که در برخی کشورها بخشی از بودجه سالانه از طریق موقوفات تامین و برنامه‌ریزی می‌شود و سازمان‌های متعددی در دنیا برای رفع مشکلات بشری تشکیل شده است که از جمله آنها می‌توان به سازمان‌های "فائو" برای رفع گرسنگی بشری، "یونیسف" صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، "یونسکو" برای آموزش همگانی، سازمان جهانی بهداشت و غیره اشاره کرد که در نزدیک به 100 کشور دنیا کارهای خیریه انجام می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه وضعیت توجه به کارهای خیر و موقوفات در کشورهای جهان اول و وضعیت آن در کشورمان خاطر نشان کرد: در یک مقایسه می‌توان پی برد که ما وضعیت خوبی نداریم زیرا امروزه نهادها و موسسات خیریه‌ای در کشورهای جهان اول به وجود آمده که مورد توجه دولتمردان،‌ سیاستمداران و اقتصاددانان آنها قرار گرفته است. بنیادها و نهادهایی همچون بنیاد بیل گیتس، بزرگترین انستیتو خیریه جهان با هدف افزایش تندرستی و کاهش تهی‌دستی در جهان در سال 2006، 33 هزار میلیارد دلار کمک کرده است.

دبیر ستاد هفته وقف و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بنیاد "دنیا را التیام بده" به نام خواننده غربی جکسون با هدف تهیه دارو و جلوگیری از بهره‌کشی کودکان و کمک به کودکان جنگ زده در سطح دنیا فعالیت می‌کند که هر چند این انسان از لحاظ فرهنگی شاید مورد تایید ما مسلمانان نباشد اما توجه به امور خیریه به عنوان اقدامی که ارزش اجتماعی دارد مورد توجه آنها قرار گرفته است.

ربیعی یادآور شد: بنیاد آ‌کسفورد، فولکس واگن، دانشگاه هاروارد، کمبریج و صدها نهاد و موسسه خیریه در کشورهای جهان اول برای رسیدگی به امور مردم تشکیل شده است و این نشان می‌دهد غرب در 100 سال اخیر به این نتیجه رسیده که نباید همه فشار اقتصادی را به دوش دولت گذاشت بلکه مردم و افراد مرجع باید به صحنه بیایند و بر این اساس است وقتی آقای اوباما کتابی هدیه می‌گیرد آن را وقف می‌کند.

مدیرکل حوزه ریاست و امور بین‌الملل سازمان اوقاف همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت وقف در تاریخ کشورمان افزود: این سنت حسنه قبل از اسلام در ایران بوده و با ظهور اسلام شکل زیباتری گرفته به طوری که مساجد، مدارس، دانش‌سراها، مراکز درمانی،‌ حوزه‌های علمیه،‌ آب انبارها و ... وقف شد و بسیار از بزرگان این کشور از دست پروردگان این مراکز هستند.

وی یادآور شد: تا دوران قاجاریه وقف و موقوفات در کشور ما رشد داشته اما در دوره افشاریه از بین رفت و آسیب دید اما آسیب مهم‌تر در دوران پهلوی بود به طوری که پهلوی اول در راستای مخالفت با حوزه‌های علمیه مانع از اجرای نیت بخش زیادی از موقوفات شد که حوزه‌های علمیه از محل عواید آنها منتفع می‌شدند. البته بسیاری از موقوفات سیدالشهدا(ع) مربوط به این دوران است و این یک اقدام سیاسی از سوی مردم برای پاسخ به مخالفت‌های پهلوی اول با روضه خوانی، عزاداری و مسائل دینی بود.

ربیعی اضافه کرد: آسیب جدی‌تر دیگر در زمان پهلوی دوم به موقوفات وارد شد به طوری که آنها بسیاری موقوفات را برای خود برداشتند و بخش دیگری از آن را در قالب اصلاحات ارضی به مردم بخشیدند و موقوفات را از وقفیت خارج کردند و امروز بخش زیادی از مشکلات ما از همین مسئله ناشی می‌شود.

وی در ادامه بر ضرورت تبلیغ و ترویج وقف و همچنین وقف‌های جدید در جامعه با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: امروز این سوال برای ما مطرح است که چرا در کشوری که خود پرچم‌دار کارهای خیریه بوده وضعیت وقف و موسسات خیریه اینگونه است و ضریب اهمیت پایینی در سیاست‌گذاری‌های کلان دارد و چرا در بودجه ریزی دولت‌ها،‌ اقتصاد وقف دیده نشده است در حالی که یک سنت نبوی و علوی بوده و عقبه دینی دارد.

ربیعی با بیان این‌که «بخش عظیمی از این کشور در گذشته توسط همین مردمان وقف شده است» تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی دولت‌ها همچون کسری بودجه،‌ جذب توریسم و گردشگر و فاصله طبقاتی می‌تواند از طریق وقف برطرف شود امیدواریم با کمک رسانه‌ها به این سمت برویم که وقف برای مسوولان ما تنها محلی برای اخذ درآمد نباشد بلکه به گونه‌ای نگاه و توجه شود که بسیاری از مشکلات را از طریق آن حل کنیم و این نیاز به یک عزم ملی دارد.

انتهای پیام

کد N24601

وبگردی