آفتاب

ایران در زمان خوارزمشاهیان چگونه اداره می‌شد؟

ایران در زمان خوارزمشاهیان چگونه اداره می‌شد؟

در این کتاب به بررسی و تبیین تاریخ تحولات سیاسی در سه دهه واپسین فرمانروایی خوارزمشاهیان در ایران پرداخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب « تاریخ ایران در عهد خوارزمشاهیان» در سه دهه واپسین نوشته  اسماعیل حسن‌زاده از سوی انتشارات کتاب پارسه روانه بازار نشر شده است. این کتاب که در 340 صفحه و با قیمت 17 هزار تومان تدوین و منتشر شده مروری است بر نقش خوارزمشاهیان در ایران.

این کتاب از مجموعه «پژوهش‌های نوین تاریخی» است که تلاش می کند بهترین آثار محققان، تاریخ‌نگاران و جامعه‌شناسان تاریخی در حوزه مطالعات تاریخ و فرهنگ ایران و جهان پس از عصر باستان تا دوره معاصر را در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به این‌گونه آثار قرار دهد.

«تاریخ ایران در عهد خوارزمشاهیان» در چهار بخش تدوین شده است: بخش اول به کلیاتی از موقعیت خوارزم و تاریخ حکومت خوارزمشاهیان، از ابتدای تشکیل تا آغاز سلطنت سلطان‌محمد اختصاص یافته است. بخش دوم به تاریخ تحولات سیاسی در دوران اوج امپراتوری،‌ یعنی سلطنت سلطان محمد و بخش سوم به یورش چنگیز و مقاومت مردم و اشغال شهرها و بخش چهارم به تحولات سیاسی-نظامی سلطنت جلال‌الدین مینکبرنی اختصاص یافته است.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «پژوهش درباره تحولات سیاسی و نظامی این سه دهه، از این رو ارزش و اعتبار دارد که نشان می‌دهد چگونه بستر لازم برای یک فاجعه آماده می‌شود و چگوه عقلانیت و آینده‌نگری جای خود را به روزمرگی و جنگ قدرت درونی بدون توجه به مرزهای بیرونی و دشمنان خارجی می‌دهد. به اعتقاد من دوره خوارزمشاهی برای شناخت روند انحطاط و سقوط جامعه اسلامی ارزش و اعتبار بسیار زیادی دارد.»

همچنین آنطور که ناشر کتاب توضیح داده: «خوارزمشاهیان در طول فرمانروایی خود تاثیر بسیاری بر تاریخ ایران گذاشتند که بخشی از آن ناشی از سیاست‌های آگاهانه و بخشی دیگر پیامدهای سیاست‌ها و رفتارهای ناآگاهانه‌شان بود. زمانی که محمد خوارزمشاه قدرت خود را در نواحی شرقی مرزهای ماوراءالنهر گسترش می‌داد، در آن سوی مرزهای شرقی قلمرو خوارزمشاهیان قدرت نوخاسته‌ای در حال ظهور بود. به هر ترتیب، روند تحولات جامعه ایران به یک فاجعه بزرگ یعنی ایلغار مغول و ویرانی بخش اعظمی از سرزمین‌های اسلامی انجامید.»

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین کتاب «باستان‌شناسی دین و آیین» نوشته پروفسور تیموتی اینسل را با ترجمه وحید عسکرپور منتشر کرده است.  کتاب «باستان‌شناسی، دین و آیین» از مجموعه هزاره‌های دنیای باستان نناشر است.  مجموعه هزاره‌های دنیای باستان تمامی ابعاد پژوهش‌های بنیادین دنیای باستان را در بر می‌گیرد؛ از تواریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گرفته تا تواریخ عمومی، باستان‌شناسی، اساطیر، آیین‌ها و ادیان،‌ زبان‌های باستانی، تاریخ هنر، فرهنگ‌نامه‌ها و همچنین ترجمه منابع دست اول مثل آثار کلاسیک روم و یونان.   تیموتی اینسُل از باستان‌شناسان مشهور و پرکار در حوزه مطالعات دینی با رویکردهای باستان‌شناختی این کتاب را به رشته تحریر درآورده است که با توجه به حجم نه چندان زیادش، دارای بحث‌ها و نقدها و تحلیل‌های نظری سنگینی است که برای علاقه‌مندان مباحث باستان‌شناختیِ ادیان و آیین‌ها و نظام‌های اعتقادی مفید و راهگشاست. « مقدمه‌ای بر مضمون، تاریخ پژوهش، رویکردهای معاصر، نمونه‌های مورد مطالعه» عناوین فصل‌های مختلف این کتاب هستند. 

«باستان‌شناسی، دین و آیین» در ۱۹۲ صفحه و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.

6060

 

کد N24134

وبگردی