آفتاب
گفتگوی تفصیلی مهر با معاون وزیر خارجه/

واکنش به فساد اقتصادی در ترکیه و ایرانی دستگیر شده/ پاکستان مرز ایران را امن کند

واکنش به فساد اقتصادی در ترکیه و ایرانی دستگیر شده/ پاکستان مرز ایران را امن کند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در توضیح درباره ایرانی دستگیر شده در ترکیه به جرم مفاسد اقتصادی گفت : این فرد سمت رسمی ندارد و کارهای وی نیز با دولت نبوده است.

ابراهیم رحیم پور، بیش از 3 ماه است که در دوره وزارت محمد جواد ظریف به عنوان معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت است . وی پیش از این به عنوان سفیر در دوبلین فعالیت داشته است. در گفتگویی با ابراهیم رحیم پور به بررسی موضوعات مربوط به کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پرداختیم . 

رحیم پوردرباره وضعیت اتباع ایرانی ، نوع روابط با کشورهای و برنامه های پیش رو توضیحاتی را ارائه کرده است . مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید :

آخرین پیگیری ها درباره ایرانی دستگیر شده در ترکیه که گفته می شود در جابجایی طلا و مفاسد اقتصادی در ترکیه دست داشته است، چیست؟

- این موضوع چند روزی است که در رسانه های ترکیه خیلی بزرگ شده است، موضوع هم تنها مربوط به یک ایرانی نیست. مساله فراتری در سیستم ترکیه است که ظاهرا درگیری های پشت پرده ای بوده است که به صحنه آمده و ما نیز شاهد این فعل و انفعالاتی که تاثیراتی را در داخل ترکیه گذاشته است، هستیم. در این میان اسم یک فرد ایرانی و فعالیت های صرافی که داشته و معاملاتی را که انجام می‌داده، مطرح شده است. هنوز در شرایطی که بتوانیم در مورد این ایرانی نظر بدهیم، نیستیم ودر حال بررسی هستیم.

در مورد ترکیه نیز یک مساله داخلی و مساله بزرگی است که در سیستم داخلی ترکیه فعل و انفعالات بسیاری انجام شده است و به نظر می رسد که خیلی ربط مستقیمی به ما نداشته باشد. البته حرف های مختلفی در مورد ارتباط این موضوع با مسائل اقتصادی ایران مطرح است و ما هنوز در شرایطی نیستیم که بخواهیم قضاوت کنیم و یا اینکه ببینیم از کل ماجرا چقدر مربوط به ایران می‌شود، اما به نظر می‌رسد که یک موضوع پیچیده است که ابعاد بیشتری دارد.

بر این اساس آیا شما در حال بررسی ایرانی بودن فرد مذکور هستید و یا اقداماتی که صورت داده است؟

- این فرد آنطور که اعلام کرده است، ایرانی است و ظاهرا تردیدی هم در ایرانی بودن وی وجود ندارد هر چند که همسر وی ترک است، اما این فرد سمت رسمی ندارد و کارهای وی نیز با دولت نبوده است. او در زمینه کارهای صرافی و بانکی تحرکاتی داشته است که نمی‌دانیم چقدر مربوط به ما می شود. اینها شنیده هایی است که در رسانه های ترکیه آمده است . در یک هفته گذشته در ترکیه دستگیری های مختلفی وجود صورت گرفته که ابعاد رسانه ای بسیاری داشته است. به نظر می رسد که موضوع مهمی است، اما ما باید در این باره اعلام نظر کنیم که تا چه اندازه به ما مربوط می شود.

در مورد سفر آقای روحانی به ترکیه اخبار ضد و نقیضی وجود دارد، آیا ایشان قرار است به ترکیه سفر کند و تاریخ این سفر چه زمانی است؟

- سفر آقای روحانی به ترکیه را در دستور کار داریم اما تعیین تکلیف و تاریخ آن هنوز مشخص نیست. ایشان برای مراسم قونیه به ترکیه سفر نخواهند کرد. دو طرف با توجه به حجم روابط گسترده و علاقه‌ای که دارند سفر آقای اردوغان و روحانی و همچنین سفرهای دیگری را در دستور کار دارند که در این باره مذاکره شده است و تصمیم بر این سفرها وجود دارد، اما هنوز تاریخ های قطعی در این زمینه وجود ندارد.

