آفتاب

ارتش سودان جنوبی در آستانه آغاز عملیاتی بزرگ علیه شورشیان/برگزاری نشست شورای امنیت

ارتش سودان جنوبی در آستانه آغاز عملیاتی بزرگ علیه شورشیان/برگزاری نشست شورای امنیت

رئیس‌جمهوری سودان جنوبی اعلام کرد که ارتش این کشور در آستانه انجام حمله‌ای گسترده علیه شورشیان مخالف دولت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان برگزاری یک نشست اضطراری به منظور بررسی جنگ داخلی سودان جنوبی و راههای مقابله با ‌آن شده‌ است.

هیات فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد: این نشست به بررسی تقویت نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی خواهد پرداخت.

سازمان ملل همچنین هشدار داد که وضعیت سودان جنوبی به شدت در حال وخیم‌تر شدن است.

"دونالد بوت"، فرستاده ویژه آمریکا به سودان جنوبی به خبرنگاران در واشنگتن گفت که "سالوا کر"، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی آماده انجام مذاکرات با "ریک ماشار"، معاون سابق خود است و این مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی انجام خواهد داد.

وی ضمن شفاف و آزاد خواندن این مذاکرات گفت، سالوا کر به من تعهد داده که مذاکرات با ریک ماشار را به منظور پایان دادن به بحران در سودان جنوبی بدون هیچ پیش شرطی به مجرد اینکه رقیب وی آماده باشد، انجام خواهد داد.

سالوا کر کمی پیش از آن اعلام کرده بود، کشورهای منطقه به وی پیشنهاد میزبانی این مذاکرات را داده‌اند.

سالوا کر به پارلمان سودان جنوبی گفت: ارتش کشور آماده ورود به شهر "بور" که در دست شورشیان قرار دارد، است.

وی افزود: این ضدحمله به دلیل انتظار برای خروج شهروندان آمریکایی به تاخیر افتاده بود.

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که هواپیماها و نیروهای آمریکایی در حال استقرار در شاخ آفریقا هستند تا هر چه بیشتر آمریکایی‌ها را خارج کنند.

از سوی دیگر، توبی لانز، هماهنگ‌کننده انسانی سازمان ملل در سودان جنوبی گفت، وضعیت در این کشور به سرعت در حال بدتر شدن است.

وی تاکید کرد: یک هفته پیش تصور اینکه وضعیت تا این حد وخیم شود، دشوار به نظر می‌رسید.

صدها هزار تن از مردم سودان جنوبی از شهرهای خود فرار کرده‌اند تا از آسیب در امان بمانند.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز ریک ماشار، رهبر شورشیان مخالف دولت سودان جنوبی به این خبرگزاری اعلام کرد، آماده مذاکره با سالوا کر برای پایان دادن به درگیری‌ها در سودان جنوبی به شرط اینکه ساوا کر در ابتدا هم‌پیمانان سیاسی زندانی شده وی را آزاد کند، است.

این در حالی است که مایکل ماکویی، وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی به سرعت تقاضاهای مطرح شده از سوی ماشار را رد کرد.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: ما به هیچ وجه کسانی را که متهم به تلاش برای کودتا هستند آزاد نخواهیم کرد.

ماکویی همچنین ادعاهای ماشار را مبنی بر اینکه شورشیان تحت امر وی همه میدان‌های نفتی مهم در ایالت‌های یونیتی و نیل اوریا را تصرف کرده‌اند رد کرد.

دیپلمات‌های سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفتند: نشست شورای امنیت این سازمان برای بررسی وضعیت سودان جنوبی که امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود، احتمالا درخواست بان کی مون برای اعزام پنج هزار سرباز حافظ صلح دیگر به سودان جنوبی را تصویب خواهد کرد.

ماشار در ادامه به خبرگزاری رویترز گفت که با سوزان رایس،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا و هیلده جانسون، فرستاده سازمان ملل درباره تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها در سودان جنوبی گفتگو کرده است.

وی تاکید کرد: پیام من به آنها این بود که سالوا کر باید همکاران من را که اکنون در بازداشت هستند آزاد کرده و اجازه تخلیه آنها و فرستادن آنها به شهر ‌آدیس آبابا را بدهد و ما پس از آن می‌توانیم سریعا مذاکرات را آغاز کنیم زیرا این افراد کسانی هستند که مذاکرات را مدیریت خواهند کرد.

از جمله کسانی که ماشار خواهان آزاد کردن آنها بود هاگان آموم، مذاکره‌کننده ارشد این کشور در جریان بن‌بست نفتی اخیر میان سودان و سودان جنوبی است. نفر دیگر نیز ربکا دمابیرو، بیوه جان گارانگ ، رهبر سابق سودان جنوبی است.

انتهای پیام

کد N24035

وبگردی