آفتاب

آمریکا "وخیم‌شدن" اوضاع در مصر را محکوم کرد

آمریکا "وخیم‌شدن" اوضاع در مصر را محکوم کرد

دولت آمریکا یک روز پس از دستگیر و زندانی شدن سه فعال مصری به خاطر برگزاری یک راهپیمایی بدون مجوز، اوضاع نامساعد این کشور را در برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: دولت واشنگتن به شدت نگران وخیم‌شدن اوضاع در برگزاری تجمعات آزاد و آزادی بیان و راهپیمایی‌های صلح‌آمیز در مصر است.

احمد ماهر، احمد دومه و محمد عادل سه فعال مصری بودند که علیه قانون جدیدی که تظاهرات در مصر را ممنوع می‌کند، دست به یک راهپیمایی زدند و خواستار تلاش برای آزادی بیان و اعلام آزادانه نظرات و عقاید مردمی شدند.

جنیفر ساکی در ادامه گفت: اعمال قانون محدودیت تظاهرات و راهپیمایی‌ها در مصر باعث افزایش دستگیری‌ها،‌ بازداشت‌ها و انتصاب اتهامات علیه اشخاص مخالف، فعالان حقوق بشر و تداخل در برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا اواخر نوامبر سال جاری میلادی نیز از این قانون جدید به شدت انتقاد کرد و گفت که این قانون مغایر با هنجارهای بین‌المللی است. این وزارتخانه روز دوشنبه نیز قاهره را به خاطر رویکرد نامناسب و سردش در قبال جامعه مدنی مصر مورد انتقاد قرار داد.

این سه تن که بازداشت و حبس شده‌اند، جزو افراد برجسته قیام 2011 علیه حسنی‌ مبارک، رئیس‌جمهوری سابق مصر محسوب می‌شوند. این اولین صدور حکم علیه تظاهرکنندگان مصری از زمان سرنگونی مبارک در سوم ژوئیه 2011 محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: این احکام صادره باید مورد بازبینی قرار گیرد چرا که در دادگاهی عادلانه این افراد محاکمه نشده‌اند و محاکمه آن‌ها مغایر روند انتقال و گذار سیاسی در مصر است.

واشنگتن چندین ماه است که قاهره را برای دستیابی به پیشرفت به منظور برقراری دموکراسی به‌ویژه از طریق برگزاری رفراندوم در مورد قانون اساسی جدید که قرار است 14 و 15 ژانویه سال آتی میلادی برگزار شود، تحت فشار گذاشته است.

انتهای پیام

کد N24036

وبگردی