گروگانگیری در افغانستان سیاسی نیست / این جور حوادث پیش می آید 

در مورد مباحث مربوط به افغانستان در چند وقت اخیر اخباری مربوط به ربودن رانندگان ایرانی در هرات مطرح بوده است و در مورد آخرین فرد ربوده شده نیز گفته می شود که وی کشته شده است. بررسی ها و پیگیری ها در زمینه ربایش اتباع ایرانی در افغانستان و به ویژه این فرد چیست؟

- ما با افغانستان  حجم بالای 4 میلیارد دلار روابط اقتصادی داریم که این روابط از طریق دریا و هوا صورت نمی گیرد و زمینی است، لذا ترافیک زیادی را در مرز دوغارون و میلک داریم و با توجه به وضعیت امنیتی که در داخل افغانستان وجود دارد، طبعا اتفاقات این چنینی قابل پیش بینی است که اولین بار نیست که به وقوع می پیوندد و آخرین بار هم نخواهد بود هرچند که امیدواریم دیگر چنین پیش آمدهایی به وقوع نپیوندد.

احتیاط های مختلفی در این زمینه صورت گرفته، تذکرات مناسبی داده شده است، حتی این بحث که کامیون های ایرانی با اسکورت تردد کنند، مطرح بوده و مواردی نیز انجام شده و در موارد دیگری با موانعی برخورد کرده است، لذا متاسفانه از این طور موانع در مرز داشته ایم که اغلب نیز مربوط به مرز افغانستان بوده چراکه در طرف ایران امنیت بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

موارد این چنینی زیادی بوده که گروگانگیری صورت گرفته، درخواست پول کرده اند که کانال های رسمی این اتفاقات را دنبال می کنند. به هر حال موضوع سیاسی نیست مساله کنسولی است و بخش کنسولی وزارت امور خارجه نیز کار را دنبال می کنند.

آیا درزمینه ناامنی مرزها با افغانستان مذاکراتی صورت گرفته و یا صورت خواهد گرفت که از چنین جریاناتی جلوگیری کند؟

- ما کمیسیون کنسولی مشترک با افغانستان داریم. در مرزها نیز ایستگاه های مرزی وجود دارند. طبیعت کارهای همسایگی ترتیباتی است که صورت می گیرد، اما در عین حال این اتفاقات در مرزهای همه کشورها رخ می دهد، شدت یا کاهش آن مطرح است که ما در سطوح مختلف در طول سال با افغان ها و سایر کشورها در کمیسیون های کنسولی و... این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم .

اخیرا نیز آقای عبداللهی معاون امنیتی وزیر کشور سفری به کابل داشته اند و در این باره مذاکره کرده اند. آقای قشقاوی نیز سفری به کابل داشته و این موضوعات مرتبا در حال بررسی است. مواردی هم پیش می آید که قابل پیش بینی و کنترل نیست و افغانستان هم یک کشور نسبتا اشغال شده است که در آن امنیت مطلوب وجود ندارد و گروه های سیاسی متعارض نیز در آن حضور دارند و این حوادث در این کشور طبیعی است.

هنوز جنازه ای تحویل داده نشده است 

آیا تبعه ایرانی گروگان گرفته شده کشته شده؛ چراکه اخباری در این زمینه به صورت غیررسمی منتشر شده است؟

- من هم این اخبار را به صورت رسانه ای دیده ام، بخش کنسولی این موضوع را دنبال می کند و تا جایی که می دانم هنوز جنازه ای تحویل داده نشده است.

جزئیات توافق با افغانستان 

آقای کرزی سفری به تهران داشته اند و در آن سفر توافق شد توافقنامه جامعی میان ایران و افغانستان به امضا برسد، درباره این توافقنامه و جزئیات آن توضیح دهید؟

- یک موضوع امضای قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان است که این قرارداد مربوط به موضوعات امنیتی بعد از خروج نیروهای آمریکایی و استقراری است که آنها می خواهند به صورت رسمی در افغانستان پس از خروج داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران در مورد مجموعه این قرارداد تردید دارد و موافق آن نیست و فکر می کند این موافقتنامه به نفع مردم افغانستان نیست . این موضوع نیز به صراحت به مقامات افغانستانی اعلام شده است .

