آفتاب

معرفی غزلیات صفاءالحق همدانی در حوزه هنری

معرفی غزلیات صفاءالحق همدانی در حوزه هنری

مراسم معرفی کتاب «خواب در خم قلاب»، غزلیات زنده‌یاد سیدحسن مدنی متخلص به صفاءالحق، در برنامه قول و غزل توسط دفتر محافل و دفتر ترانه و سرود حوزه هنری در تالار مهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب حاوی 299 غزل از شعرهای صفاءالحق در سبک هندی است. او از آخرین شاعرانی است که در هند با شاعران پارسی‌گوی شبه قاره محشور بوده است.

صفاءالحق در ابتدای جوانی حدود سال‌های 1280 هجری شمسی، هم‌زمان با آخرین سال‌های سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، پس از به پایان رساندن تحصیلات قدیمه و آشنایی با طب بوعلی سینا، برای تحصیل و تجارت به هندوستان می‌رود، سه سال در شهر بمبئی در بیمارستان «باتلی والا» متعلق به زرتشتیان ایرانی‌تبار تحصیل می‌کند، با شاعران پارسی‌گوی هند هم‌سخن شده، ظرایف شعر سبک هندی را می‌آموزد و تا پایان عمر در این شیوه شعر می‌سراید.

در اوان جنبش مشروطیت به زادگاهش همدان بازمی‌گردد، دوره‌ای کوتاه در خدمت جنبش مشروطه در همدان و اصفهان فعالیت می‌کند و تدریجا از سیاست کناره می‌گیرد، پس از تأیید مدرک پزشکی‌اش توسط وزارت معارف، از سال 1294 هجری شمسی تا 1340 در همدان و اسدآباد به طبابت می‌پردازد، او در کنار طبابت شعر می‌سراید و سال‌ها در محافل ادبی شهر همدان حضور پیدا می‌کند و به واسطه‌ مشرب عرفانی‌اش، آرام و بی سروصدا روزگار می‌گذراند. در سال 1340 هجری شمسی صفاءالحق فوت می‌کند. در طی 52 سال پس از درگذشت او، هرگز مجال و فرصتی برای انتشار شعرهایش فراهم نمی‌شود و اکنون برای اولین‌بار زندگی‌نامه او به قلم امیرشهاب رضویان و تصحیح و تحلیل غزلیاتش توسط سیدعلی موسوی توسط نشر نصیرا منتشر شده است.

از او علاوه بر شعرهایش، متون بسیاری باقی مانده که حاکی از تلاش بی‌وقفه‌اش در جهت نوشتن اندیشه‌هایش است.

در مراسم معرفی کتاب تعدادی از صاحب‌نظران فرهنگی درباره صفاءالحق سخن خواهند گفت.

تالار مهر در حوزه هنری تقاطع خیابان حافظ و سمیه واقع شده و مراسم روز شنبه 7 دی‌ماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N24388

وبگردی