آفتاب

محاکمه مشرف به اتهام خیانت ‌به کشورش به تعویق افتاد

محاکمه مشرف به اتهام خیانت ‌به کشورش به تعویق افتاد

براساس گزارش ها امروز(سه‌شنبه) قرار بود یک دادگاه ویژه پاکستان متشکل از سه قاضی رسیدگی به پرونده پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری سابق این کشور را بر اساس بند شش قانون اساسی و قانون مجازات خیانت به کشور سال 1973 آغاز کند اما این جلسه به تعویق افتاد و به اول ژانویه 2014 موکول شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ دادگاه عالی اسلام‌آباد همچنین دادخواست‌های پرویز مشرف را در مخالفت با دادگاه ویژه تشکیل شده علیه خود رد کرد. این برای نخستین بار است که در تاریخ پاکستان یکی از روسای جمهور وابسته به ارتش در این کشور محاکمه می‌شود.

در تاریخ 67 ساله پاکستان سه ژنرال ارتش اقدام به باطل و یا معلق کردن قانون اساسی کرده بودند اما این افراد هرگز توسط بند شش قانون اساسی محاکمه نشدند و پرویز مشرف نخستین حاکم نظامی پاکستان است که به اتهام خیانت به کشور محاکمه می‌شود و در صورت محکومیت ممکن است با مجازات حبس ابد و حتی اعدام روبرو شود.

پرویز مشرف در سال 1999 با سرنگون کردن دولت نواز شریف به قدرت رسیدن و تا سال 2008 در قدرت بود.

وی در تاریخ سه نوامبر 2007 با اعلام وضعیت اضطراری تقاضا کرد تا قضات وابسته به نظام قضایی این کشور مجددا تحت شرایط اعلام شده جدید سوگند یاد کنند.

در محل کتابخانه ملی پاکستان در شهر اسلام‌آباد که محاکمه پرویز مشرف قرار است در آن صورت بگیرد، امروز تدابیر امنیتی شدیدی برقرار شده بود.

این در حالی است که شهیدالله خان، وزیر کشور پاکستان به نمایندگی از دولت فدرال یک شکایت خصوصی را بر اساس بند شش قانون اساسی و دیگر قوانین مربوطه علیه پرویز مشرف مطرح کرده است.

دولت فدرال پاکستان به دنبال محاکمه پرویز مشرف و مجازات وی بر اساس بند شش قانون اساسی است.

انتهای پیام

کد N24207

وبگردی