بحث دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در درازمدت با افغان ها موافقتنامه جامع امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشد،  این قرارداد را افغان ها با تعدادی از کشورهای دیگر امضا کرده اند، اما با ایران ندارند. در این مورد با آقای کرزی بحث شد و طرفین برای امضای این قرارداد توافق کردند. بیانیه مشترکی نیز صادر شد و قرار است دو وزیر خارجه با یکدیگر مذاکراتی را داشته باشند و موادی را در موافقتنامه بگنجانند و زمانیکه تفاهم صورت گرفت سیر قانونی آن در کشور سپری و اعتماد و اطمینان بلندمدتی بین دو کشور برقرار شود.

جزئیات این موافقتنامه چیست؟

- این موافقتنامه شامل موضوعات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ابعاد مردمی و فرهنگی است و یک پوشش چند بعدی همکاری دارد و حجم روابط را با مواد و بندهایی که مشخص می شود روشن می کند و برای یک تفاهم نامه دوستی بلندمدت جامع بین دو کشور اطمینان می دهد.

 قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان را چطور ارزیابی می کنید؟ و در این باره چه مذاکراتی با افغانستان صورت گرفته است؟

- ما از قسمت هایی از این موافقتنامه مطلع هستیم و قسمت های دیگری از آن برایمان مبهم است. در همین حدی که می دانیم این موافقتنامه امنیتی به نفع مردم افغانستان و امنیت منطقه نیست.در این باره دائما در ملاقات های مختلفی که در سطوح مختلف در افغانستان داریم، در حال مذاکره هستیم و به عنوان دوست خوب افغانستان این مساله را متذکر شده ایم .

در دوره آقای کرزی روابط مقامات ایران با ایشان بسیار خوب بوده است و از این جهت با ایشان صحبت کرده ایم و دلایل خود را گفته ایم. ایشان نیز این مساله را مورد توجه قرار داده، اما کرزی نیز در فشارهای مختلفی قرار دارد و البته هنوز هم این قرارداد را امضا نکرده است. اگر کرزی از هر جهتی آمادگی داشت، تاکنون این قرارداد را امضا می کرد. افغانستان در حال چانه زنی در خصوص برخی از مواد این قرارداد با آمریکایی ها است و به نظر می رسد آمریکایی ها نیز از آقای کرزی دلخور هستند و لذا این فراز و نشیب ها ادامه پیدا می‌کند تا قرارداد را به امضا برسانند.

خط لوله صلح و بدعهدی پاکستان /طرف پرداخت کننده جریمه ایران نیست 

در مورد خط لوله صلح در پاکستان و آخرین وضعیت خط لوله صلح توضیح بفرمایید؟

- وزیر نفت پاکستان سفری به تهران داشت و با آقای زنگنه وزیر نفت کشورمان ملاقات کرد. وضعیت دو طرف در این ملاقات ها بسیار شفاف  مطرح و مشخص شد که هر دو طرف تاکنون چگونه عمل کرده اند و البته معلوم شد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به پاکستان تعهدات بیشتری را انجام داده و پاکستان هنوز تعهدات خود را انجام نداده است. نقطه ابهام در مورد وامی است که ایران قرار بود در اختیار پاکستان بگذارد تا به تعهدات خود عمل کند که ما در شرایط موجود قادر به واگذاری این وام نیستیم و می‎خواهیم که پاکستان از منابع بین المللی و منابع دیگر برای تأمین آن استفاده کند تا بتواند خط لوله ای را که می‌خواهد از ما دریافت کند به مرز برساند.

به نظر می رسد پاکستانی ها قادر به انجام این کار نیستند. در موضوعات رسانه ای آنچه مطرح می شود خیلی منطبق بر واقعیت نیست، اما ما تعهدات خود را انجام داده ایم و به نظر می رسد اگر طرفی به وعده های خود عمل نکرده باشد و باید جریمه پرداخت کند، آن طرف ایران نیست.

هند به دنبال خط لوله دریایی 

آیا هند به خط لوله صلح خواهد پیوست؟

- هندوستان روابط صمیمانه ای با پاکستان ندارد و ما امیدواریم که این دو کشور زمانی با یکدیگر روابط بهتری پیدا کنند، طبعا اگر خط لوله صلح در پاکستان کشیده نشده باشد هند نمی تواند از آن استفاده کند. به نظر می رسد اگر خط لوله صلح قرار است که تحقق پیدا کند، باید یک روند گام به گام داشته باشد، یعنی باید این خط لوله در پاکستان مستقر شود و حجم لوله طوری باشد که بتوان مازاد بر مصرف پاکستان به کشور دیگری که می تواند هند و یا چین باشد، برسد.

