آفتاب
تحولات آسیا/

افزایش 2.8 درصدی بودجه نظامی ژاپن/ تاکید چین بر برگزاری نشست ژنو 2 در موعد مقرر

افزایش 2.8 درصدی بودجه نظامی ژاپن/  تاکید چین بر برگزاری نشست ژنو 2 در موعد مقرر

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: افزایش 2.8 درصدی بودجه نظامی ژاپن، سفر نخست‌ وزیر ترکیه به اسلام آباد و تاکید چین بر برگزاری نشست ژنو 2 درباره سوریه در موعد مقرر از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری کیودو، کابینه ژاپن امروز سه شنبه لایحه بودجه 922.22 میلیارد دلاری را برای سال مالی 2014 تصویب کرد که از اول آوریل آغاز شده و در آن بودجه نظامی 2.8 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس دولت ژاپن در پی آن است تا بیشتر هزینه های خود را صرف خرید ادوات نظامی کند، چنانچه 1.7 میلیارد ین را صرف خرید خودروی زرهی و 100 میلیون ین را صرف خرید هواپیماهای اوسپری آمریکا می کند.

در لایحه بودجه جدید همچنین درآمد حاصل از فروش اوراق قرضه 43 درصد از بودجه را تامین می کند که کمتر از 46.3 درصد در سال جاری است.

در پی کند شدن رشد اقتصاد ژاپن در ماههای ژوئن تا سپتامبر، شینزو آبه نخست وزیر این کشور اعلام کرد که در پی خروج از تورم منفی 15 ساله و تامین هزینه رفاه اجتماعی مستمری بگیران و رشد وضعیت اقتصادی است.

از سوی دیگر همزمان با افزایش تنش های ارضی پکن و توکیو در پیش نویس نهایی اولین راهبرد امنیت ملی ژاپن بر لزوم داشتن یک ارتش قدرتمند، گسترش فعالیت های سازمان جاسوسی این کشور و فعالیت های نظارتی به منظور دفاع از حریم دریایی، هوایی و زمینی ژاپن، رزمایش های نظامی مشترک ژاپن و آمریکا و لغو ممنوعیت صدور تسلیحات تاکید شده است.

در این پیش نویس که در پی انتشار گزارشها درباره تصمیم چین برای ایجاد یک منطقه دفاع هوایی منتشر شد، درباره گسترش توان نظامی سریع چین و قابلیت های هسته ای و موشکی کره شمالی ابراز نگرانی شده و پیش بینی می شود که کابینه ژاپن این گزارش راهبردی را هفته آینده تصویب کند.

پاکستان

رسانه های پاکستانی از سفر امروز سه شنبه رجب طیب اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه به اسلام آباد پس از دیدار با نواز شریف نخست وزیر و شرکت در نشست تجار پاکستان و ترکیه در لاهور خبر دادند.

در نشست تجار پاکستان و ترکیه در لاهور علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری‌ های مشترک در زمینه اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت‌ها، نساجی، خودرو، کشاورزی، تولید محصولات غذایی و لبنی، فناوری اطلاعات و نفت و گاز سه یادداشت تفاهم همکاری میان مقامات بخش صنعت و خط آهن انعقاد شد.

چین

خوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین بر برگزاری نشست ژنو 2 درباره سوریه در موعد مقرر تاکید کرد و حمایت خود را در این باره اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم سوریه باید سرنوشتشان را خود تعیین کنند، درباره دستاورد مثبت این نشست ابراز امیدواری کرد.

کد N24284

وبگردی