هندی ها به این قسمت ورود پیدا نکرده اند و البته با اظهارنظرهای مختلف اشتیاق خود را نشان نداده اند. از این نظر شاید به دلیل نوع روابط هند و پاکستان خیلی مساله هند مطرح نباشد . هندی ها اکنون بیشتر صحبت از خط لوله ای از زیر دریا را مطرح می کنند که آنها تمایل به این کار و همچنین بردن LNG  یا CNG (گاز مایع) را دارند که در ایران تولید و با کشتی به هندوستان منتقل شود.

مهاجران غیرقانونی و مشکلات وزارت خارجه 

 صدور ویزاها برای ایرانیان در اندونزی و مالزی در چند ماه اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است مالزی مدت زمان ویزاهای ایرانی را کاهش داده و اندونزی نیز محدودیت هایی را ایجاد کرده است در این باره توضیح بفرمایید و اینکه چه پیگیری هایی از سوی ایران صورت گرفته است.

 ما به اتباع خود توصیه می کنیم که برای رسیدن به  سرزمین های موعود خود به صورت قانونی از کشور خارج شوند،  این سرزمین های موعود معمولا یک سراب است. از این نظر اگر کار غیر قانونی انجام می شود طبعا موافق نیستیم.

کسانی که از مسیرهای غیر طبیعی کارهای خود را انجام می دهند باید خودشان پاسخگو باشند ولی به هر حال زمانی که با موانع برخورد می کنند باز هم ما به عنوان فرزندان این آب و خاک به حمایت از آنها می رویم، هر چند که به توصیه های ما گوش نکرده و مسیر قانونی را طی نکرده باشند.

لذا ایرانیان از مسیر مالزی و اندونزی به امید رسیدن به کعبه آمال خود در استرالیا و یا کشورهای مثل نیوزلند اقداماتی را انجام می دهند که این حرکت ها در طول سالهای گذشته دیده ایم. در این مسیر ایرانیان با موانعی برخورد کرده، غرق، کشته، دستگیر و زندانی شده اند و ما باز هم از اینکه بعضی ها این مسیر را طی می کنند خرسند نیستیم و از اینکه مشکلاتی پیش می آید که باید سفارتخانه ها و پرسنل ما درگیر این موضوعات شوند ناراضی هستیم ، هر چنداین مسائل را پیگیری می کنیم و این مسئله چیزی است که به کارها و مسائل موجود اضافه می شود.

  محدودیت های ویزا برای ایرانیان در اندونزی و مالزی در این راستا صورت گرفته است.

 در مالزی بحث مواد مخدر نیز وجود دارد . یکی از مشکلات موجود این است که  بعضی ها به دلیل منافع شخصی خود پرستیژ ایران را در برخی از کشورها خراب کرده اند و این افراد متاسفانه تعداد قابل توجهی هستند . البته نوع خروج مواد و شکل هایی که استفاده می شود نیز از موضوعاتی مطرح است. متاسفانه  مقصد تعدادی از این افراد مالزی و برخی دیگر فراتر از مالزی و اندونزی است.

افراد ایرانی که از کشور خارج می شوند همه با یک نیت این اقدام را انجام نمی دهند گروهی با نیت قاچاق مواد مخدر و کارهایی که ما نمی پسندیم از کشور خارج می شوند، البته درصد کسانی که برای تحصیل، توریسم و تجارت خارج می شوند بیشتر است که البته اینها را می پسندیم و تشویق می کنیم ولی در موارد دیگر کسانی که قانون را رعایت نمی کنند هم خود و هم مقامات کشور را دچار مشکل می کنند.

در حال حاضر وضعیت مهاجران ایرانی به استرالیا چگونه است؟

استرالیا مدتی است که به روی افراد عادی ایرانی بسته شده است ، البته نخبگان و کسانی که برای تحصیل با شرایط خوب از مسیرهای قانونی خارج می شوند را می پذیرد اما برای کار این مسیر رو به افرادی که از لحاظ تحصیلی و سرمایه ای وضعیت خوبی ندارند ، بسته شده  است و با سختگیری های مختلف مواجه هستیم.

چیدمان نظرات کشورها پس از توافق ژنو به نفع ایران است 

 بحث توافقنامه ژنو و برنامه اقدام مشترک که بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسیده است  تا چه اندازه در همکاری های تجاری ایران با کشورهایی مانند هند، چین، کره و کشورهایی از این دست تاثیرگذار بوده است؟

پیش از شروع مذکرات ، در حین کار و پس از مرحله اول هر کدام از این کشورها نگاه متفاوتی به ایران داشتند،  کشورهایی وجود داشتند که از این توافق خوشحال بودند و کشورهایی که نگران بودند و البته کشورهایی که در چیدمان منطقه هستند و خوشحال نبودند که بهتر است از آنها اسم نبریم .

وزیرامورخارجه ژاپن اولین وزیر خارجه یک کشور غربی بود که به ایران سفر کرد.یکی از دلایل سفر  زودهنگام وی بررسی بازار خوب ایران در حالی است که این بازار را چینی ها به دست گرفته اند. ژاپن به دنبال این مسئله بود که ببیند چه زمانی می تواند مجدا این بازار زیبا را به دست آورند.

کره ای ها معاون وزیرخارجه خود را به تهران فرستادند و چینی ها در سطوح بالاتر سفر کردند، هندی ها نیز علاقه خود را برای انجام تردد آغاز کرده اند و ترکیه این کار را در سطوح بالا انجام می دهد. روس ها از سفر آقای پوتین به تهران صحبت می کنند البته کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس را نیز مانیتور می کنیم و می بینیم که چه وضعیت و نگرانی هایی نسبت به این تحولات دارند.

بعضی ها فراتر از امضای توافق ایران و کشورهای 1+5 نگران این مسئله هستند که چه اتفاقی بین ایران و آمریکا می افتد و نگران هستند که جایگاه خود را از دست بدهند.

ما همه این چیدمان را در اطراف کشور خود بررسی می کنیم ،مجموعا آنچه می بینیم مثبت و به نفع کشورمان است و نشان می دهد که چیدمان و تفکر در حال تغییر است.  با هر اظهارنظری این چیدمان دارای نوساناتی می شود اما برایند این جریان از 22 خرداد سال 92 یک سیر صعودی داشته است. ما تا جایی که  توانایی داشته باشیم و شرایط داخلی اجازه دهد تلاش خواهیم کرد.

البته مسئله هسته ای در حوزه کاری من نیست اما به نظر می رسد که یک اجماع خوبی با همه نظراتی که بعضی ها دارند در نظام شکل گرفته که این اجماع خوب  اجازه می دهد کارهای بزرگ انجام دهیم.

اگر این اجماع نباشد وزارت امورخارجه و حتی صرفا ، دولت قادر نیست که کارهای بزرگ انجام دهد . به نظر می رسد مجموعه نظام  به یک تصمیم و اراده سیاسی برای این حرکت رسیده است، البته تبصره ها ، ملاحظات و نظرات مختلفی نیز وجود دارد که مذاکرات با حضور آقای ظریف برآیند آن نظرات است.

زمان سفر پوتین قطعی نشده است 

 درباره سفر آقای پوتین به تهران برنامه ریزی صورت گرفته و زمان سفر مشخص است؟

  کاخ کرملین در طی ملاقات آقای روحانی و آقای پوتین در بیشکک برای این سفر اعلام آمادگی کرد و در نشست های مختلف مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است. امیدواریم سطح روابط به سطح سفرهای دوجانبه آقای پوتین و روحانی برسد که البته هنوز زمان سفر نهایی نشده است.

حجم بالایی از دعوت کشورها را بی پاسخ می گذاریم 

در مورد رفت و آمدهای دیگر در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه آیا در آینده نزدیک رفت و آمد در سطوح مختلف وجود ندارد ؟

در حال حاضر ما دعوت هایی از سوی کشورهای مختلف را بدون پاسخ می گذاریم چرا که حجم سفرها نسبت به سال گذشته در کشور اصلا قابل قیاس نیست. درخواست ها و دعوت های متقابلی داریم و به مرور آنها را در برنامه می گذاریم. آقای دکتر روحانی تعدادی از سفرها را به دلیل مشغولیت ها قبول نکرده اند، حجم فشرده ای از سفرها را در برنامه خود داریم و در سال 93 نیز برنامه سفرها بسیار جامع تر خواهد بود.

از کشورهای شامل کشورهای سی آی اس(مشترک المنافع) و هم کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی مهم دعوت های متقابلی را داریم و به مرور نیز آنها را انجام می دهیم.

در حال حاضر در حال تنظیم سفرهای آسیایی آقای ظریف هستیم البته اگر وقت های ایشان اجازه سفرها را بدهد . سفرهای رئیس جمهور را نیز در دستور کار داریم که ترجیحمان این است ابتدا طرفهای مقابل به ایران سفر کنند. پاسخ سفرهای آقای روحانی به کشورهایی که برای مراسم تحلیف به ایران آمدند نیز در دستور کار است و لذا چیدمان مختلفی از سفرها وجود دارد.

 آیا آقای ظریف به زودی سفری در منطقه و کشورهای آسیایی خواهند داشت؟

 علاقه مند هستند اما اولویت ایشان اکنون بحث هسته ای است و به همین دلیل تاریخ سفرها دقیق نیست و ما سفرهای دیگر ایشان را به دلیل مباحث هسته ای به تاخیر انداخته ایم. اما چند سفر به ویژه به کشورهایی که رئیس کمیسیون مشترک هستند خواهند داشت.

سفر به ترکمنستان در هفته آینده 

 شما خودبرنامه سفری در دستور کار ندارید؟

 من برای سفر دوره ای سفری به 5 کشور داشتم  و سفرهایی را نیز در هفته های آینده به منطقه و کشورهای سی آی اس دارم. یک سفر دوره ای دیگر نیز در آسیا خواهم داشت. هفته آینده برای روابط دوجانبه به ترکمنستان سفر خواهم کرد ما معمولا با برخی از کشورها هر شش ماه یک بار در سطح معاونین وزیرامورخارجه برای مذاکره در خصوص همه مسائل و روابط رفت و آمدهایی را داریم.

هفته گذشته برخی از همتایان من از روسیه ، ارمنستان به تهران سفر کرده بودند ما با کشورهای مهم سالی دو بار در سطح معاون وزیر و یک بار در سطح وزیر رفت و آمد داریم. البته رفت و آمدهای فوق العاده نیز پیش می آید.

با توجه به اینکه شما  نماینده ایران در بحث رژیم حقوقی دریای خزر نیز هستید، آخرین اخبار مربوط به وضعیت رژیم حقوقی دریای خزر چیست؟

 جلسه مهم سران دریای خزر شهریور ماه سال آینده در آستاراخان تشکیل می شود که آقای پوتین میزبان آن جلسه است و  روس ها بسیار تمایل دارند که تا آن زمان مقدار زیادی از نظراتی که در 5 کشور متفاوت است به هم نزدیک کنند لذا به همین دلیل رژیم حقوقی دریایی خزر و این مذاکرات به نقاط حساسی نزدیک می شود.

 اگر در پایان نکته ای مد نظر شما است مطرح کنید؟

 در مورد پاکستان و مسائل مرزی متاسفانه فضای خوبی حاکم نیست. فضای تروریست حاکم است . با پاکستانی ها صحبت هایی در این زمینه داشته ایم که توجه بیشتری به طمعی که کشورهای ثالث دارند داشته باشند .

آنها از مسیر بلوچستان اقدامات ایذایی داشته اندکه  این موضوع مهمی است ما در مذاکرات مختلف به پاکستانی ها هشدار داده ایم  و امیدواریم که بتوانیم در کمیسیون مشترک مرزی که به زودی تشکیل می شود در مورد این مسائل جدی تر صحبت کنیم.

راههای علاج در قسمت پاکستان فراهم شود. در قسمت ایران هیچ اقدامی علیه پاکستان صورت نمی گیرد اما متاسفانه از آن طرف اقدامات زیادی انجام شده  و علاقه مندیم که پاکستان نیروهای خود را تنها در مرزهای هند و افغانستان متمرکز نکند و قسمتی از توجه خود را به مرزهای ما نیز داشته باشد و مورد سوءاستفاده قدرت های ثالث قرار نگیرد.
 در مورد کمیسیون مشترک مرزی نیز تاریخی را اعلام کرده ایم و منتظریم که به نتیجه برسد.

کد N24118

وبگردی